Slovensko gorje
Područje Julijske Alpe
Odredište Razor

Nedjelja, 17. kolovoza 2014.
Drugi dan našeg boravka u Julijskim Alpama (na Kriški podi), predviđen je za uspon na Razor i Planju. Razor sa svojom visinom od 2601 m, kao i susjedni vrh Planja 2453 m, smješteni su u srcu Julijskih Alpi i spadaju među više vrhove. Vrh Razora poprima oblik oštrih i vitkih šiljaka, koji završavaju u obliku piramide. Razor i Planja izdižu se iznad visoravni Kriških podi, gdje se nalaze 3 prekrasna jezera. Okružuju ih prijevoj Luknja sa istočne i Vršič sa zapadne strane, te dolina Krnice sa sjeverne i Trente sa južne strane.

Pogled na vrh Razor i Planju s Bovškog Gamsovca

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Pogačnikov dom (2050 m), Razor (2601 m), Planja (2453 m), te povratak na Pogačnikov dom (1050 m).  Dužina puta 6,6 km, aktivno vrijeme hoda 2 h i 26 minuta. Vrijeme stajanja 4 h i 27minuta, te ukupno provedeno vrijeme 6 h i 54 minuta. Visinska razlika pri usponu 737m, a pri spustu 730 m.

Opis puta
Nakon redovne jutarnje higijene i doručka, ispred Pogačnikovog doma krenuli smo u pravcu Razora i Planje točno u 8 h. Od doma, staza se nakratko spušta i dovodi nas do raskrižja putova: lijevo – Razor 2 h, Planja 1 h i 30 min., Vršič 7 h i Mlinarica 2 h i 15 min. -  desno: „bivak 4“ 2 h i 30 min., Škrlatica 5 h, Križ 1 h i 30 min., te vrh Kriške stene 1 h i 45 min. Nastavak puta slijedi blagim nagibom, te nakon 20 minuta laganog hoda dovodi nas do prve sajle i klinova. Tu započinje strmiji uspon okomito po stijenama, zatim staza skreće ulijevo i vodi po glatkim i strmim pločama (također osigurane klinovima i sajlama). Nakon toga staza krivuda uspinjući se  po siparu i prelazi na lijevu stranu ispod podnožja stijene Planje.  Na tom izloženom dijelu, pri samom vrhu ponovo se susrećemo sa sajlama, po kojima se uspinjemo do prijevoja – sedla „Planja“, na kojemu je postavljeno raskrižje planinarskih putova. Lijevo odvaja se staza za Planju 30 min.,  ravno za Vršič 6 h, i Mlinaricu 1 h i 30 min, te desno za Razor 1 h.

Pogled sa staze na Pogačnikov dom

Pogled na srednje Kriško jezero pored doma – pod ledom i snijegom

Pogled na Razor i Planju

Početak uspona uz pomoć sajli i klinova

Prečenje po okomitim i glatkim stijenama – pločama

Sajla u podnožju stijena Planje

Dolaskom na „sedlo Planja“ (2349 m), odlučili smo napraviti kraću pauzu, uživati u prekrasnom sunčanom danu i planinskim vrhovima koji nas okružuju, te napraviti pokoju dobru fotografiju. Tu na sedlu, postavljen je smjerokaz putova i natpis sa upozorenjem – obvezna kaciga (ćelada).  Zbog rušenja vršne stijene na Razoru, u protekloj (2013) godini staza je bila zatvorena. Iz tog razloga napravljena je nova staza i znatno zahtjevnija od prethodne. Pri samom vrhu postavljene su sajle i klinovi po vrlo izloženoj okomitoj stijeni. Klinovi (po mojem mišljenju) nisu dobro raspoređeni – nedostaje ih nekoliko da bi olakšali uspon. Iz toga razloga za uspon na vrh potrebna je kaciga, alpinistički pojas i komplet za samo osiguranje, kao i rukavice za penjanje.

Smjerokaz sa upozorenjem “pozor, aktiven podor!“ – Velika nevarnost padajućeg kamenja

Pogled sa prijevoja na gamsa, koji pozira na stijeni ispod samog vrha Planje

Pogled sa prijevoja Planja na Pogačnikov dom, Pihavec, Bovški Gamsovec i na Triglav u sredini

Vrijeme odmora na sedlu Planja iskoristili smo da  navučemo alpinističke pojaseve i kacige, te smo nakon toga krenuli stazom koja se u prvom dijelu umjereno uspinje po izohipsi Razora. Nakon nekog vremena staza skreće u desno i prolazi pored jame u kojoj se inače gotovo cijele godine zadržava snijeg i led.

Dalje kroz kuloar slijedi nastavak po siparu i uz krušljivu stijenu, stoga, valja biti oprezan, kako pri usponu, tako i pri spustu da ne dođe do odronjavanja kamenja. Izlaskom na prijevoj između Razora i Križa, staza skreće lijevo i uskoro nas dovodi do mjesta, gdje se nova staza odvaja u desnu stranu  od stare. Tu je staza prezidana gomilom kamenja, a na stijeni ispisan natpis „stop“. Desetak minuta dalje dolazimo u podnožje stijene, gdje započinje uspon po sajlama i klinovima. Izlaskom iz okomite stijene sa manjim ispostavljenim nadvojem, slijedi i dalje vrlo oštar uspon uz osiguranje i bez njega po krušljivom dijelu staze sve do samog vrha Razor (2601 m).

Na stazi od sedla Planja, u pozadini vidi se Planja

Jama u kojoj se zadržava snijeg i led tokom cijele godine

Na stazi prema vrhu

Kroz kuloar prema prijevoju

Na razrušenom dijelu staze – mjesto gdje se vide gromade razrušenih stijena ispod vrha Razora

Novi dio staze – uspon po sajlama, klinovima i klanfama

Kristina i Dean na usponu po sajlama i klinovima

Konačno na vrh Razor 2601 m stižemo u 10 h i 45 minuta, gdje smo zatekli nekoliko planinara. Tom prilikom upoznali smo gospodina Matjaž Sameca člana PD RTV Ljubljana, vrlo ugodnog planinara i sugovornika, sa kojim smo se dalje družili i penjali na Planju. Sa vrha je otvoren neometani pogled na sve strane. Lijepo se vidi Prisojnik, Špik, Jalovec, Mangart, obližnji vrhovi: Planja, Križ, Stenar. Bovški Gamsovec, Pihavec, te se u daljini vidi Krn.

Sa vrha Razor - pogled na Jalovec, Mangart i Prisojnik

Pogled na Triglav

Pogled na Krn

Na vrhu sa Matjažom Samec

Na vrhu Razora zajednička fotografija - sa desna na lijevo: Kristina, Dean, Matjaž i moja malenkost

Na vrhu se zadržavamo 45 minuta i nakon toga nastavljamo spust istim putom do sedla Planja. Spust sa vrha Razor do sedla trajao je 45 minuta, od kuda započinje uspon na Planju. Od raskrižja putova na sedlu iz pravca dolaska, desno odvaja se staza za vrh, koja u prvom dijelu preči stijenu. Nakon toga uspinje se po kamenjaru i grotama, gdje je postavljeno svega nekoliko klinova. Staza nije teška za uspon i lako je savladljiva. Nakon 15 minuta laganog uspona dolazimo na veću zaravan na kojoj je mnogo malih kamenih piramida. Sa te zaravni lijepo se vidi vršna stijena i sam vrh Razor.

Uplašeni gams strmoglavo juri niz padinu

Na stazi prema vrhu Planja prolaz uz pomoć nekoliko klinova

Pogled na vrh Planje i zanimljivu nagnutu stijenu

Nastavak staze vodi manjem kamenjaru prošaranim busenjima trave, pogodno za ispašu gamsova. Blagim usponom po vršnom grebenu na vrh Planje stižemo u 12 h i 45 minuta. Spust sa Razora i uspon na Planju trajao je svega 1 h 10 minuta. Sa ovog vrha, kao i sa Razora vidik je prekrasan, gotovo identičan kao i sa Razora.

Pogled na Kranjsku Goru i jezero Jasna

Pogled na Razor – lijevi kut slike je sedlo Planja

Pogled na Stenar

Na vrhu sa Matjažom. U pozadini se lijepo vidi Jalovec i Mangart

Zajednička fotografija na vrhu Planja - u pozadini Razor

Po lijepom i ugodnom danu, na vrhu se zadržavamo 55 minuta. Nakon toga započinjemo spust istim putom do Pogačnikova doma uz povremena zadržavanja, gdje dolazimo u 14 h i 50 minuta. Nakon odmora i ručka, odlučili smo se spustiti do donjeg Kriškog jezera i izvora vode u blizini jezera.

Na spustu sa Planje uz pomoć nekoliko klinova

Spust po sajlama u podnožju Planje