Talijansko gorje
Područje Dolomiti
Odredište Cima Pisciadu

Prošli tjedan posjetio sam Dolomite - Sella Group i uspon s juga na Piz Boe 3152 m, najviši vrh ove grupe. Ovaj put smo u dvodnevnom putovanju u društvu Saše Rodića izabrali sjevernu stranu Sella grupe. Prvi dan - uspon na Vrh Pisciada 2985 m duž „FERRATI BRIGATA TRIDENTINA “, a drugi dan - uspon na vrh Lagazuoi 2778 m, stazom (strada militare) „KAISERJAGER“

Grupa Sella je osamljeni planinski masiv u središtu Dolomita s skupinom vrhova, okružen s 5 prolaza dolomita - prijevoja: Passo Pordoi, Passo Gardena, Passo Sella, Passo di Valparola i Passo Campolongo. Skupina je podijeljena u dva dijela: Val Lasties prema Val di Fassa i Val Mesdi prema Val Badia. Na njegovim se rubovima dižu brojni vrhovi, lijepo vidljivi iz doline kojima su okruženi. Najviši vrh grupe je Piz Boe s 3152 m nadmorske visine. Ostali značajni vrhovi: Mesules 3000 m, Cima Pisciadu \ '2985 m, Piz Gralba 2972 ​​m, Sass Pordoi 2950 m, Piz de Ciavazes 2831 m, Torre del Sella 2780 m ...

Ovo područje karakterizira i činjenica da je do danas sačuvan specifični starosjedilački jezik, koji se govorio u Val Gardeni, Val Badia, Val di Fassa, Livinallongo i Ampezzo u Dolomitima, regiji Friuli i u kantonu Graubünden u Švicarskoj. U Alto Adigeu - Ladino je sada i obavezan predmet u školama. Na širokom grebenu grupe Sella nalazi se nekoliko prekrasnih jezera, posebno sa strane Val Badia i Val Gardeni na sjeverozapadu. Jezero Pisciadu \ 'nalazi se na sjeveroistoku, kao i Lech di Dragon (Zmajsko jezero).

S druge strane, na padini na jugoistoku nalaze se jezera Boe, a iznad nje Lach Dlace (smrznuto jezero). Mnogo je više malih jezera razasutih po visoravni Sella. Za ljubitelje Ferrata postoji nekoliko vrlo zahtjevnih staza. Na sjevernoj strani - ferrata Brigata Tridentina vrlo je zahtjevna (prema kojoj smo odabrali uspon), još zahtjevnija je Ferrata della Mesules. Na južnoj strani je izuzetno teška ferrata Cesare Piazzetta. Ni penjači nisu uskraćeni, postoje mnoge rute različitih poteškoća.

Pogled na vrh Pisciadu s Rifugio Cavazza al Pisciadu (2578 m)

PUTOVNI PRISTUP:
Od Rijeke do graničnog prijelaza Šapjana - kroz Sloveniju do Trsta. Ulaz na autocestu u Trstu. Vozite se u smjeru Venecije - Portogruaro - Conegliano - Pordenone - San Martino - Vittorio Veneto - Belluno, do sela Longarone, gdje biste skrenuli lijevo na cestu SP251 u smjeru Zoldo Altoi, nastavili u smjeru Corvare i nastavili do našeg krajnjeg odredišta Colfosco, gdje smo boravili u hotelu Jagerhof. Iz hotela u smjeru Passo Gardena vozite 5 km do parkirališta, gdje se na putu nalazi veliki natpis s natpisom na dva jezika "Via ferrata - Klettersteig" i Brigata Tridentina al pisciadu "

Karta pristupa cesta od Trsta do Corvare.

ISHODIŠTE POHODA:
Parking na 5 km od Colfosca (1955 m), Rifugio Cavazza Pisciadu - Hute (2578 m), vrh Pisciadu (2985 m), te povratak istim putom do Rifugio Pisciadu, i dalje spust po stazi alpskom transverzalom „Alta Via Dolomiti“ do parkinga. Dužina staze 8,5 km. Aktivno vrijeme kretanja 2 h i 50 min. Vrijeme stajanja 5 h i 13 min. Ukupno provedeno vrijeme 8 h i 03 min. Visinska razlika pri usponu 1184 m, pri spustu 1135 m. Minimalna visina 1955 - maksimalna 2985 m.

Sa parkinga na vrh Pisciadu može se popeti iz dva pravca: stazom br 666-(2) Alta via Dolomiti, koja vodi preko cijele Grupe Sella do passo Pordoi i feratom Brigata Tridentina. Naš cilj je – uspon ferratom.

Ferrata Brigata Tridentina vrlo je popularna među planinarima i vrlo je posjećena u ljetnim mjesecima. Posjeduje mnogo elemenata koji je čine zanimljivom. Prije svega, odlikuje se okomitim i glatkim stijenama, prolazi uz slapove potoka Pisciadu, prelijepa panorama tijekom uspona na  Colfosco, Corvaru i vrhove iznad njega. Može se reći, da je i komforna – pruža mogućnost odustajanja na nekoliko mjesta. Zahtjevna je, na mjestima vrlo ispostavljena. Vrlo dobro je osigurana sa sajlama, klinovima, klanfama, a posebnu ljepotu i draž daje joj viseći most.

U neposrednoj blizini parkinga na raskrižju putova, u 9 h i 50 minuta krećemo lijevo u pravcu istoka po dobro označenoj i vidljivoj stazi, koja vodi kroz nižu borovu šumu prošaranu arišom. Nakon desetak minuta hoda dolazimo do podnožja stijene, gdje započinje prvi dio uspona po vertikalnoj stijeni osiguranoj klanfama i sajlom. Ovaj dio ferrate, zbog svoje konfiguracije stijena i izloženosti prema sjeveru često je mokar i na mjestima vrlo sklizak, stoga, pri usponu traži dodatnu pažnju i oprez.

Na početku uspona osiguranog klanfama i sajlom.

Na prvom dijelu uspona po vlažnim i mokrim stijenama.

Nakon 15 minuta uspona, dolazi se na drugi nivo ispod glavnog grebena ispod kojeg staza gotovo polegnuta vodi prema istoku do slijedećeg križanja putova. Na tom slijedećem raskrižju treba skrenuti desno, gdje započinje drugi dio uspona.

Raskrižje putova.

Iz pravca dolaska: Desno staza br 29 vodi za Passo Gardena i Pisciadu parking, lijevo, također staza br 29 vodi za Rifugio Boe i za Colfosco i Korvaru, te za vrh Pisciadu preko ferrate Tridentina. Od ovog do slijedećeg raskrižja, staza nas dovodi do ruba stijene (5 min.) gdje treba skrenuti desno, od kuda započinje drugi dio uspona po ferrati Tridentina. Tu je postavljena ploča pričvršćena na stijeni na kojoj je ispisan naziv ferrate.

Na drugom nivou ispod glavnog grebana – na polegnutom dijelu staze.

Ploča sa nazivom: „Via ferrata Brigata Tridentina“.

Tu započinje drugi dio uspona po ferrati, gdje slijedi vrlo impresivan i strm uspon među velikim kamenim blokovima i po glatkoj stijeni sa prevjesom.

Za sve one koji nisu sigurni, ovo je mogućnost da se odustane i nastavi via normale. Ovaj dio ferrate vodi nas desno od potoka Pisciadu i njegovih slapova, čiji šum nas prati sve do trećeg dijela uspona. Ova dionica dobro je osigurana i zahtjeva dobru psihofizičku kondiciju. Sam početak nije tako težak, ali uskoro dovodi do glatkih i okomitih stijena sa laganim prevjesom.

Početak uspona na drugom dijelu ferrate.

Na krušljivom – lomljivom dijelu uspona.

Pogled na Colfosco i Corvaru.

Početak uspona po zahtjevnoj stijeni.

Na ispostavljenom dijelu uspona na glatkoj i okomitoj stijeni sa prevjesom.

Saša na ispostavljenom dijelu uspona.

Nakon okomitog i izloženog dijela, staza prelazi ispod kule Exner i vodi nas do raskršća, gdje započinje vrlo težak uspon koji dalje kruži oko kule Exner i vodi nas ovjesni most, koji prelazi jaz - uski tjesnac na drugu stranu. Ovaj treći dio uspona duž Tridentinske ferrate osiguran je klinovima, stezaljkama, kabelskim i željeznim ljestvama i prelaskom na visoravan Pisciada preko ovjesnog mosta. Ovo raskrižje pruža priliku za odustajanje od ferrata i nastavljanje normalnim putem do Rifugio Pisciadu.

Na hrskavi i strmi uspon.

Pogled na grupu planinara ispred nas na trećem dijelu Tridentinske ferate.

Popnite se uz pomoć ljestve.

Popnite se uz pomoć željeznih ljestvi i kablova.

Viseći most.

U društvu Saše na ovjesnom mostu.

Nakon prelaska preko visećeg mosta na drugu stranu izlazimo na greban Pisciadu i njenu zaravan na kojoj je smješten i Rifugio Pisciadu, a u njegovoj blizini je i istoimeno jezero. Sa ovog grebana pruža se veličanstven pogled na Colfosco, Corvaru i vrh iznad nje Sassongher (2625 m), kao i na Rifugio Pisciadu, vrh Pisciadu, te na Sas Dalesc.

Pogled na vrh Sassogher iznad Corvare.

Rifugio Cavazza Pisciadu (2578 m).

Vrh Pisciadu i jezero – Lech de Pisciadu.

Nakon marende i odmora u domu, nastavljamo uspon na Cima Pisciadu. Staza 666 Alta Via Dolomiti (2) vodi prema jugu iznad jezera Pisciadu po siparu. Nakon toga ulazi u stjenoviti dio u Val de Tita i nastavlja po kamenim grotama. Nije zahtjevna, na jednom mjestu postavljeno je osiguranje i ako nije nužno. Uskoro nas dovodi do raskrižja putova:  Lijevo za vrh Pisciadu, desno za Rifugio Boe i Piz Boe. Kako je vrijeme odmicalo sve više oblaka pojavljivalo se po okolnim vrhovima. Na vrh Pisciadu dolazimo u 14 h i 38 minuta.

Zbog oblaka u kojem se nalazimo, nema ništa od prelijepih vidika na vrhove koji nas okružuju, stoga, na vrhu se zadržavamo samo toliko, koliko je bilo potrebno da napravimo nekoliko fotografija, a potom spust istim putom do Rifugio Cavazza Pisciadu.

Na stazi br. 666 po siparu.

Osiguranje sajlom uz izvor vode.

Raskrižje: Lijeva Cima (gore), desno Boe.

Pogled na Piz Boe - skriven u oblaku.

Na stazi uz kamene grotove ispred vrha.

Zajednička fotografija na vrhu Pisciada (2985 m).

Na spustu - Pogled na istoimeno jezero i dom Pisciado.

Dolazimo do kućice za osvježenje, gdje se zadržavamo oko pola sata, nakon čega slijedi povratak u 16 i 30 minuta, markiranom stazom 666 Alta Via Dolomiti (2), širokim grebenom prema zapadu do raskršća. Na raskrižju skrećemo desno u sjevernom smjeru, gdje nas staza vodi strmim hodnikom "Val Setus" do parkirališta. Prvi dio staze je osiguran klinovima i kablovima i vrlo je hrskav, pri čemu treba paziti na bacanje kamenja.

Drugi dio staze je lakši, vijugajući je siparom i prolazeći kroz nekoliko snježnih polja. Poznato je da se u Dolomitima ferrata koristi isključivo za uspon, a ne za silazak, što je na neki način kažnjivo. Na ovoj stazi primijetio sam paralelno dvije ferrate. Jedan se koristi za uspon, a drugi za silazak, smjer kretanja je označen strelicama. Na samom kraju spusta dolazimo do raskršća: Lijevo je odvojena stazom 666 za pas Gardena, ravno stazom 666 A do parkirališta, a desno cestom br. 29 za Colfosco, Corvara i Tridentine ferrata.

Na početku spuštanja hodnikom Val Setus.

Još jedan pogled na vrh Pisciada.

Na spuštanju niz ferrata.

Na ruševnom dijelu staze i paralelnih ferrata - (jedan za uspon, drugi za silazak).

Gledajući unatrag - staza vijuga uz sipar i prelazi nekoliko snježnih polja.

Pogled prema parkiralištu i cesti koja vodi od Corvare do Gardene.

Na parkiralište stižemo u 17 sati i 50 minuta. Tu se završava naša avantura penjanja na Tridentinske ferrate i vrh Pisciada.