Austrijsko gorje
Područje Ötztal Alpe
Odredište Hinterer Brochkogel

Petak, 19. srpnja 2019.

Hinterer Brochkogel (ranije također nazvan Pröchkogel) s nadmorskom visinom 3628 m, treća je najveća planina na bijelom grebenu u Ötztal Alpama u austrijskoj pokrajini Sjeverni Tirol. I ako je vrh šesti vrh po visini u Austriji, on je planinarski zanemaren zbog višeg i lako dostupnijeg susjeda Wildspitze s visinom  od 3774 m.
Hinterer Brochkogel ima oblik zaobljene piramide. Sjeverne, jugoistočne i jugozapadne strane su izražene  i strme padine, dok je južna strana blaža i preko nje vodi staza na vrh  „Via normale“, i ako nosi naziv via normale, ta staza ima na dva mjesta izražene poteškoće težine  po međunarodnoj ljestvici  (UIAA III+), gdje je potrebno dodatno osiguranje.

Hinterer Brochkogel  - gledano s vrha Vorderer Brochkogel

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do sela Vent u Austriji)
Do naselja Vent može se stići preko Italije ili Austrije. Naš odabir je preko Austrije- obzirom da dolazimo iz 2 različita grada Jure iz Zagreba, a ja iz Opatije. Dogovor je da se nađemo na benzinskoj pumpi u Lescu. Od tu nastavljamo dalje automobilom od Jure slijedećom rutom: Villach – Salzburg – Rosenheim - Innsbruck. U Innsbrucku treba izaći na autoput A12 voziti do - izlaz Ötztal, od kuda dalje treba nastaviti vožnju lokalnom cestom 186 prema poznatom austrijskom skijalištu Sölden, od kojeg preostaje još 17 km do Venta. Od Zagrebe do Venta po navedenoj ruti – dužina puta 694 km. Vrijeme vožnje 7 do 8 h. Od Opatije dužina puta 660 km. Vrijeme vožnje 8 h.

U koliko se dolazi iz smjera Italije nakon prolaska nekadašnjeg graničnog prijelaza Brenner, treba voziti u smjeru Innsbrucka, u kojem treba izaći na autoput A12. Daljnje upute kao kod prethodnog opisa.

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodišna točka pohoda - dom Breslauer Hütte (2844 m), Jezero-Mitterkarsee (2945 m), Mitterkarjoch - vrh kuloara (3470 m), ledenjaka Taschach, Hinterer Brochkogel (3628 m). Silazak istom stazom do doma Breslauer Hütte (2844 m). Ukupna dužina staze 8,1 km. Ukupno vrijeme hoda 8 h i 29 minuta. Visinska razlika pri usponu 857 m, pri silasku 837 m. Minimalna visina 2844 m, maksimalna 3622 m. Visina odredišta 3628 m. Prosječni nagib 20%.

Izvod iz analize gpx traga

Breslauer Hütte nalazi se na 2844  m nadmorske visine, zapadno od Venta u podnožju Wildspitze u Ötztal Alpama. To je polazna točka za penjanje: Wildspitze, Hinterer Brochkogel, Ötztaler Urkund i Wildes Mannle i Urkundkolm.

Opis puta

Uobičajeno je da se uspon na Hinterer Brochkogel, kao i naWildspitze izvodi u 2 dana. Prvi dan obuhvaća dolazak iz Hrvatske u Vent i uspon do doma Breslauer Hütte (2844 m), a drugi dan uspon na Hinterer Brochkogel i povratak do doma ili parkinga u Ventu.  Uspon na Hinterer Brochkogel normalnom rutom može se izvesti u jednom danu od Venta u koliko se krene rano i u koliko se koristi žičara. Bez obzira od kuda se uspon izvodi, zahtjeva dobru fizičku spremnost i kondiciju jer predstavlja prilično veliki stupanj napora.

Nakon ranog jutarnjeg buđenja i doručka Jure i ja, na pohod smo krenuli u 6 h i 25 minuta. Od doma Breslauer Hütte prema postavljenom putokazu lijevo od doma ulazimo na dobro obilježenu i uhodanu planinarska stazu br. 211 koja vodi preko kuloara Mitterkarjoch i ledenjaka Taschach do vrha Hinterer Brochkogel i klasificira se kao Normalweg (Via Normale).

Uspon na Hinterer Brochkogelje zapravo kombinacija kamenjara, stijena, snijega i leda, lijepa je to visoko-gorska tura, tehnički nije prezahtjevna, ali  nije ni za podcjenjivanje. Tehnički je zahtjevnija od uspona na Wildspitze (normalnom rutom), to je jedan od razloga da ovaj vrh za planinare nije previše interesantan i prihvatljiv.

Ovaj pristup normalnim putom predstavlja izvrstan uvod za aklimatizaciju i penjanje drugih vrhova iznad 4000 metara. Prvi dio ovog uspona, koji vodi preko  Mitterkarferner do kuloara Mitterkarjoch, nije težak niti zahtjevan, a dobro dođe za zagrijavanje. Pješačenje se odvija u kombinaciji kamenjara i snijega na dijelu morene Mitterkarfernera do ulaska u kuloar.

Ispred doma – spremni za uspon na vrh Hinterer Brochkogel

Na zidu pl. kuće Breslauer Hütte – ispisan je naziv vrha

S lijeve strane staze manje zaleđeno jezerce.

Nakon desetak minuta hoda od doma pred nama se ukazao kuloar Mitterkarjoch. Do njega prema ucrtanoj stazi.

Po snijegu preko morene na blago polegnutom dijelu staze

Nakon 1 h i 15 minuta laganog hoda dolazimo u podnožje kuloara Mitterkarjoch. Tu sustižemo veliku grupa planinara sa svojim vodičima. Mitterkarjoch kuloar je prva veća i zahtjevnija prepreka na usponu prema ovom vrhu. Prosječan nagib - strmina kuloara je cca 45% koju treba savladati.

Prvi dio ovog oštrog uspona, u najvećem dijelu godine je pokriven snijegom pa se u tom slučaju treba dodatno osiguravati i na taj način prevenirati potencijalnu nesreću. Kada nema snijega na ovom dijelu se nalazi sipar pa je u tim uvjetima uspon nešto lakši. Slijedimo nekoliko naveza ispred nas do točke - najužeg  dijela kuloara od kuda se uspon dalje nastavlja ferratom. S lijeve strane priključuje se uži, nešto kraći i strmiji drugi kuloar. Između ta 2 kuloara izgrađena je ferrata.

Nekoliko naveza ispred nas

Pogled unazad

Ulaz na ferratu

Preko ferrate između 2 kuloara na kratkoj prečnici

Ova ferrata je dugačka oko 150 m i po težini je klasificirana kao B-C. Ferrata je opremljena sa sajlama, klinovima i klanfama. Penjanje s derezama po kamenjaru malo je neobično i nespretno. Sve prolazi kako treba, napredujemo postupno i sigurno. Nakon prijeđenih 150 metara izlazimo s ferrate na ledenjak Taschach s nadmorskom visinom (3470 m).

Odmah nakon izlaska na spomenuti ledenjak skrećemo lijevo i nastavljamo uz jugozapadni rub ledenjaka iznad kojeg se izdiže besnježni stjenoviti greben. Tu nam se pružaju dvije  mogućnosti preko stjenovitog grebena koji se klasificira kao (UIAA III+) ili preko jugoistočne strane strme padine okvirno s 50 % nagiba, a  petnaestak metara pri izlasku na greben padina je  zaleđena i prekrivena sa 10-tak cm snijega. Mi smo odabrali ovu drugu varijantu, gdje smo morali koristili osiguranje pri usponu i silasku.

Prema ucrtanoj stazi izveli smo uspon  na vrh Hinterer Brochkogel od ledenjaka Taschach

Na početku uspona prema vrhu Hinterer Brochkogel

Pogled unazad na grupe naveza koji se kreću prema vrhu Wildspitze – pravi isprekidani mravinjak

Na položenom dijelu staze

Na izrazito strmom dijelu južne padine – snijeg mekan, ispod kojeg se krije led, posebice pri izlasku na greben.

Kada smo izašli na greben uspon nastavljamo najprije po zasnježenom i blago polegnutom grebenu koji se proteže u smjeru sjevera. Nakon prolaska ovog blažeg dijela nastavljamo nešto oštrijim usponom. Tu odlažemo štapove jer sve češće koristimo ruke. Uspon po grebenu nije težak ni zahtjevan. Ima dva eksponiranija detalja koje treba savladati. Jedan od tih detalja je izložena - glatka stijena strma preko koje treba proći. Za one koji imaju straha ili nesigurnosti stijena se može i zaobići. Drugi detalj je prelazak preko jednog manjeg ispostavljenog prelaza dugog svega (1,5 m). Kada smo prošli ova dva opisana detalja izlazimo na vršni greben  po kojemu dolazimo na vrh koji – gledano s grebena izgleda kao zaobljena kupola prekrivena snijegom.

Nakon prelaska strme padine izašli smo na greben, koji je djelomično zasniježen

Ovo je jedan od detalja  - prelazak preko ispostavljene glatke stijene.

Prema vrhu po razbacanim granitnim blokovima

Na vršnom grebenu ispred samog vrha

Hinterer Brochkogel (3628 m) – prostrana i zaobljena vršna kupola

S ovog vrha pružaju se panoramski vidici  na sve strane. Najbolji je pogled na Wildspitze (3774 m) koja se nalazi u neposrednoj blizini na istoku, kao i njemu susjedni vrh  Mitterkarjoch ( 3468 m ), na jugoistoku se lijepo vidi Vorderer Brochkogel – naš sutrašnji cilj, kao i vrhovi iznad doline Vent, može se uživati u pogledu na masiv Ramolkamm sa lijepo poredanim vrhovima: Großer Ramolkogel, Hinterer Spiegelkogel i Schalfkogel. U najudaljenijem kutu duge doline Rofental, uzdiže se Weißkugel iznad ledenjaka Hintereisfernera.

Wildspitze s vrha Hinterer Brochkogel

Pogled prema grebenu i vrhu Vorderer Brochkogel (naš sutrašnji cilj)

Zajednička fotografija na vrhu Hinterer Brochkogel

Nakon kraćeg zadržavanja s vrha se spuštamo istim putom do doma Breslauer Hütte.

Pri silasku – drugi detalj gdje treba pripaziti kod kraćeg  ispostavljenog i zasniježenog prelaska

Pri silasku kroz završni dio kuloara – snijeg mekan, upada se do koljena