U ovom planinarskom izletu se opisuje uspon na Razor i Planju od Pogačnikova doma koji se nalazi u Julijskim Alpama (na Kriški podi). Uspon do Pogačnikova doma od Aljaževog doma posebno je opisan i on predtavlja prilaz početnoj točki ovog planinarskog izleta.

Razor sa svojom visinom od 2601 m, kao i susjedni vrh Planja s visinom od 2453 m, smješteni su u srcu Julijskih Alpi i spadaju među više vrhove. Vrh Razora poprimio je oblik oštrih i vitkih šiljaka, koji završavaju u obliku piramide. Razor i Planja izdižu se iznad visoravni Kriški podi, gdje se nalaze 3 prekrasna jezera. Okružuju ih prijevoj Luknja sa istočne i Vršič sa zapadne strane, te dolina Krnice sa sjeverne i Trente sa južne strane.

Kao što je već napomenuto, ovaj planinarski izlet započinje kod Pogačnikova doma (2050 m) i najpeije vodi do vrha Razor (2601 m) od njega do vrha Planja (2453 m), a nakon nje povratak do Pogačnikova doma.

Od Pogačnikovog doma planinarska staza se nakratko spušta i dovodi raskrižja planinarskih putova: Lijevo – Razor 2 h, Planja 1 h i 30 min i Vršič 7 h i Mlinarica 2 h i 15 min -  Desno: „bivak 4“ 2 h i 30 min, Škrlatica 5 h, Križ 1 h i 30 min te vrh Kriške stene 1 h i 45 min. Nakon skretanja lijevo nastavak uspona vodi blagim nagibom, te nakon 20 minuta laganog hoda dovodi do prve sajle i klinova. Tu započinje strmiji uspon okomito po stijenama, zatim skreće u lijevo i vodi po glatkim i strmim pločama (koje su osigurane klinovima i sajlama). Nakon toga planinarska staza krivuda uspinjući se  po siparu i prelazi na lijevu stranu ispod podnožja stijene Planje.  Na tom izloženom dijelu, pri samom vrhu ponovo se susreće sa sajlama, po kojima se uspinje do prijevoja – sedla „Planja“, na kojemu je postavljeno raskrižje planinarskih putova. Lijevo se odvaja planinarska staza za Planju 30 min,  Ravno za Vršič 6 h, i Mlinaricu 1 h i 30 min, te Desno za Razor 1 h.

Na seddlu Planja (2349 m) postavljen je smjerokaz planinarskih uspona i natpis sa upozorenjem – obvezna kaciga (ćelada).  Zbog rušenja vršne stijene na Razoru, u 2013 godini planinarska staza je bila zatvorena. Iz tog razloga napravljena je nova, zahtjevnija od prethodne. Pri samom vrhu postavljene su sajle i klinovi po vrlo izloženoj okomitoj stijeni. Klinovi po našem mišljenu nisu dobro raspoređeni – nedostaje ih nekoliko da bi olakšali uspon. Iz toga razloga za uspon na vrh potrebna je kaciga, alpinistički pojas i komplet za samo osiguranje, kao i rukavice za penjanje.

Sa prijevoja Planja, otvara se prekrasan pogled na Pogačnikov dom, Pihavec, Bovški Gamsovec i na Triglav u sredini. Na ovom prijevoju se treba navući oprema za samoosiguranje prije nego što se nastavi sa usponom.

U prvom dijelu planinarska staza se umjereno uspinje po izohipsi Razora. Nakon nekog vremena skreće u desno i prolazi pored jame u kojoj se inače gotovo cijele godine zadržava snijeg i led. Dalje kroz kuloar slijedi nastavak po siparu i uz krušljivu stijenu, stoga, valja biti oprezan, kako pri usponu, tako i pri spustu da ne dođe do odronjavanja kamenja. Izlaskom na prijevoj između Razora i Križa, staza skreće lijevo i uskoro dovodi do mjesta, gdje se nova staza odvaja u desnu stranu  od nekadašnje. Tu je staza prezidana gomilom kamenja, a na stijeni ispisan natpis „Stop“. Desetak minuta dalje dolazi se u podnožje stijene, gdje započinje uspon po sajlama i klinovima. Izlaskom iz okomite stijene sa manjim ispostavljenim nadvojem, slijedi i dalje vrlo oštar uspon uz osiguranje i bez njega po krušljivom dijelu staze sve do samog vrha Razor (2601 m). Sa vrha je otvoren neometani pogled na sve strane. Lijepo se vidi Prisojnik, Špik, Jalovec, Mangart, obližnji vrhovi: Planja, Križ, Stenar. Bovški Gamsovec, Pihavec, te se u daljini vidi Krn.

Sa vrha Razora se treba spustiti do sedla Planja, od kuda započinje uspon na Planju. Od raskrižja putova na sedlu iz pravca dolaska, desno se odvaja se planinarska staza za vrh, koja u prvom dijelu preči stijenu. Nakon toga uspinje se po kamenjaru i grotama, gdje je postavljeno svega nekoliko klinova. Staza nije teška za uspon i lako je savladljiva. Nakon 15 minuta laganog uspona dolazi se na veću zaravan – plato na kojoj je mnogo malih kamenih piramida. Sa tog platoa lijepo se vidi vršna stijena i sam vrh Razor.

Nastavak uspona vodi po manjem kamenjaru prošaraniom busenjima trave, pogodno za ispašu gamsova. Blagim usponom po vršnom kamenjaru stiže se na vrh Planje. Spust sa Razora i uspon na Planju traje oko1 h 15 minuta. Sa ovog vrha, kao i sa Razora vidik je prekrasan, i gotovo identičan.

Sa ovog vrha slijedi spust istim putom do Pogačnikova doma, od kojeg se može spustiti do donjeg Kriškog jezera i izvora vode u blizini jezera. Ovaj mali napor se isplati.