Slovensko gorje
Područje Julijske Alpe
Odredište Pokljuški Gamsi

Nedjelja, 6. srpnja 2014.
PD Duga iz Rijeke organizirala je jednodnevni izlet i planinarenje u Sloveniju – POKLJUŠKI GAMSI. Organizator izleta Ivo Šporčić. Voditelji izleta: Grupe „A“- Danilo Harbić i njegov pomoćnik Željko Kokotović,  Voditelj „B“- grupe je Silvana Milić. Na izlet se prijavilo 49 planinara i planinarki. Pored Društva organizatora ( sa najviše članova), na izletu i planinarenju sudjelovalo je još 5 planinarskih društava i to: PD – Obzova iz Krka, Knezgrad iz Lovrana, te iz Rijeke –PD Učka, Kamenjak i Pljusak. Kao i na prethodnom izletu, sve pohvale organizatoru Ivi Šporčiću i vodičima. Cilj ovog izleta bio je popeti se na dio vrhova koji se nalaze u skupini  Pokljuških Gamsi.

POKLJUŠKI GAMSI – to je skupina vrhova u istočnom dijelu Julijskih Alpi koji su smješteni između Pokljuke i doline Krme. To je neka vrsta obilaznice koja obuhvaća slijedeće vrhove: Blejska koča 1630, Okroglež 1965, Debela Peč 2014, Brdo 2009, Lipanski Vrh 1975, Mrežce 1965, Debeli Vrh 1962, Viševnik 2050, Mali Draški vrh 2132, Veliki Draški vrh 2243, te Tošc 2275 m. Naš cilj uspona bio je slijedeći: Parking na planini Zajavornik - Blejske koče – Okroglež – Debela Peč – Brdo – i povratak Blejske koča – parkiralište Zajavprnik. Uspon na Debelu Peč i ostale vrhove moguć je iz mnogo pravaca. Naš organizator odabrao je onaj od Blejske koče na Lipanci, koji se najčešće koristi.

Debela Peč (2014 m) najistočniji je vrh Julijskih Alpi čija visina prelazi dvije tisuće metara. Južna strana vrha je travnata i blago se izdiže iznad šumovite visoravni Pokljuke, ljeti prikladna za lako planinarenje, a zimi za turno skijanje, dok je sjeverna strana kamenita i okomito se uzdiže iznad doline Krme. Sa sjeverne strane po čvrstim i okomitim stijenama izvode se razno alpinističko penjanje. U prvom redu Debela Peč među planinarima poznata je kao prvorazredni panoramski vidikovac. Staza je lagana i nije teška, stoga, je vrlo posjećena i ljeti i zimi. Uglavnom, Debela Peč  je lijepa  tura za one koji bi htjeli pomirisati zrak iznad dvije tisuće metara, a da pri tome ne ulože previše truda.

Pogled na vrh Debele Peči sa vrha Brdo

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta „pri Rupah“ na planini Zajavornik)
Od Rijeke preko Postojne,  dalje autocestom Ljubljana – Jesenice, izlaz Lesce. Nastaviti za Bled do smjerokaza sa desne strane  koji upućuje za Pokljuku. Cesta prolazi kroz nekoliko sela i dovodi do platoa na Pokljuki – do Mrzleg Studenca 14 km.  Ravno asfaltna cesta nastavlja za Rudno polje, nešto malo dalje od Mrzlog Studenca sa lijeve strane odvaja se cesta za Šport hotel i biatlonski centar Poljuka.  Na smjerokazu za Blejsku koču (iz naselja Mrzli Studenac)  nastaviti desno po dobroj makadamskoj cesti okvirno 5 km do prvog parkirališta na planini Zajavornik. Nešto dalje je slijedeći parking  „pri Rupah“ od kojega se 15-tak minuta skraćuje staza do Blejske koče.

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Parkiralište pri Rupah na pl. Zajavornik (1321 m), Blejska koča (1630 m), vrh Okroglež (1965 m), Debela Peč (2014 m), vrh Brdo (2009 m). Povratak kružnom turom na Blejsku koču (1630 m) do parkirališta (1321 m). Dužina staze 12,4 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 39 minuta. Minimalna visina 1313 m, maksimalna 2015 m. Visinska razlika pri usponu 1059 m, pri silasku 1068 m. Visina polazišta 1321 m. Visina odredišta 2014 m.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta
Sa parkirališta na planini Zajavornik započinjemo uspon prema Blejskoj koči točno u 10 h i 5 minuta. Na početku staza vodi blagim usponom, šumskim putom kroz gustu Pokljušku šumu (smreke, jele i ariša). Nakon pola sata laganog hoda dolazimo do raskrižja putova . Sa lijeve strane ubada se planinarska staza koja vodi iz Rudnog Polja. Deset minuta dalje dolazimo do drugog raskrižja zvanog „Velika Preseka“. Desno odvaja se staza za Medvedovu Kontu i Krnicu, lijevo nastavak prema Blejskoj koči. Od parkirališta do Blejske koče na dužini od 3 km savladava se visinska razlika od 316 m, a vrijeme potrebno 1 h i 5 minuta, što pokazuje da je staza lagana i nije zahtjevna. Nekoliko fotografija na toj prvoj dionici puta.

Na parkiralištu prije početka uspona – vodiči daju osnovne informacije o stazi koja nas očekuje, kao i o načinu kretanja, obzirom, na brojnost sudionika pohoda (49).

Na samom početku uspona

Na planinarskoj stazi kroz šumu koja često presijeca  šumsku cestu

Prvo raskrižje putova: lijevo se odvaja staza za Rudno Polje, mi nastavljamo ravno. Nakon desetak minuta hoda dolazimo do drugog raskrižja za Medvedovu kontu i Krnicu. Od tog raskrižja široka šumska staza skreće oštro u lijevo i dalje vodi nešto oštrijim usponom, vijugajući sve do Blejske koče.

Na širokoj šumskoj stazi od raskrižja „Velika Preseka“ prema Blejskoj koči

Blejska Koča na Lipanci (1630 m)

Blejska Koča na Lipanci, 1951 godine prenamjenjena je u planinarski objekt, kojim upravlja PD Bled iz Bleda. Koča je otvorena cijele godine. Ugostiteljski prostor opskrbljen je sa 30 sjedećih mjesta, pultom za piće, kuhinjom, WC i umivaonicom, te 3 sobe sa ukupno 36 ležaja. Koča je smještena na planini Lipanci- jugozapadno od Lipanskog vrha na grebenu iznad pokljuškog platoa. Pogled od Blejske koče prema istoku i jugu obuhvaća velike šumske predjele Pokljuke, a prema sjeveroistoku greben pokljuških   vrhova (Gamsi). Ispred koče postavljen je smjerokaz, kao ishodište pohoda nekoliko zanimljivih tura: Lipanski vrh (1965 m) 1 h, Debela Peč (2014 m) 1 h 30, Planina Klek 1 h 30, Kovinarska koča 3 h. Viševnik (2050 m) 2 h i 30 i  Mrežce 1 h.

Za vrijeme odmora ispred koče na Lipanci

Nakon odmora i pola satne pauze, nastavljamo uspon prema vrhu Debele Peči
Staza u prvom dijelu vodi kroz rijetku šumu ariša, a kasnije i klekovine. Na ovom dijelu staza se strmo uspinje, ali višestruke serpentine ublažavaju strminu, stoga, uspon je lagan i ugodan za hodanje. Nakon 20 minuta hoda izlazimo iz šume na travnati proplanak prošaram kamenjem.

Na početku staze od koče

Na stazi po dugim serpentinama, lakše savladavamo visinsku razliku

Na proplanku po travnatom dijelu staze

Nakon 1 h laganog hoda dolazimo do raskrižja putova „Spodnja brda“. Pravimo kratku pauzu i nekoliko fotki prema dolini Krme i vrhovima iznad nje. Lijevo se odvaja put za Brda, Lipanska vrata i Krmu, ravno za Okroglež i Debelu Peč.

Smjerokaz ispisan na kamenu – Debela Peč

Na raskrižju  „Spodnja brda“

Poslije kraćeg odmora nastavljamo prema vrhu Okroglež,  gdje se nalazi žig i kontrolna točka obilaznice „Pokljuški Gamsi“.

Pogled sa vrha Okroglež na Debelu Peč

Na vrhu Okroglež – dok se čeka da se žigovi udare na dnevnik obilaznice „Pokljuški Gamsi“. Naše raspoložene i nasmijane tri Gamsice uživaju na vrhu i čekaju da se krene dalje.
Nastavljamo spust sa Okrogleža kroz kamenjar i gustu klekovinu do podnožja Debele Peči, od kuda nam preostaje još 10 minuta strmog uspona po travnatoj stazi i razbacanom kamenju do vrha, gdje dolazimo u 13 h i 40 minuta.

Na stazi prema vrhu Debele Peči – u pozadini vrh Okroglež

DEBELA PEČ (2014 m), poznata je kao izuzetan vidikovac. Staza je laka za uspon i dostupna je u svako doba godine, te je zbog toga vrlo posjećen vrh. Vrh sa južne strane je travnat s puno cvijeća u ovo doba godine, dok je sjeverna strana kamenita i odsječena  (kao da nedostaje sjeverna polovica vrha). Za lijepa vremena, vidici u su prekrasni svim smjerovima: prema sjeveru – dolina Krme, Kepa, Dovška Baba i Golica, prema sjeveroistoku pružaju se Karavanke sa vrhovima - Stol, Storžić i Grintovec. Prema zapadu pogled na Julijske Alpe na Triglav i nama blizu Rjavinu bio je pod oblakom. Pošto je vrijeme polu oblačno, pogled nije bio savršen, djelomično je uskraćen zbog oblaka koji su prekrivali vrhove.

Pogled na dolinu Krme i na vrh Kepu

Vrh u cvijeću

Vrijeme odmora i marende

Vrijeme odmora

Cilj organizatora pohoda bio je da svi planinari stignu na vrh Debele Peči u čemu je i uspio. Kako smo podijeljeni u dvije grupe, grupa „A“ nastavlja grebenskom  stazom na preko Brda, grupa „B“ vraća se istim puto do Blejske koče, gdje ćemo se svi skupiti i dalje zajedno nastaviti do parkinga na planini Zajavornik. Za odmor, ručak, fotkanje i uživanje u prekrasnom vidikovcu trebalo nam je 50 minuta, a nakon toga grupa „A“ nastavlja spust prema Brdu, dok grupa „B“ ostaje još uživati na vrhu. Od vrha spuštamo se drugom stazom po kamenjaru do podnožja, a dalje istim putom do raskrižja „Spodnja brda“, od kuda ćemo dalje prema vrhu Brdo.

Na kamenitoj stazi pri spustu sa vrha Debele Peči

Ponovo smo na raskrižju „Spodnja brda“ do kojeg dolazimo za 17 minuta.  Tu se desno odvaja staza za Brda, Lipanska vrata i Krmu, ravno za za Blejsku koču.

Smjerokaz ispisan na kamenu- Brda, Lipanska vrata i Krma

Staza se u prvom dijelu, nakratko, spušta a potom probija kroz kamenjar i klekovinu. Nakon 20 minuta izlazimo na travnati vrh Brdo (2009 m).

Prema vrhu po kamenjaru i kroz klekovinu

Pri samom vrhu Brda

Na vrhu Brda

Brdo se nalazi između   visoravni Pokljuke i doline Krme, sa nadmorskom visinom 2009 m. Sam vrh je zaobljen i travnat.  Na njemu se nalazi žig - to je ujedno i kontrolna točka obilaznice „Pokljuški Gamsi“.  S vrha se pruža prekrasan pogled na Debelu Peč  i na njezinu sjevernu stranu, koja se  okomito ruši u dolinu Krme. Pogled se prostire i prema Triglavu i vrhovima iznad Krme, prema Pokljuki, Jelovici, te lancu Spodnjih Bohinjskih gora.

Pogled na vrh Debele Peči i njenu okomitu sjevernu stranu

Zajednička fotografija na vrhu

Nakon 15 minuta odmora i razgledavanja okolnih vrhova, nastavljamo spust prema Lipanskim Vratima. Cilj je bio i uspon na Lipanski vrh, ali zbog nedostatka vremena od njega se odustalo. Ovaj dio staze na spustu do prijevoja Lipanskih Vrata, dosta je zahtjevniji. Na ovoj dionici puta se nalazi klanac osiguran sajlama kojeg u ovom slučaju pri spustu moramo savladati. Na tom dijelu staze nastao je zastoj i izgubilo se mnogo vremena dok smo svi uspješno prošli spust po sajlama.

Na spustu sa vrha Brdo

Na spustu prema prijevoju Vrata

Pogled na Lipanski vrh 1975 m

Blejska koča

Kratak silazak uz pomoč čelične sajle

Pogled u nazad na mjesto spusta po sajlama

Nakon spusta po stijenama dolazimo do raskrižja putova: desno se odvaja staza za uspon na Lipanski vrh, a ravno staza vodi do Blejske koča na Lipanci. Od Lipanskih Vrata, ispod istoimenog  vrha staza priječi sipar i ulazi u šumu, spuštajući se sve do Blejske koče, gdje dolazimo u 16 h i 45 minuta.

Na siparu podno Lipanskog vrha

Dolazak do Blejske koče u 16 h i 45 minuta

Tu smo zatekli planinare iz „B“ grupe. Spust do parkinga i autobusa najavljen je u 17 h. Tih 15 minuta iskoristili smo priliku za osvježenje pivom. Točno u zakazano vrijeme nastavljamo spust istim putom kojim smo i došli. Na parking stižemo u 17 h i 50 minuta. Tako, tu završava naša današnja avantura planinarenja po vrhovima Pokljuških Gamsi“.