Bosansko-Hercegovačko gorje
Područje Hercegovina
Odredište Velika Kapa

Ponedjeljak, 04. lipnja 2018.

Velika Kapa s nadmorskom visinom 2004. m najviši je vrh konjičke Bjelašnice i prekrasnog grebena, s pogledima na  najatraktivnije vrhove centralnog Prenja i okolnih planina, do dolina Tisovice, Rapte, ali i prema dolini Bijele sve do Konjica i dalje. Posebice je upečatljiv pogled na Osobac s druge strane doline, na sjevernu stijenu Otiša i Zelene Glave, te na tandem kamenitih šiljaka Vjetreno brdo i Lupoglav sasvim južno. U neposrednoj blizini lijepo se vidi Crnoglav, Kantar i kraška uvala Zakantar.

To je ujedno i posljednji viši vrh od 2000 m, a koji se nalazi na sjeveroistočnom dijelu Prenja. Izdiže se iznad doline Tisovica, otprilike na pola puta između PD Rapta i PS Vrutka.

Prikaz planinarske staze uspona na Krunu i Veliku Kapu od PK Vrutak.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

PK Vrutak (1593 m), Izvor vode - Vrutak (1510 m), vrh Kruna (1914 m), vrh  Velika Kapa (2004 m). Raskrižje putova (1700 m), Pl. dom „Senad-Muhibić-Dundo“ na Raptima (1388 m). Ukupna dužina staze 8,3 km. Vrijeme traga 4 h i 09 minuta. Visinska razlika pri usponu 523 m, a pri silasku 704 m. Prosječni nagib 19%.

Tablica - analiza gpx traga.

Opis puta

Za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda je PK Vrutak u kojoj smo rezervirali smještaj za dvije noći - poslužila nam je kao polazna baza za uspon na Lupoglav, te za uspon na Krunu i Veliku Kapu.

Da bi se osiguralo prenoćište u ovoj zaključanoj planinarskoj kući, treba kontaktirati PD Borašnica iz Konjica koje upravlja s ovim skloništem. Kuća je vrlo uredna i čista, omogućava komforan smještaj za 10 osoba. U blizini kuće nalazi se izvor pitke vode, do kojeg se stiže za desetak minuta laganog hoda.

Ispod kuće je i izvor Vrutak do kojeg se stiže stazom sa oznakama koje upozoravaju na zaostale mine iako  se ovo područje više ne vodi kao minski sumnjivo.

Buđenje u 7 sati. Ustajemo naspavani i odmoreni, zadovoljni ostvarenim planom izleta od prethodna 2 dana. Prve radnje – osnovna jutarnja higijena, loženje vatre, kuhanje čaja i kave, kao i prethodnog dana na stolu ispred kuće servira se bogat doručak. Hrane imamo na pretek ( još za dva dana). Slijedi pakiranje ruksaka, čišćenje i pospremanje PK Vrutak, da ostane uredna i čista kakvu smo i zatekli. Nakon toga u 8 sati krenuli smo prema Velikoj Kapi.

Planinarska staza započinje laganim usponom kroz visoku borovu šumu te nas ubrzo dovodi do planinarskog skloništa smješteno iznad PK Vrutak. Sklonište je otvorenog tipa, opremljeno peći na drva i sa par ležaja. Na njemu je ispisana nadmorska visina (1606 m) i smjer kretanja s nazivom Velika Kapa (2 h).  U nastavku staza vodi i dalje kroz visoku borovu šumu i nakon 15 minuta laganog hoda izlazimo iz šume na zatravljenu golet prošaranu kamenjarom. Od tu po prvi puta otvara se lijep pogled na vrh Kruna.

Ispred PK Vrutak – spremni za pohod.

Na početku staze između PK Vrutak i pl. skloništa.

Planinarsko sklonište.

Na stazi kroz šumu - u pozadini vidi se markantni vrh Crnoglav iznad Zakantara.

Izlazak iz šumske staze na zatravljeni  - otvoreni prostor.

Izlaskom iz visoke borove šume pred nama se ukazao vrh Kruna.

Slijedimo dalje dobro markiranu stazu kroz zatravljeni kamenjar i rijetku nisku borovinu. Nakon toga započinje oštar završni uspon po travnatoj goleti sve do vrha Kruna. Sve što se više dižemo pogledi su širi i ljepši. U neposrednoj blizini lijepo se otvara vidik na dolinu Tisovice, na vrh Kantar i uvalu Zakantar, a posebno dominantan položaj imaju vrhovi Osobac, Otiš i Zelena glava, koji nam neprekidno odvlače naše poglede.

Dolina Tisovica, vrh Kantar i uvala Zakantar.

Na dijelu staze kroz kamenjar prošaran busenjem.

Kratka pauza za predah.

Otiš i Zelena glava.

Na završnom oštrom usponu prema vrhu Kruna.

Pogled na dominantni vrh Osobac.

Na vrhu Kruna (1914 m) – u pozadini Otiš i Zelena glava.

Velika Kapa od vrha Kruna.

Na vrhu smo napravili  dužu pauzu koja nam je poslužila za odmor i marendu. Od vrha Kruna, staza se nakratko spušta – izlazi na široku travnatu zaravan prepunu planinskog cvijeća. Zatim put se nastavlja oštrim usponom uz sami rub grebena do vrha Velika Kapa. Za prelazak od jednog na drugi vrh trebalo nam je 35 minuta laganog hoda.

Velika Kapa (2004 m) je najviši vrh konjičke Bjelašnice i prekrasnog travnatog grebena. Vrh je označen manjom gomilom kamenja a pored nje na jednom većem kamenu je napisano V. Kapa. S ovog vrha kao i sa cijelog grebena otvoreni su vidici na sve vrhove centralnog Prenja, kao i na planine u okruženju - Čvrsnicu, Vran, Bjelašnicu, Maglić i Velež…

U nastavku, s ovog vrha vodi označena planinarska staza po travnatom golom grebenu pri blagom spustu sve do raskrižja putova na kojem treba skrenuti desno u smjeru Rapta i planinarskog doma „Senad-Muhibić-Dundo“.

Pogled prema vrhu Kruna s prekrasne široke travnate zaravni prepuna cvijeća.

Na stazi po travnatom grebenu - nešto oštrijim usponom prema vrhu Velika Kapa.

Na završnom usponu prije vrha.

Zajednička fotka na vrhu Velika Kapa.

Ispred nas pruža se dugi travnati greben kojeg trebamo proći.

Na polegnutom dijelu grebena.

Pogled unazad na greben i vrh Velika Kapa.

Raskrižje putova.

Od ovog križanja, prema smjerokazu preostaje nam još 45 minuta, pri čemu se treba spustiti okvirno 300 m na dužini od 2 km do planinarskog doma na Raptama. Dobro ugaženom i vidljiva staza umjerenim spustom ulazi u područje crnog boram, munike i zatravljenog kamenjara, zatim ulazi na područje Pasje Doline, obilazi je po izohipsi  sa sjeverne strane.

U nastavku staza prolazi kroz manje travnate zaravni i depresije, te nas konačno dovodi do planinarskog doma „Senad-Muhibić-Dundo“ na Raptima (1388 m), gdje i završava naša četverodnevna avantura planinarenja na Prenju.

Od raskrižja pogled na stazu koja vodi prema Raptama.

Dobro ugažena staza.

Na stazi preko livade s mnogo raznolikog planinskog cvijeća.

Dolazak u planinarski dom, gdje nas čeka prijevoz za Konjic.

Planinarski dom "Senad-Muhibić-Dundo" na Raptima, sagradilo je i održava ga PD "Borašnica" iz Konjice i za sada je otvoren za vikendima ili po posebnoj najavi. Opremljen je tekućim vodom, centralnim grijanjem, elekričnom energijom i omogućava smještaj većeg broja planinara što u manjim i što u većim zajedničkim sobama. U domu se mogu dobiti usluge hrane i piće.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Na kraju jedna zajednička fotka.