Hrvatsko gorje
Područje Gorski Kotar - Južni dio
Odredište Tuhobić » Vrh

Ponedjeljak, 05. veljače 2018.

Tuhobić je izdužena planina koja se pruža primorskim rubom goranske visoravni u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 8,5 km. Lokacija obuhvaća prostor od Gornjeg Jelenja do Benkovca Fužinskog s nekoliko karakterističnih vrhova razmještenih po hrptu: Straža (984 m) prema sjeverozapadu, Tuhobić (1109 m) u sredini hrpta, te Jelenčić (1106 m) prema jugoistoku. Prosječna nadmorska visina grebena varira između 950 i 1100 metara. Glavno obilježje visokog dijela planine - na srednjem dijelu (hrbat) su blagi oblici obrasli niskom travom, dok su niži dijelovi na južnom i sjevernom dijelu  prekriveni šumom.  Posebno je izrazita travnata padina sa primorske strane koja se blago spušta. Sjeverna strana prema Lepenici  je strma i šumovita. Osobitost ove planine dobro je poznata po svojoj izrazitoj oštroj granici između goranske i primorske klime i vegetacije. Niti na jednoj planini granica između goranskih šuma i primorskih krških terena nije tako oštra i upadljiva kao na Tuhobiću. Na ovoj lokaciji sjeveroistočni vjetar – bura često dostiže orkanske razmjere.  S vrha se pruža  lijep vidik na sve strane.

Vrh Tuhobić s jugoistočnog grebena.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Gornjeg Jelenja)
Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom Rijeka – Zagreb do prijevoja na Gornjem Jelenju i raskrižja cestovnih pravaca: desno stara cesta vodi za Crikvenicu i do ulaska na autocestu, pedesetak metara u smjeru Fužina lijevo odvaja se cesta za Crni lug i Mrzla Vodica. Od ovog prijevoja nastaviti u pravcu Fužina 1,7 km do proširenja gdje treba ostaviti automobil, od kuda je i početna točka uspona na Tuhobić.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Gornje Jelenje (852 m), vrh Tuhobić (1109 m), od vrha Tuhobić spust do Kapelice u Benkovcu Fužinskom (891 m). Ukupna dužina trase 10,2 km.  Vrijeme traga 8 h i 06 minuta. Minimalna visina 837 m, maksimalna 1109 m. Visina odredišta 1109 m. Visinska razlika pri usponu 701 m, pri silasku 671 m. Prosječan nagib 17%.

Izvod iz analize gpx traga

Planinarska tura osmišljena je na slijedeći način: Gornje Jelenje (Lepenica) – vrh Tuhobić i spust do Benkovca Fužinskog, stoga se krenulo s 2 automobila. Jedan automobil ostavljamo u Benkovcu Fužinskom kod Kapelice, a drugi na Gornjem Jelenju na manjem proširenju (očišćeno od snijega) u blizini ishodišta. Dakle, početna točka uspona je na staroj cesti Rijeka - Zagreb, 1.7 km poslije prijevoja Gornjeg Jelenja (gledano iz pravca Rijeke). Staza vodi makadamskom cestom izohipsom neposredno podno vrha Straža (984 m) prema domu Izviđača, sada prekrivena debelim snijegom daje potpuno drugačiji izgled nego kakvu je poznajemo bez snježnog pokrivača. Nismo adekvatno opremljeni imamo samo jedne krplje. No, na našu sreću netko od planinara pohodio je vrh Tuhobić. Slijedim stazu ugaženim tragovima, te ubrzo stižemo do raspela i raskrižje putova: lijevo staza vodi do doma Izviđača, mi nastavljamo ravno prema Tuhobiću.

Ulaz na stazu označen je natpisom na bukvi i smjerokazom s ispisanim vremenima hoda (Tuhobić 1 h i 20 min, te dom Izviđača 20 min)

Na početku staze

Na stazi 60 cm snijega

Pogled na vrh Tuhobić (drugi vrh)

Raspelo na križanju putova

Od ovog raskrižja planinarska staza skreće ravno  (poludesno) na šumski put, te nas ubrzo dovodi do šumskog kolovoza, a onda skreće oštro ulijevo na šumsku stazu. Kako slijedimo ugažene tragove, uočavamo da se staza napušta. Prva pomisao možda su to tragovi lovaca ? Kako smo oboružani modernom tehnologijom, vadimo GPS uređaj i bacimo pogled na topo kartu. Ustanovili smo da se markirani put napušta i krati se staza direktnim usponom. Nastavljamo kraticom do ponovnog ulaska na stazu. No, međutim, tragovi dalje nastavljaju ravno uzbrdo, a markirani put skreće oštro lijevo. Matija produžuje da ispita do kuda idu tragovi, ja, krećem oštro ulijevo na markiranu stazu i započinjem prtiti po dubokom snijegu cca 60 cm. Pozivam Matiju da se vrati. Tu se pripremam i stavljam krplje i nastavljamo dalje prema zadanom cilju. Ubrzo dolazimo do mjesta od kuda se pojavljuju tragovi (Prethodna grupa promašila je markiranu stazu, shvatili da su promašili markirani put, te se spustili na stazu, od kuda dalje nama nisu bile potrebne krplje).

Gpx tragovi na topo karti na kojoj se vidi gdje je staza kraćena presijecanjem

Nakon izvidnice, Matija se vraća na markirani put, gdje ja postavljam krplje

Spremni za prćenje

Na dobro uočljivom i markiranom dijelu staze. Matija za mojim tragom propada do koljena. Ne pomažu mu puno moji tragovi

Konačno dolazimo na stazu koja je proprćena

Nakon jednog dijela položenog puta dolazimo do izraženijeg uspona uz jugozapadnu stranu neimenovanog vrha (n/v 1085 m) prije vrha Tuhobić. Stalno smo u visokoj bukovoj šumi prekrivena visokim snijegom, ugodno za hodanje. Nakon toga dolazimo do polegnutijeg dijela staze, a snježna idila izgleda gotovo nestvarno. Nekoliko fotografija:

Na stazi s oštrijim usponom

Ponovo na polegnutom dijelu staze

Snježni bivak s otvorom za ulaz u njega

Prekrasni snježni prizori oko nas

Vrijeme izmišljeno, sunčano bez daška vjetra

Kojekakve snježne figure mogu se uočiti, ovisno koliko ste inventivni. Na lijevoj strani slike pri vrhu lijepo se uočava glava životinje

Na ovom dijelu staze – kraća pauza kako bismo uživali u prekrasnoj zimskoj netaknutoj idili

U nastavku češće zastajemo kako bi napravili pokoju fotografiju i kako bi uživali u prelijepom zimskom okruženju. Nedugo zatim stižemo do raskrižja. S naše lijeve strane dolazi planinarski put iz Lepene od doma Izviđača.

Raskrižje putova

Od ovog raskrižja prije samog vrha, staza izlazi na vršni greben i slijedi ga do vrha. Greben je prekriven svega nekoliko centimetara snijega (vjetar ga otpuhao), dok se sa jugozapadne strane nalaze debeli snježni nanosi od nekoliko metara. Na vrh stižemo u 13 h. Do vrha nam je trebalo 2 h i 50 minuta, što u normalnim uvjetima treba svega 1 h i 30 minuta.

Na početku vršnog grebena smetovi snijega s jugozapadne strane visoki nekoliko metara

Vrh Tuhobić (1109 m)

Vrh je označen geodetskim stupom na kojem je ispisan naziv vrha i nadmorskom visinom. Nekoliko metara niže nalazi se betonski stupić na kojem se nalazi žig. Tu je i metalna kutija s upisnom knjigom posjetitelja.

S cijelog vršnog grebena, kao i sa samog vrha pružaju se lijepi vidici otvoreni u svim smjerovima - na Riječki zaljev i dalje Učke i Ćićarije, na more, otoke Krk i Cres...U neposrednoj blizini dom Izviđača na Lepeni, jezero Bajer, te autocesta s obje strane tunela. Prema sjeverozapadu lijepo se razaznaje Risnjak, Snježnik i slovenski Snežnik. S druge strane prema jugoistoku lijepi prizori pružaju se na Lič polje, Medveđak i Viševicu.

Pogled na Risnjak i Snježnik

Učka i Kvarnerski zaljev

Lič polje, Medveđak i Viševica

Na vrhu Tuhobić

Nakon kraće pauze donosimo odluku da se spustimo do Benkovca Fužinskog, znajući da nitko tim putom nije prošao. Spust započinjemo u 13 h i 10 minuta grebenskom stazom s vrlo malo snijega.
Nakon 15 minuta spusta po hrptu s malo snijega, uslijedio je i dalje grebenom, ali sada iznad  pola metra. Iz solidarnosti s Matijom ne stavljam krplje. Nastojimo prtiti stazu naizmjenično. Na ovom dijelu staze nailazimo na snježne nanose preko nekoliko metara, stoga, obilazimo ih u širem luku, te se ponovo vraćamo na markirani put. Nakon prijeđenih 1,6 km dolazimo do raskrižja putova: Desno odvaja se staza za Zlobin i vrh Jelenčić, lijevo za Benkovac Fužinski. Tu smo napravili dužu pauzu za ručak iz ruksaka.

Na spustu po hrpu. Pogled unazad

Nakon desetak minuta hoda po hrptu ulazimo u duboki snijeg koji će nas prati sve do kraja rute

Na hrptu kroz šumu

Nanosi snijega visoki nekoliko metara. Ispred nas vidi se trag neke životinje. Obilazimo ove smetove u širem luku i ponovo se vraćamo na stazu

Autocesta, Lič polje i Viševica

Raskrižje putova

Tu smo napravili dužu pauzu za ručak i odmor, a nakon toga nastavljamo spust planinarskom stazom koja se strmo spušta po serpentinama. I na ovoj dionici puta ne nedostaje snijega (od 50 – 60 cm). Ova dionica duga 600 m izlazi na makadamsku cestu koja dalje vodi do Benkovca Fužinskog. – vrijeme spusta 27 min.

Snijeg iznad koljena. Nije lako prtiti prvi

Izlazak na makadamsku cestu i raskrižje putova. Lijevo za dom Izviđača (1 h), desno Lič (2 h i 15 min) i Viševica (5h i 45 min.)

Spust sa staze na makadamsku cestu

Od ovog raskrižja preostaje nam još 4 km prtiti duboki snijeg po makadamskoj cesti do Benkovca Fužinskog. Dobro je to, što cesta vodi po izohipsi grebena Tuhobića na prosječnoj nadmorskoj visini 850 m, bez velikih odstupanja po visini. Prtimo naizmjenično, Za prelazak ovog dijela staze trebalo nam je puna 3 sata. Prosjek kretanja 1 h i 25 minuta po 1 km. Sve što se više bližimo kraju koraci su sve manji i teži. Na svakoj gojzerici i gamašama nakupila se pokoja kila snijega, stoga,  noge su otežale, teže se dižu iz sada nešto vlažnijeg snijega. Sve se više zastajkuje i pogledava na gps koliko nam je preostalo do kraja.

Na šumskoj cesti koju treba prtiti

Pogled unazad

Nakon 40 minuta hoda dolazimo do još jednog i posljednjeg križanja. Lijevo nastavlja Riječka planinarsko obilaznica i Špilja Vrelo, ravno Goranski planinarski put - Benkovac Fužinski. Na stazi povremeno nailazimo na smetove iznad 1 metra, što nam otežava prelazak preko njih. Vrijeme prebrzo prolazi, a mi napredujemo usporeno, pomalo umorni i iscrpljeni. Kada smo ugledali prva svjetla bili smo oduševljeni da je našem pohodu došao kraj. Konačno u 18 h i 10 minuta u sumrak stižemo do kapelice, gdje i završava naša današnja avantura uspona na Tuhobić.

Jezero Lepenica

Na stazi u sumrak

Pri samom kraju puta već je škuro

Za daljnje kretanje potrebno je svjetlo

Prva svijetla pred nama – pri samom smo kraju puta

Konačno, kapelica se ukazala ispred nas, koje olakšanje !

Tu ispred kapelice završava naša avantura