Talijansko gorje
Područje Alpi Giulie (Julijske Alpe)
Odredište Jof Fuart (Viš)

Subota, 27. rujna 2014.
Drugi dan našeg boravka u Julijskim Alpama u Italiji, predviđen je za uspon na Jof Fuart/Viš  (2666 m)- kružnom turom  stazom Anita Goitan. Jof Fuart sa svojim susjednim vrhom Jof de Montasio /Montaž 2753 m, spadaju u najviše vrhove u skupini zapadnih Julijskih Alpi u Italiji. Njegov greben obuhvaća manju skupinu vrhova koja ga okružuju: Sa sjeverne strane okružuje ga Veliki Naboid/Nabois Grande i prijevoj Škrbina Nabois, prema zapadu njegovi obronci spuštaju se u dolinu  Špranje, prema jugozapadu do prijevoja Forcella Mose/Škrbina zadnje Špranje, obronci južne strane spuštaju se do doline Rio del Lago/Jezerska dolina. Prema istoku nižu se nekoliko visokih i lijepih  vrhova: Madri dei Camosci / Gamsja Mati /2503 m, Torre / Kolo  2463 m, Innominata 2463 m i Cima di Riofreddo / Divja Koza 2507 m.

Zbog kulturne raznolikosti, za ovu planinu susrećemo više naziva i različitih značenja. Tako, primjerice, susrećemo Jof Fuart, Iof Fuart – Talijanski/Furlanski jezik, što znači „jaka planina“. Slovenski naziv je Viš  ima značenje „visoka planina“. Wischberg je na njemačkom jeziku, što predstavlja također, „visoka planina“ (transkripcije slovenskog imena). Sa bilo koje strane svijeta kada pogledate Jof Fuart/Viš , doima se impozantno i ima drugačiji izgled. Najveličanstveniji je pogled sa zapadne strane, dok se prema sjeveroistoku pruža jedan od najljepših pogleda u Julijskim Alpama. Sa sjeverozapadne strane izgleda kao visoka i oštra piramida (slika ispod).

Pogled na vrh Jof Fuart – Viš sa sjeverozapadne  strane od Špranja (sa staze  Anita Goitan)

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Rifugio Corsi (1874 m), Prijevoj – Forcella Rifreddo/Trbiška Škrbinica  (2240 m) vrh Jof Fuart/Viš (2666 m), Forcella Mose/Škrbina zadnje Špranje (2271 m), Cime Castrein / Koštrunova špica (2502 m),  Forcella Lavinal dell Orso / Škrbina Prednje Špranje(2138 m), te povratak do Rifugio Corsi  (1874 m). Dužina staze 9,9  km. Visinska razlika pri usponu 1322 m, pri silasku  1322 m. Vrijeme gpx traga 6 h i 32 minute. Minimalna visina 1847 m, maksimalna 2670 m. Visina polazišta 1874 m. Visina odredišza 2666 m. Prosječan nagib 33%.

Izvod iz analize gpx traga

Na vrh  Jôf Fuart / Vis može se doći iz više pravaca, što težih, što lakših putova, a svi su oni lijepi i zanimljivi za planinarenje. U konačnici, svi se pridruže i započinju uspon padinama južne strane planine. Prirodna i najčešće korištena početna točka za uspon na Jof Fuart/Viš  je dom – Rifugio Corsi (1874 m), koji je smješten na južnim obroncima masiva Jof Fuarta/Viša. Do doma se dolazi za 3 h od Sella Nevea - parkirališta Pecol od kuda smo došli. Naš odabir je uspon  na Jof Fuart  - ferratom „Anita Goitan“, od Rifugio Corsi – smješten na slikovitoj lokaciji na travnatoj terasi u središtu guste mreže staza. Put je dobro osiguran, prolazi kroz žljebove – oluke, uske tjesnace, slijedi uske i široke police ispod okomitih i visokih vrhova sve do vrha, a potom se spušta nešto lakšim putom. Staza je duga i zahtjevna, ali ne prezahtjevna da se ne može savladati.

Opis staze
Od doma – Rifugio Corsi krenuli smo u 7 h i 30 minuta. Dan je obećavajući, sunčan i vedar. Slijedimo označenu stazu br. 625 i 627, nakon desetak minuta hoda dolazimo do raskrižja, gdje se odvaja izravan put (najkraći) za uspon na vrh Jof Fuart. Mi slijedimo stazu br. 627 koja vodi travnatim predjelom i siparom ispod podnožja grebena Viš u pravcu prijevoja Forcella Riofeddo. Nakon 40 minuta laganog hoda, staza skreće lijevo i ulazi u uski i strmi kamin- žlijeb, te nas  dovodi do prijevoja Forcella Riofreddo ( 2240 m), od kuda započinje ferrata „Anita Goitan“.

Od doma - na samom početku puta

Nakon 10 minuta hoda došli smo do raskrižja. Lijevo izravan –najkraći put za vrh Jof Fuart, mi nastavljamo desno, pratimo stazu 627 i prijevoj Forcella Riofreddo.

Južnom stranom prema istoku - na travnatoj padini ispod grebena Fuart/Viš

Kroz uski žlijeb prema prijevoju Forcella Riofreddo

Prije uspona po ferrati- okupani prvim jutarnjim zrakama sunca

Raskrižje putova na prijevoju Forcella Riofredo/ Trbiška škrbinica  (2240 m)

Došavši na ovaj prijevoj, došli smo na najistočniju skupinu vrhova  grupe Jof Fuart/Viš. Tu se ističu nekoliko visokih vrhova.  Imena im je dodijelio poznati istraživač Julijskih Alpi - Julius Kugy. Ti vrhovi su: Cima di Riofreddo, Divja  Koza, Mala špica, Gamsja Mati/ Madre dei Camosci, Kolo/Torre i Inominata. Sa sedla započinje strmiji neosigurani uspon uskim žlijebom, koji nas dovodi na okomite stijene i sustave dugih među sobom povezanih polica, koje omogućavaju sigurne prijelaze. Police su na mjestima široke i ugodne za hodanje, a na mjestima vrlo uske i izložene, ali su zato dobro osigurane.

Prije prvih sajli uspinjemo se neosiguranim policama sa južne strane Cima di Rifreddo, te nas staza dobro osigurana dovodi do uskih ispostavljenih polica Divje Koze i najsloženijeg dijela ferrate -  pod nogama duboke i okomite provalije (ponori) koje izazivaju nelagodu, ali ne predstavljaju poseban problem. Nakon toga slijedi penjanje po osiguranim i neosiguranim policama i manjim uskim kaminima ili žljebovima. Nakon što dosegnemo visinu od 2420 m, spuštamo se ferratom po osiguranim grotama i kaminima. Ferrata nije posebno izložena, ali traži više pažnje i koncentracije. Nakon toga slijedi okomiti uspon po stijeni osiguranoj sa klanfama za noge i sajlom. Slijedimo stazu dalje po uskim policama, po kojima obilazimo i priječimo vrh „Gamsova mati“, a nakon toga staza izlazi na normalnu planinarsku stazu koja nas dovodi do raskrižja putova: Lijevo se odvaja  staza za prijevoj Forcella Moze,  desno za vrh Jof Fuart. Od ovog raskrižja preostalo nam je još 45 minuta do vrha. Nastavak puta vodi  serpentinama  po kamenjaru i krušljivom terenu sve do vrha Jof Fuart (2666 m), gdje dolazimo u 11 h i 15 minuta.

Uspon po neosiguranom dijelu staze Anita Goitan

Prije uspona po policama

Po neosiguranim policama

Po ugodnim i širokim policama

Na uskom i ispostavljenom dijelu polica Divje Koze, osigurane sajlom

Uspon uz pomoć sajli kroz uski kamin

Pogled na uski kamin po kojem se moramo popeti

Spust po velikim grotama

Spust po 10 m neosiguranoj stijeni

Nakon izloženog spusta, uslijedio je uspon po okomitoj stijeni uz pomoć klanfi i sajle

Zajednička fotka- na polici Bogova

Na polici Bogova

Nastavak puta po neosiguranim policama – Gamsje mati

Markacija sa natpisom staze

Na krušljivom terenu

Pogled u nazad  - Cima di Riofreddo, Divija koza, cima del Valone

Pogled prema vrhu, u pozadini Montaž

Na stijeni ispred vrha – Jof Fuarta.

Pauzu od 45 minuta na vrhu Jof Fuarta/Viša iskoristili smo za odmor, marendu i osvježenje, te uživanje u lijepom pogledu na vrhove koji nas okružuju. Sa vrha se lijepo vidi sva ta planinska divljina uključujući u nju i Jof Montasio/Montaž greben. U daljini se lijepo vidi istočni dio Julijskih Alpi. Posebice Kanin i njegov greben sa svim vrhovima. Prema sjeveroistoku vide se skupine Austrijskih planina. Na vrhu se nalazi metalni križ, limena kutija sa žigom i upisnom knjigom, kao i mali kipić „Majke Božje – Djevice Marije“.

Mirjana hrani Kavke

Pogled na masiv Jof di Montasio/Montaž

Pogled na Slovenske Julijske Alpe i vrhove Mangart, Jalovec i Triglav

Zajednička fotka na vrhu Jof Fuarta/viš ( 2666 m)

Nakon odmora, od vrha spuštamo se istom stazom do raskrižja. Tu skrećemo desno i nastavljamo dalje stazom „Anita Goitan. Strmi spust se nastavlja po siparu i kamenim gromadama ispod stupova rumenkaste boje koji nalikuju na ogromni kameni dvorac ili utvrdu. U nastavku slijedi spust po vrlo strmim kamenim grotama osiguran klinovima i sajlom , sve do prijevoja Forcella Mose/Škrbina Zadnje Špranje. Nad tim prijevojem izdiže se kamena grota koja podsjeća na Michelangelov Moizes/ Mihelagelov Mojsije, po čemu je ovaj prijevoj na italijanskom jeziku  i dobio ime „Forcella Mose. U koliko smo umorni ili iscrpljeni, tu se pruža mogućnost skratiti stazu Anita Goitan i spustiti se (okvirno 45 min.) do Rifugio Corsi, što je i učinio dio naše ekipe. Nekoliko fotografija:

Na spustu od vrha Jof Fuart/Viš

Po siparu prema prijevoju Forcella Mose

Pogled na stazu koja vodi na Cime Castren/Koštrunove Špice

Na stazi ispod kamenog dvorca, Katedrale ili utvrde

Zanimljiva stijena, na kojoj Dionis drži ruku

Spust po zahtjevnoj ferrati – Anita Goitan

Priječenje po Ferrati

Spust po ferrati do prijevoja Forcella Mose/Škrbina Zadnje Špranje  (2274 m)

Na prijevoju Forcella Mose - Gams, promatra naš spust po ferrati i čudi se koliko smo nespretni

Michelangelov Mosije na prijevoju Forcella Mose/Škrbina Špranje Zadnje, po čemu je ovaj prijevoj i dobio ime

Zadnji dio staze Anita Goitan tehnički nije zahtjevan, ali je zato vrlo zanimljiv. Vodi nas ratnim putom i položajima (rovovima i bunkerima) Austro-Ugarske Mornarhije iz Prvog svjetskog rata na mali stjenoviti masiv sa dva odvojena vrha „Cime Castren/Koštrunove Špice“. Od prijevoja Forcella Mose strmim usponom dižemo se do grebena i po njemu prolazimo uz rovove i bunkere, laganim usponom i dolazimo do prvog vrha. Od ovog manjeg vrha, slijedi strmi spust do manjeg sedla, koje dijeli ova dva vrha. Od sedla vrlo strmim usponom uz pomoć izgrađenih stepenica, dolazimo do pod sam vrh druge Cime Castren/ Koštrunove Špice“

Na tom mjestu ispod samog vrha (15 m) izbušen je tunel od istoka prema zapadu uz još jedan bočni tunel prema jugu. Pored ulaza u tunel uspinjemo se do samog vrha (n/v 2502 m). Vrh je obilježen jednom velikom grotom na kojemu je mala kamena piramida sa simboličnim križem napravljen od bodljikave žice. Sa vrha se pruža prekrasan pogled na okolne vrhove, a posebice, se lijepo ističe Jof di Montasio/Montaž i Jof Fuart. Nakon kraćeg zadržavanja na vrhu, spuštamo se do sedla i dalje nastavljamo strmi spust po travnatom grebenu do prijevoja Forcella Lavinal dell Orso/Škrbina Prednje Špranje (n/v 2138 m). To je duboki stjenovit prijevoj, koji dijeli Cime Castrein od vrha Cima de la Puartate (n/v 2436 m).

Bunkeri na grebenu Cime Castrien

Pogled sa grebena Castrein na vrh Jof Fuart/Viš

Pogled na greben i manji vrh Castrein

Tunel, koji prolazi ispod vrha s jedne na drugu stranu

Pogled iz tunela

Na vrhu -Ceme Castrein (2502 m), u pozadini vidi se Jof de Montasio/Montaž

Na vrhu -Ceme Castrein (2502 m)

Na stazi po kamenjaru i rasutim busenjem trave

Na spustu po travnatom dijelu staze prema prijevoju

Dolaskom na prijevoj Forcella Lavinal dell Orso/Škrbina Prednje Špranje, zapravo, tu završava staza „Anita Goitan“. Na istom mjestu započinje staza po grebenu „Ceria – Merlone“, što je naš sutrašnji cilj. Prvim dijelom, staza vodi po siparu, zatim prelazi na travnati dio, potom se spušta po serpentinima, te nas ubrzo dovodi  do križanja putova, na kojem se ovaj put ubada na stazu br. 625 (Alta Via Dolomiti), a koja dalje vodi do našeg krajnjeg odredišta do doma -  Rifugio Corsi.

Na stazi od Forcella Lavinal dell Orso po siparu

Na raskrižju putova: iz pravca dolaska  - desno Forcela degli Scalini, lijevo za Rifugio Corsi

U nastavku staza priječi podnožje stijena Campanilae di Villaco (2247 m). Sa istočne strane stijene u podnožju iskopan je manji tunel sa mnogo malih prozorčića, koji su služili kao puškarnice.

Priječenje staze ispod grebena Campanilae di Villaco

Tunel sa otvorima

Pogled iz tunela kroz otvor

Grupa alpinista iz RIJEČKOG ALPINISTIČKOG KLUBA  (RAK-a) na vrhu visokog tornja

Pogled prema špici na alpiniste iz RAK-a