Slovensko gorje
Područje Julijske Alpe
Odredište Mala Mojstrovka

Petak. 12. listopada 2018.

Mojstrovka je manji greben u sastavu glavnog grebena Julijskih Alpa. Greben se proteže u smjeru jugozapad – sjeveroistok između Jalovca i Vršiča. Mojstrovka na sjeveroistočnom dijelu grebena ima tri vrha: Zadnja Mojstrovka (2354 m), Velika Mojstrovka (2366 m) i Mala Mojstrovka (2332 m), iza koje se nastavlja manji vrh Šitna glava (2087 m).

Mala Mojstrovka je elegantna i prilično oštra stjenovita kupola sa svojom nadmorskom visinom (2332 m) dominira neposredno iznad poznatog prijevoja Vršič (1611 m) i natječe se s moćnim Prisojnikom s druge strane vršičkog prijevoja u privlačenju svojih posjetitelja. Njezine južne padine su plitke i umjereno strme, dok je istočna strana mnogo strmija. Na ovoj strani ima nekoliko kuloara i strmih litica i više alpinističkih smjerova.

Najatraktivnija je sjeverna strana gdje se stijene okomito spuštaju oko 500 metara prema visoravni Sleme. Od visoravni Sleme duge kraške padine spuštaju se prema dolini Tamar i do 1300 m.

Mala Mojstrovka je ( radi lakog dostupa preko prijevoja Vršič i lakog uspona po južnoj strani) najposjećeniji vrh iznad 2000 m u Julijskim Alpama.  Do vrha s Vršiča vode 2 puta: „normalan“ po južnoj strani (2 h) i Hanzova pot (ferata) kroz sjevernu stijenu i traje pola sata duže, ali je zato atraktivnija.

Sjeverna strana Male Mojstrovke – Alpinistički smjer Severna raz.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Erjavčeve koče na prijevoju Vršič):

Od Lovrana treba voziti do graničnog prijelaza Rupa, nastaviti preko Ilirske Bistrice do Postojne, od kuda treba nastaviti autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do izlaza s autoceste na čvoru za Kranjsku Goru i dalje lokalnom cestom 201 do Kranjske Gore. Od Kranjske Gore treba skrenuti prema Bovecu lokalnom cestom 206 do Erjavčeve koče na prijevoju Vršič, početne točke ovog izleta. Dužina puta 210 km. Vrijeme vožnje 2 h i 58 minuta.

ISHODIŠTE POHODA:

Erjavčeva koča na Vršiču (1530 m), sedlo Prednje Robičje (1799 m), ulaz u smjer – „Severna raz“ (1900 m), izlaz iz smjera (2160 m). Spust po Hanzovoj poti – ferrati i nazad do ishodišta pohoda Erjavčeva koča (1530 m). Ukupna dužina staze 4 km. Ukupno vrijeme  hoda – traga 6 h i 38 minuta. Visinska razlika pri usponu 670 m, pri spustu 663 m. Minimalna visina 1530 m. Maksimalna visina 2160 m. Visina penjačkog smjera „Severna raz“ 260 m. Ukupan prosječni nagib 36%.

Izvod iz analize gpx traga.

Opis puta

Početna točka uspona na Malu Mojstrovku je parking ispred Erjavčeve koče na Vršiču. Na početku staze stoji smjerokaz s natpisom odredišta i potrebnim vremenom hoda: Slemenova špica 1 h i 20 minuta, Mala Mojstrovka (Hanzova pot) 2 h i 45 minuta, te dom v Tamarju 2 h i 45 minuta. Staza se od samog početka strmo uspinje vijugajući kroz nisko raslinje patuljastog bora, klekovine i stabala rijetkog ariša. Nakon 10 minuta hoda dolazimo do prvog raskrižja putova zvano Erjavčeva koča: Lijevo se odvaja put za uspon po južnoj strani na vrh Male Mojstrovke, a desno za Slemenovu špicu, Hanzovu pot i dom  v Tamarju.

Staza nastavlja i dalje oštro uzbrdo podnožjem Šitne glave sve do izlaska na prijevoj i raskrižje Prednje Robičje (n/v 1799 m). Iz smjera kretanja: lijevo M. Mojstrovka - Hanzova pot 2 h, desno Slemenova špica 45 minuta, te dom v Tamarju 2 h. Isto tako, s lijeve strane puta, na kamenoj groti ispisan je naziv „Mojstrovka i strelica – smjer kretanja. Na tom križanju s desne strane je nemarkirani, ali dobro uhodani put koji vodi na vrh Prenje Robičje.

Na parkiralištu ispred Erjavčeve koče – pripreme za pohod.

Na stazi po serpentinama.

Prema prijevoju i raskrižju – Prednje Robičje.

Pogled na južnu padinu Male Mojstrovke.

Izlazak na prijevoj i raskrižje Prednje Robičje.

Raskrižje putova na prijevoju Prednje Robičje.

Sa lijeve strane planinarske staze na većem kamenu ispisan je naziv „Mojstrovka“ i strelica koja označava smjer u kojem treba nastaviti uspon. Od ovog prijevoja staza nastavlja blagim usponom po siparu, sjevernim obroncima Šitne glave i Male Mojstrovke. Nakon petnaestak minuta laganog hoda dolazimo do Hanzove poti po kojoj se ferratom uspinje na Malu Mojstrovku. Na ulazu u ferratu manja grupa planinara priprema se za uspon. Nama preostaje još desetak minuta do ulaza u smjer „Severna raz“

Lijevo od raskrižja – Prednje Robičje, na stijeni ispisan naziv Mojstrovka i strelica koja označava smjer kretanja.

Pogled unazad na prijevoj i vrh Prednje Robičje.

Planinarska staza i prilazi na Hanzovu pot i prilaz ulaska u smjer Severna raz.

Manja grupa planinara priprema se za uspon po ferrati – Hanzovom poti.

Na planinarskoj stazi, od koje se odvaja pristup smjeru Severna raz.

Dolazak u podnožje stijene od kuda započinje penjanje smjera Severna raz.

Na ulazu u smjer Severna raz.

Spreman za početno osiguranje i penjanje.

Karakteristike - dužina i težina smjera „Severna raz“ na Maloj Mojstrovki (IV, III, III+, IV-, IV  300 m).

Ruta nudi atraktivno penjanje u sedam dužina s tri zahtjevnije dužine. Smjer je u potpunosti opremljen spitovima i klinovima. Severna raz pored osnovnog smjera nudi još dvije varijante (a i b) istog smjera, kao što je prikazano na slijedećoj skici.

Skica smjera – Severna raz (HR-sjeverni brid). Izvor Plezalni vodnik Vršič.

Za penjače prijateljski naklonjena sjeverna stijena Male Mojstrovke iznad visoravni Slemena, odlično je mjesto za opušteno penjanje, budući da zid nije previsok ni osobito zahtjevan ( no, ne treba ga podcjenjivati, na nekoliko mjesta vrlo je zahtjevan). Na samom početku penjačka ruta započinje težinom ( IV ) i sa mjesta osiguranja izgleda zahtjevna. No, kada se počne penjati, dade se savladati bez većih poteškoća.

Na samom početku prva 2-3 m.

Ova prva dionica ne izgleda jednostavna. Gledam to s dozom respekta, obzirom, da nisam penjao godinu dana. No, savladao sam je bez poteškoća. Smjer ima dobrih hvatišta.

Na početku penjačke rute.

Fedor na sidrištu – štandu.

Dolazak na sidrište.

Pogled na Slemenovu Špicu i dalje prema Austriji.

Na krušljivom dijelu smjera.

Druga teža dionica na ovom smjeru započinje iznad ove odlomljene stijene. Najprije se kratko priječi. Zatim se ulazi u uski kamin težine (II- i IV). Zatim se nastavlja nešto lakše penjanje, ali dosta krušljivo.

Metalna kutija s upisnom knjigom – nije upotrebljiva. Upisna knjiga uništena je od vode i leda.

Pogled na Hanzovu pot i planinare koji se penju po ferrati.

Na sidrištu - štandu.

Fenomenalan pogled na dolinu Tamar i Planicu i dalje na Austrijske Alpe.

Nakon 4 sata penjanja digli smo se na visinu od 2160 m. Do ove kote napravili smo visinsku razliku od 260 m. Do vrha preostaje još 40 metara po vrlo krušljivom terenu. Odustali smo od vrha i kratkom prečicom prema sjeverozapadu izašli smo na ferratu Hanzovu pot, po kojoj ćemo se spustiti. Uslijedila je duža pauza za odmor i uživanje u prelijepom i sunčanom danu, te pospremanje suvišne opreme i nastavak silaska po ferrati.

Izlazak na označenu i markiranu Hanzovu pot.

Pogled s Hanzove poti na vrh Šitne i na vrhove Julijskih Alpa (Špik, Škrlatica i Prisojnik).

Spremni za spust po ferrati.

Hanzova pot je jedna od najljepših i najatraktivnijih slovenskih ferrata koja vodi kroz vrlo strmo sjeverno lice Mala Mojstrovke. Na ispostavljenim dijelovima dobro je osigurana sajlama i klinovima.

Pri spustu po ferrati.

Spust po atraktivnom dijelu ferrate.

Pri kraju ferrate.

Pri kraju na izlasku - ferrata je osigurana klinovima i sajlama.

Pri silasku na stijeni ugrađena je mesingana ploča s natpisom Hanzova pot – izgrađena 1928. godine.

U nastavku vraćamo se istim putom preko prijevoja i raskrižja Prednje Robičje do parkirališta ispred Erjavčeve koče, gdje i završava ova lijepa planinska avantura.

Pri silasku prema raskrižju putova Prednje Robičje.

Ispred Erjavčeve koče na pivici.