U ovom planinarskom izletu se opisuje uspon od Pogačnikovog doma na vrh Križ te povratak sa ovog vrha preko Bivka IV na Rušju ispod Dolkove špice do Aljažovog doma u dolini Vrata. Križ je smješten u srcu Julijskih Alpi. Nalazi se sjeverozapadno od doma Pogačnik i Kriški podi, na kojima se nalaze tri prekrasna visokogorska kraška jezera. Križ je smješten  između dva susjedna najbliža vrha – Razor (2601m) i 100 m nižeg Stenara (2501 m). Na vrhu se nalazi metalna kutija sa upisnom knjigom i žigom. Za lijepa vremena otvara se pogled na najviše vrhove Julijskih Alpi.

Do Pogačnikova doma ima više prilaza, svi su atraktivni, a omogućuju pristup svima, od planinara početnika do zahtjevnih alpskih sladokusaca. Najlakši je pristup iz doline Zadnjice po širokom razglednom putu koji je prije izgradnje teretne žičare služio za opskrbu. Nešto zahtjevniji su pristupi iz doline Vrata preko Bivka IV na Rušju ili preko Sovatne te s Vršiča južnom bočnom stranom  Prisojnika. U vrlo zahtjevnije pristupe spada uspon iz Vrata preko Luknje i Bovškoga Gamsovca, a najteži je i vrlo zahtjevan pristup iz Krnice preko Kriške stene.

Od Pogačnikovog doma, planinarska staza se nakratko spušta i dovodi do raskrižja putova: Lijevo – Razor 2 h, Planja 1 h i 30 min., Vršič 7 h i Mlinarica 2 h i 15 min. -  Desno: Bivak IV 2 h i 30 min., Škrlatica 5 h, vrh Kriške stene 1 h i 45 min., te Križ 1 h i 30 min- što je vilj ovog planinarskog izleta.

Planinarska staza uspona vodi po dobro uređenom i vidljivom putu, kroz kamenjar sa razbacanim busenjima trave. Nakon desetak minuta hoda od doma – prolazi se pored izvora vode sa desne strane, od kuda se sa vodom opskrbljuje i ovaj dom.

U nastavku planinarska staza se umjereno uspinje, pa tako nakon 30 minuta hoda dovodi do police na kojoj su postavljene sajle. Prolazi se iznad gornjeg jezera, i nastavlja dalje jako oštro uzbrdo po sajlama, te nakon 1 h hoda od ovog doma dolazi se do raskrižja putova - Iz pravca dolaska: Lijevo se odvaja put – Vrh Kriške stijene 30 minuta, Krnica 4 h, Škrlatica 4 h, Bivak IV na Rušju 1 h i 15 minuta, te Aljažev dom 4 h. Desno vrh Križa 10 minuta.

Od raskrižja na Bovškim vraticama (2375 m) treba skrenuti desno i za desetak minuta se stiže na vrh. U nastavku slijedi mučno hodanje i pentranje po stijenama do ispred samog vrha, od kuda slijedi kratki, ali oštri uspon po sajlama i klinovima, potom po grebenu kroz uski procijep do vrha Križ (2410 m). Na vrhu se nalazi metalna kutija sa upisnom knjigom i žigom. Vrh se nalazi na sredini uskog grebana koji se proteže okvirno u dužini stotinjak metara.

Spustom sa vrha dolazi se ponovo do raskrižja – Bovška vratica (2375 m) na kojemu treba skrenuti desno u pravcu Bivka IV, Škrlatice i Vrata. Silazak se nastavlja stazom po serpentinama i kamenjaru. Nakon 30 minuta spusta od vrha dolazi se do križanja putova: Lijevo se odvaja staza za uspon na Škrlaticu preko Dolkove špice, a Ravno se nastavlja za bivak IV i Vrata. Spuštajući se nešto niže stiže se do Bivaka IV na Rušju (2980 m), s Lijeve strane Dolkova špica, iza nje je veličanstvena Škrlatica.

Od ovog bivka slijedi spust na kojem treba izgubiti 1065 m nadmorske visine dok se ne stigne do Aljaževog doma u dolini Vrata. Ispod samog bivka je križanje putova: Lijevo se odvaja staza za uspon na Škrlaticu, a Ravno prema Aljaževom domu. Od starijih i iskusnih planinara doznaje se da je uspon na Škrlaticu najatraktivniji preko Dolkove špice, a silazak u smjeru bivka preko Prednjeg Doleka. Silazak vodi planinarskom stazom koja krivuda po kamenjaru , oblutcima, siparu, prolazi kroz klekovinu i pri kraju kroz gustu šumu sve do Aljaževog doma (1015 m). Parkiralište pored ovog doma je krajnje odredište ovog planinarskog izleta.

Autor: Mirko Bjelan

Uz ovu stazu trenutno ne postoji priložen album.