Talijansko gorje
Područje Dolomiti
Odredište Cimon della Pala

Cimon della Pala smješten na istočnoj granici Naturale Paneveggio - Pale di San Martino, s nadmorskom visinom od 3184 m drugi je najviši vrh skupine Pale di San Marino u Dolomitima. Iako je nekoliko metara niži od svog susjeda Cima della Vezzana (3192 m), Cimon je najpoznatiji i najpopularniji vrh grupe. Njegova popularnost proizlazi iz prekrasne siluete gledanja s Passo Rolle. Iz ovog ugla izgleda kao zašiljeni stožac, naizgled divlji i nepristupačni vrh (poznat kao "Dolomiti Matterhorn" ili Cervino delle Dolomiti). Zbog karakterističnog izgleda, vrh je smješten na grbu Guardia di Finanza.U svakom slučaju, pogledi na Cimon della Pala i Cima della Vezzana s Passo Rollea ili s obližnjeg Baite Segantinija među najpoznatijim su pogledima na Dolomite.

Cimon della Pala od Passo Rolle.-----

PRISTUP AUTOMOBILOM

Od Rijeke vozimo se prema graničnom prijelazu Šapjane – preko Slovenije do Trsta. Ulazak na autocestu u Trstu, nastavljamo u smjeru Venezia – Portogruaro – Conegliano. U Coneglianu napuštamo autocestu/A28 i nastavljamo cestom SS13, Via Crevada, SP364 Via Europa do Feltre, od kuda dalje vozimo cestom SS50 za San Martino di Castrozza do odredišta Passo Rolle. Dužina puta 320 km. Vrijeme vožnje 5 h.

ISHODIŠTE POHODA:

Passo Rolle – parking Malga Fosse di sopra (1935 m), početak ferrate (2300 m), kraj ferrate (2945 m), Bivacco Fiamme Gialle (3005 m), Bus del Gat (3073 m), Cimon della Pala (3184 m), spust do Bivacco Fiamme Gialle (3005 m). Dužina staze 7,9 km. Aktivno vrijeme hoda 8 h i 34 minute. Vrijeme stajanja 2 h i 30 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 11 h i 5 minuta. Visinska razlika 1248 m. Visinska razlika po putu 1386 m. Visinska razlika pri spustu 325 m. Minimalno 1936 m maksimalno 3184 m.

Ekipa u sastavu Moreno, Marko i Mirko (3 M) članovi AK Rak i AK Put Rijeka i moja malenkost član Ak Put i PD Knezgrad Lovran. Pohod započinjemo u 5 h i 50 minuta s parkinga - Malga Fosse di sopra stazom označenom 712 naziva „Sentiero dei Finanzieri“. Staza prolazi pored pastirske štale, nakratko se spušta, a potom nastavlja blago polegnuto travnatom padinom pašnjaka. Nedugo zatim, umjereno se uspinje prolazi kroz šumu ariša, manjim siparom i nastavlja po izohipsi jugozapadnim obroncima grebena Cimon della Pala. Nakon prolaska nekoliko bujičnih potoka započinje oštrim usponom do izlaska na travnati greben Crode Rosse (2196 m) – pašnjak na kome se vidi stado ovaca, konja i krava. Od tu slijedimo dobro markiranu i ugaženu stazu koja vodi južnom stranom grebena, te nas uskoro dovodi do raskrižja putova.

S desne strane krenite cestom koja vodi od Ristorante Col Varde (0,30 min) i San Martino di Castrozza (1 h i 30 min) ravno do Rifugio Rasseta. Nastavljamo lijevo prema Bivu. Fiamme Gialle preko trajekta Bolver - Lugli. Od ovog raskrižja postoji 10 minuta hoda do ulaza u trajekt Bolver - Lugli, gdje stižemo za 7 h i 20 minuta.
Kratki sažetak ovog dijela staze: dužina ceste 3,6 km. Vrijeme hoda 1 sat i 30 minuta. Visinska razlika uz cestu 364 m.

Na parkiralištu Malga Fosse di sopra - pripreme za pohod. Silueta Cimon della Pala može se vidjeti u pozadini.

Divokoza na jutarnjoj paši - uznemirena našom prisutnošću.

Prelazeći bujicom.

Na travnatoj padini - oštar uspon na prijelaz Crode Rosse.

Izlaz na prijelaz Crode Rosse.

Osvrćući se na stazu kojom smo došli.

S pašnjaka Crode Rosse pogled na San Marino di Castrozza.

Na kosinom dijelu staze na južnoj strani Cimon della Pala.

Raskrižje cesta.

Na početku ulaza ferrata.

Ova planinska cesta - Ferrata opremljena je fiksnim čeličnim kablovima, klinovima i stezaljkama. Izgradila ga je grupa planinarskih vodiča iz San Martina di Castrozza, poznatog u planinarskom svijetu kao "Orao San Martina". Ovo je sigurno jedna od boljih i ljepših ferrata u Dolomitima. Tehnički nije pretjerano težak, ali duljinu, izlaganje i visinu ne treba podcjenjivati. Naime, duljina ferrata je 1,4 km na kojoj se prevladava visinska razlika od 645 m.

Na početku uspona staza je djelomično osigurana, uglavnom, na mjestima gdje nema osiguranja radi se o penjanju I i II stupnja. Nakon nekog vremena dolazimo do zahtjevnijeg dijela ferrate koja dalje neprekidno u kontinuitetu nastavlja da samog izlaska iz stijene. Osnovne karakteristike ove ferrate moglo bi se svesti na  penjanje preko okomitih izloženih ploča, na kojima je potrebno imati dovoljno snage u rukama. Nadalje imamo prečenje ispostavljene stijene, od koje se dalje nastavlja vrlo okomit uspon. Na jednom manjem žlijebu put je osiguran klanfama – ljestvama. Tu je još nekoliko uskih i okomitih kamina, također, dobro osigurani. Ocjena težine ferrate kreće se od (A, B najviše do C).

Isto tako, potrebno je napomenuti, da je ova ruta pogodna za „slobodno“ penjanje, budući da ima dobra hvatišta za ruke i noge, a sajla može poslužiti samo kao osiguranje. To je svakako dobar trening za penjanje, što smo mi djelomično i radili.

Penjanje se cijelo vrijeme odvija u vrlo lijepom i panoramskom okruženju. Što se sve više dižemo vidici su širi i ljepši. Nakon 2 h i 20 minuta izlazimo iz ferrate na greben od kuda se prvi puta vidi bivak Fiamme Gialle, do kojeg nam preostaje još desetak minuta hoda, gdje stižemo u 9 h i 55 minuta.
Dužina staze od ishodišta do bivka je 5,3 km. Visinska razlika od minimalne (1936 m) do maksimalne točke (3005 m) je 1069 m. Ukupna visinska razlika po putu je 1113 m. Ukupno vrijeme hoda od ishodišta do bivaka 4 h i 05 minuta.

Na početku po nezaštićenom dijelu staze.

Prolaz kroz prvi kamin.

Na okomitom i izloženom dijelu staze.

Osvrćući se na San Martino di Castrozza.

Na promjeru.

Nakon prelaska promjera, vertikalni uspon se nastavlja.

Kroz uski kamin.

Na vrhu na okomitim stijenama.

Izađite iz ferrata na greben.

Nakon odlaska ferrata - kratak odmor.

Dolazak u Biamco Fiamme della Gialle (3005 m).

Proučite skicu karte topoa i smjer prije nego što započnete uspon na Cimon della Palle.

Skica rute označena crvenom bojom, koja pokazuje pojedina mjesta i poteškoće pri usponu.

Nakon duže pauze od 55 minuta koja nam je poslužila za ručak, odmor i uživanju u prekrasnom i sunčanom danu u razgledavanju vrhova grupe Pale. Uobičajeno je da se uspon na Cimon della Pale izvodi od bivka Fiamme Gialle. Vrh na prvi pogled izgleda nepristupačan, međutim, težina  penjanja po međunarodnoj ljestvici UIAA kreće se najviše od I do III+ stupnja. Iako nije teško, ne vrijedi podcijeniti mogućnost gubitka orijentacije, okomite uspone i spust, a okolina je ipak potencijalno opasna i teška.

Uspon smo započeli u 10 i 50 minuta stazom koja je obilažena šljunkom, razbijenom velikim gromadima i siporom. Nakon desetak minuta hoda po položenom dijelu, staza skreće desno i započinje strmiji uspon do malog prijevoja, a zatim se spušta i kratko prelazi, vodeći nas uskim prolazom kroz špilju "Bus del Gat" 3073 m. Ovdje nam se nude dvije mogućnosti: prolazak kroz rupu ili obilazak rupe i hodnikom uzvodno do stijene na kojoj je položen kabel. Odabrali smo prolaz kroz mačji otvor - Bus del Gat, budući da je atraktivniji.

Pogled na dolinu i ulaz u špilju. S druge strane je otvor kroz koji prolazi.

Prolazak kroz vrlo usku rupu. Ruksak mora biti gurnut ispred vas.

Na usponu iz rupe.

Dolaskom do sedla u podnožju stijene Torre Grohmann počinje se penjati uz pomoć kablova. III stupanj težine. Nakon izlaska iz ferrata slijedi penjanje uz strogo osiguranje. Moram napomenuti da je alpinist bez iznimke poštovao sve sigurnosne postupke, doslovno prema PPS školi. Moreno nije dopuštao iznimke, nije propustio priliku za svaki manji propust bez upozorenja (svakako u pozitivnom smislu te riječi).

Početak ferrata smještenog s lijeve strane kamina.

Osiguranim dijelom uspona ferrata.

Pripreme za penjanje kaminom III stupnja.

Marko osigurava dolazak Morena i mene.

Nastavak penjačke težine III stupnja.

Kod penjanja sa osiguranjem.

Nakon nekog vremena dolazimo do sedla između Torre Grohmanna i vrha Cimon della Pala. Odavde do vrha ostaje nam nekoliko priključaka.

Točno ispred vrha.

Na stražnjem sidrištu na produženom platou ispred vrha. Do samog vrha nam je ostalo pedesetak metara duž uskog, otkrivenog i vrlo raspadajućeg grebena.

Uz uski greben prema vrhu Cimon della Pala.

Na vrhu Cimon della Pala. (3184 m). S vrha se pruža pogled na sva četiri ugla svijeta neometena višim vrhovima. Jednom riječju, fenomenalno.

Pogled na zapadnu stranu Cime della Vazzana (3192 m), sutrašnje odredište.

Na vrhu nam se pridružio talijanski par u vezi. Ubrzo smo pristali izvesti apsces s tri užeta. Nakon osvježenja i osvježenja u 14 i 10 minuta, započinjemo apsidu u istom smjeru u kojem smo i došli. Nekoliko fotografija s tog silaska:

Okomite stijene prelaze s vrha, a slijedi apsida.

Absail do sedla između Torre Grohmanna i vrha Cimon della Pala.

Spuštanje uz uski greben.

Na spustu - absayl.

U apsidi s ferratima.

Do bivaka Fiamme Gialle 3005 m stižemo u 16.45. Ukratko: uspon je trajao 3 sata, silazak 2 sata i 35 minuta. Visinska razlika 184 m. Ukupno vrijeme 5 h i 35 minuta.