Slovensko gorje
Područje Julijske Alpe
Odredište Pokljuški Gamsi

Petak, 22. srpnja 2016.
Drugi dan (22.07.2016.) našeg izleta i planinarenja u Sloveniji, predviđen je za obilazak 4 vrha u istočnom dijelu Julijskih Alpi, koji pripadaju  grupi vrhova pod jedinstvenim nazivom „POKLJUŠKI GAMSI“. To su slijedeći vrhovi: od ishodišta pohoda Blejska koča – Lipanski vrh – vrh Mrežce – Debeli vrh i Veliki Selišnik, te spust do Rudnog polja na Pokljuku. Na taj način završili bi obilazak svih vrhova koji spadaju u grupu Pokljuških Gamsi. To je neka vrsta obilaznice koja obuhvaća 12 slijedećih vrhova: Blejska koča 1630, Okroglež 1965, Debela peč 2014, Brdo 2009, Lipanski Vrh 1975, Mrežce 1965, Debeli Vrh 1962, Veliki Selišnik 1952, Viševnik 2050, Mali Draški vrh 2132, Veliki Draški vrh 2243, te Tosc 2275 m.

Veliki Selišnik, Mali i Veliki Draški vrh sa staze pri spustu od Debelog vrha

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Blejska koča na planini Lipanci (1630 m), Lipanski vrh (1975 m), Mrežce (1965 m), Debeli vrh (1962 m), Veliki Selišnik (1952 m), te spust kroz Kačji rob do Rudnog polja na Pokljuki. Ukupna dužina staze 10 km. Vrijeme gpx traga (4 h i 56 minuta). Minimalna visina 1347 m, maksimalna 1966 m. Visinska razlika pri usponu 1019 m, pri silasku 1302 m. Visina polazišta 1347 m. Visina odredišta 1962 . Prosječan nagib 28%.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta
Dobro odmoreni i naspavani, nakon redovne jutarnje higijene i doručka, u 8 h započinjemo pohod od Blejske koče prema Lipanskom vrhu. Dobro vidljiva i označena staza vodi po livadi podno koče i nakon nekoliko minuta, staza okreće udesno prema istoku. Dalje nastavlja kroz visoku šumu ariša i nakon prijeđenih 450 m dovodi nas do raskrižja: desno odvaja se staza za Debelu peč, mi nastavljamo lijevo u smjeru sjevera prema smjerokazu za Lipanski vrh i Kovinarsku koču. Staza je označena kao ne zahtjevna i lagana. Sve što se više dižemo šuma ariša sve je manja. Tako, nakon 45 minuta laganog hoda izlazimo iz šume na travnati greben podno stijena Spodnjih brda i Lipanskog vrha. Nekoliko minuta dalje dolazimo na preval Lipanska vrata (1912 m)  i raskrižje putova: desno vodi staza za Debelu Peč, lijevo za Lipanski vrh.

Blejska koča na planini Lipanca (1630 m)

Na početnom dijelu staze preko pašnjaka

Kroz šumu ariša

Na stazi s nešto strmijim nagibom

Raskrižje putova

Na stazi prema prijevoju

Izlazak iz šume podno prijevoja Lipanska vrata

Na prevalu Lipanska vrata (1915 m)

To je ujedno i raskrižje putova: desno odvaja se put za Debelu peč i Krmu (Kovinarsku koču), lijevo vodi put za Lipanski vrh. Kraća pauza za odmor i osvježenje, a nakon toga nastavak prema Lipanskom Vrhu. Od ovog prijevoja staza je blago polegnuta i vijuga kroz nisku klekovinu, a nakon toga nastavlja nešto strmije kroz kamenjar i klekovinu, te nas dovodi do Lipanskog vrha (1675 m). Obzirom da je dan vedar i sunčan, s ovog vrha otvaraju se prekrasni vidici na sve strane. Posebno se lijepo vidi prema sjeveru Triglavska skupina vrhova, prema zapadu ističu se Veliki Seliški vrh, Viševnik, Mali i Veliki Draški vrh, te Tosc. Prema istoku lijepo se vidi Debela peč, a s južne strane Blejska koča i Pokljuške šume.

Od prevala Lipanska vrata prema Lipanskom vrhu

Pogled unazad na Debelu Peč i dolinu Krme

Na Lipanskom vrhu (1975 m)

Pogled prema sjeveru na moćni Triglav

Pogled prema zapadu na Mali i Veliki Draški vrh i na Viševnik

Pogled na Blejsku koču

Nakon duže pauze za uživanje u pogledima na okolne vrhove, nastavljamo do vrha Mrežca. Taj vrh je nadohvat ruke – udaljen je svega 140 m.  Dijeli ih samo jedan procijep - škrbina po kojoj se treba spustiti uz pomoć sajli, isto tako uz pomoć sajli popeti se do vrha Mrežce (1965 m).

Od Lipanskog vrha – atraktivan spust po sajlama

Pogled unazad na Lipanski vrh

Jedna fotografija na vrhu Mrežce i nastavak dalje prema Debelom vrhu. Na vrhu se nalazi raskrižje: lijevo dolazi staza od Blejske koče, mi nastavljamo ravno po markiranom putu prema Debelom vrhu i Viševniku. Staza u prvom dijelu prolazi prostranim pašnjakom prošaran kamenjem u okruženju klekovine i značajno gubi na visini. U nastavku naizmjenično vodi nas kroz klekovinu i pašnjake, nakon toga staza nas blagim nagibom dovodi do Debelog vrha na nadmorsku visinu od 1962 m. Vrh je označen manjom gomilom kamenja. Na njemu se nalazi planinarski žig. Na vrhu se zadržavamo samo toliko koliko nam je trebalo da se požigosaju dnevici. (vrijeme se pogoršava).

Od Mrežce pri spustu po travnatoj padini prošarana kamenjem

Na stazi  prema vrhu

Na radnom zadatku žigosanja planinarskih dnevnika

Pogled s vrha i na dolinu Krme

Na stazi pri spustu s Debelog vrha

Nakon travnatog dijela, staza polu kružno skreće desno i dalje nastavlja po izohipsi Debelog vrha. Na ovom dijelu staze povremeno se otvaraju lijepi pogledi na Veliki Selišnik, Mali i Veliki Draški vrh. Nakon 30 minuta laganog hoda dolazimo na prijevoj između Velikog Selišnika i Debelog vrha. U nastavku slijedimo stazu kojom smo dan prije prošli u suprotnom smjeru. Prolazimo dolinom podno Velikog Selišnika s njegove sjeverne strane – naš slijedeći cilj. Sjeverna strana je stjenovita i okomita, djeluje zastrašujuće, ali ima ona i drugu pitomu stranu po kojoj se može popeti na njegov vrh.

Iz najnižeg dijela doline započinje umjereni uspon cca stotinjak metara do izlaska na greben – manji prijevoj, od kuda započinje nemarkirani put na vrh Velikog Selišnika. Stotinjak metara dalje od ovog prijevoja je raskrižje putova: lijevo vodi staza čez Kačji rob do Rudnog polja, ravno nastavlja za Srenjski preval, Viševnik i Mali Draški vrh.

Veliki Selišnik i  Mali Draški vrh

Pogled unazad na Debeli vrh s lijeve strane i na sjevernu stranu Velikog Selišnika s desne strane

Uspon na Veliki Selišnik započeli smo nemarkiranom stazom od manjeg prijevoja, 200 m prije raskrižja na kom se lijevo odvaja put za Rudno polje kroz Kačji rob, ravno za Viševnik, Srenjski preval….

Kako nema nikakvih početnih oznaka od kuda započeti penjanje na Veliki Selišnik, krenuli smo nasumice prema odsječenom grebenu, penjući se po kamenjaru zaobilazeći klekovinu i nakon prijeđenih okvirno stotinjak metara došli smo do ruba odsječenog grebena. Na tom mjestu naišli smo na prvu  malu piramidu – gomila kamenja. Od te točke staza vodi kroz klekovinu, vijugajući i zaobilazeći prepreke kamena i klekovine.

Cijelo vrijeme staza se postupno uspinje, te nakon nekog vremena strmije se penje sve do izlaska na vršni greben i po njemu do samog vrha Veliki Selišnik s nadmorskom visinom 1952 m. Pred sami vrh, na jednom manjem dijelu staza je ispostavljena – prolazi uskim putom uz klekovinu na samoj ivici okomite sjeverne strane Selišnika. Moram napomenuti, da je staza cijelo vrijeme označena malim piramidicama, osim onog prvog prilaznog dijela.

Na Veliki Selišnik nemarkiranom stazom. Plava linija označava put kojim smo započeli penjanje. Nema nikakvog znaka ili smjerokaza od kuda započeti uspon.

Ulazak na vidljivi dio nemarkirane staze, označen povremenim piramidicama

Prelazak preko manjeg sipara,  u pozadini Mali Draški vrh

Izlazak na vršni greben i po njemu do vrha

Dolazak na vrh

Na vrhu Velikog Selišnika

Vrh je označen većom gomilom kamenja u kom je zaboden drveni križ. Na vrhu se zadržavamo samo kratko vrijeme, obzirom da su vremenski uvjeti loši, tamni oblaci nadvili se iznad visokih vrhova. Stoga, smo požurili nazad istim putom do raskrižja, gdje  nas čekaju Desa i Zdrave.

Od tog raskrižja na kome se lijevo odvaja planinarski put za Rudno polje kroz Kačji rob, ravno za Viševnik, nastavljamo povratak do parkirališta na Rudnom polju. Put se nakratko spušta u dolinu i po njoj dalje prolazi podnožjem između Viševnika, Velikog i Malog Selišnika. Staza na tom dijelu je blago polegnuta i nakon 20 minuta izlazi iz doline, lagano se uspinje i dalje nastavlja kroz pojas klekovine iz koje se izlazi na manju livadu i u područje šumskog pojasa ariša, te nas uskoro dovodi do raskrižja: desno odvaja se staza za Viševnik, lijevo nastavlja za Rudno polje.

Raskrižje putova: ravno Triglav, Vodnikov dom i Viševnik, lijevo Rudno polje kroz Kačji rob

Kratak spust u dolinu između Viševnika i Velikog i Malog Selišnika

Na kraju doline staza se lagano uspinje prečeći manji sipar

Na stazi kroz klekovinu

Izlazak iz klekovine na livadu i ulazak u područje šumskog pojasa

Na raskrižju putova: desno odvaja se staza za Viševnik, lijevo za Rudno polje

Od ovog raskrižja staza započinje strmi spust uz višestruke zavoje i na taj način ublažava strminu. Nakon petnaestak minuta spusta dolazimo do gornje postaje žičare. Od tu slijedimo markiranu stazu koja vodi uz ograđeni pašnjak i skijališnu pistu, da bi  nakon nekoliko minuta napustila skijašku pistu i skrenula desno u šumu.  Nakon toga desetak minuta spusta šumskom stazom ponovo izlazimo na skijališnu pistu i po njoj do zadnje postaje žičare, od kuda dalje nastavljamo širokom makadamskom cestom do parkirališta na Rudnom polju, gdje i završava naša dvodnevna avantura planinarenja.

Na stazi od raskrižja

Uz ograđeni pašnjak podno gornje postaje žičare

Na stazi kroz šumu

Izlazak iz šume i skijališnom stazom do makadamske ceste i donje postaje žičare

Makadamskom cestom do parkirališta na Rudnom polju

Dolazak na Rudno polje

Po starom planinarskom običaju poslije svakog uspješnog planinarenja, valja se nagraditi dobrim ručkom.