Talijansko gorje
Područje Dolomiti
Odredište Ponta dei Lastoi

Ponedjeljak, 22. listopada 2018.

Lastoni di Firmin ili (lat. - Lastoi de Forminu) je planinski masiv dio grupe Croda da Lago – Cernera, koji s najvišim vrhom Ponta dei Lastoi dosežu maksimalnu visinu 2657 m. Nalazi se na graničnom grebenu između Cortine d\'Ampezzo i općina San Vito di Cadore u istočnim Dolomitima. Pruža se u smjeru istok – zapad između skupine Croda da Lago i prijevoja Passo Giau (2236 m), jednim od najviših cestovnih prolaza Dolomita. Croda da Lago,  je jedan  od devet planinskih sustava Dolomita koji su priznati kao UNESCO SVJETSKA BAŠTINA i zahtijevaju najbolju brigu i poštovanje.

Impozantna i visoka 350 m sjeverna stijena dugog grebena okomito se izdiže iznad livada i šumskog pojasa bora i ariša iznad ceste koja spaja Cortinu i passo Giau, stvarajući na taj način iznenađujuće lijepi kontrast. Na ovoj zapadnoj i atraktivnoj strani nalazi se veliki broj alpinističkih smjerova i penjališta u dolomitskom stilu. Nasuprot tome, istočna strana je široki kamenita visoravan blago polegnut koji se spušta prema grupi Croda da Lago, dok južna strana nudi nekoliko zanimljivih ruta preko visoravni Mandoval de Sora.

Lastoni di Formin sa zapadne strane ispod prijevoja Passo Giau

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Ponte Rucurto 6,5 km prije Passo Giao )

Od Opatije prema graničnom prijelazu Rupa – preko Slovenije do Trsta. Ulazak na autocestu u Trstu  -  voziti u pravcu Venezia – Portogruaro – Conegliano – Belluno. Od Belluna slijediti cestu SS 51 prema sjeveru kojom se dolazi do Longarone i Pieve di Cadore. Od Pieve skrenuti lijevo SS 51 i nastaviti do San Vita di Cadorea i Cortine d\'Ampezzo. U centru Cortine na kružnom toku skrenuti lijevo u pravcu Passo Falzarego (br. ceste SR48) i nastaviti 6 km do Peccola i na raskrižju cestovnih pravaca skrenuti lijevo na cestu SP 638 za Passo Giau. Desno cesta SP 48 nastavlja za Passo Falzarego. Od Peccola treba voziti 4 km do Ponte Rucurto ishodišne točke pohoda (manje parkiralište s lijeve strane ceste), s desne strane parkirališta na dobro vidljivoj tabli - natpis 6,5 km do Passo Giau. Cortina – Passo Giau 16 km. Ukupna dužina puta Ika – Ponte Rucurto 320 km. Vrijeme vožnje 4 h i 45 minuta.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda je Ponte Rucurto (1695 m), raskrižje planinarskih putova „Raskrižje - Cason di Formin (1845 m), prijevoj Forcella - Rossa (2462 m), vrh Ponta Lastoi de Formin (2657 m), Rifugio Croda da Lago - Palmieri Hut (2046 m), Vidikovac-Val Negra (2048 m), te spust do ishodišne točke pohoda Ponte Rucurto (1695 m). Ukupna dužina kružne staze 15 km. Ukupno vrijeme hoda (traga) 5 h i 52 minute. Minimalna visina 1619 m, maksimalna 2658 m. Visinska razlika pri usponu 1238 m, pri silasku 1144 m. Prosječni nagib 16 %.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta

Početna točka ove planinarske kružne rute započinje na parkiralištu Ponte Rucurto na cesti SP 638 koja spaja Cortinu i Passo Giau. Ova ruta je vrlo popularna među planinarima zbog prekrasnih pogleda i lakog pristupa vrhu. Od parkirališta ulazimo na stazu br. 437 koja započinje spustom niz nekoliko višestrukih zavoja te nas dovodi do drvenog preko kojeg prelazimo potok Rio Costeana.

U nastavku lijepo uređena  - široka planinarska staza vodi nas kroz visoku borovu šumu, u prvom dijelu blago polegnutu, a potom nakratko uspinje, te nas uskoro dovodi do drugog mosta koji premošćuje potok – rječicu Rio dell Alpe de Formin. Nakon 45 minuta laganog hoda i prijeđenih 1,7 km dolazimo  do Cason de Formin - raskrižje putova (1845 m), na kojem treba skrenuti desno i slijediti put br. 435. Na ovoj dionici puta otvaraju se prekrasni pogledi na Tofane i na Cinque Torri.

Na parkiralištu Ponte de Rucurto postavljen je smjerokaz koji upućuje na stazu

Spust niz nekoliko serpentina i prelazak preko drvenog mosta potoka Rio Costeana

Lijepo građena staza prolazi visokom borovom šumom

Sa staze pogled na Tofane

Pogled usmjeren prema Tofani

Prelazak preko drugog mosta

Cason de Formin- raskrižje

Od ovog raskrižja skrećemo desno na stazu br. 435 koja dalje vodi kroz uvalu Val Formin, gdje dominira zapadna strana prekrasnog masiva Croda da Lago, a s desne sjeverozapadne strane Lastoi de Formin. U prvom dijelu staza je polegnuta i ugodna za hodanje. U drugom dijelu strmo se uzdiže preko sipara, a nakon toga prolazi preko velikih samostojećih i nesigurnih kamenih grota iz kojih izlazi na visoki dio planine od kuda se pješačenje nastavlja lijepom i ugodnom stazom, koja nas dovodi do prijevoja Forcella Rossa (2465 m) - drugi naziv ovog prijevoja je Forcella de Formin.

Na polegnutom dijelu staze

Kroz uvalu Val Formin

Croda Rossa.

Nakon sipara nastavlja se po samostojećim i nesigurnim kamenim grotama

Izlazak na vrh uvale Val Formin

Pogled na Averau i Nuvolau

Izlazak na prijevoj Forcella Rossa (2465 m)

Dolaskom na prijevoj Forcella Rossa odlučili smo napraviti dužu pauzu za odmor i marendu, te uživati u prekrasnom panoramskom vidiku. Nakon toga, od ovog sedla napuštamo markiranu planinarsku stazu, skrećemo desno prema zapadu i vrhu Lastoni de Formin. Ova staza nije obilježena klasičnim markacijama. Smjer kretanja određuju podignute kamene ploče i manje naslagane gomile kamenja – čuljci. Ulaskom na ovu stazu ušli smo na široku krašku visoravan u kamenu pustinju mira i tišine s neočekivanim sjajnim panoramskim vidicima. Ova kraška visoravan podsjeća me na „Mjesečev plato“ na otoku Krku. Nakon desetak minuta laganog hoda dolazimo do manjeg brežuljka na kome se nalaze raznoliki oblici podignutih kamenih ploča. Od tu staza se nakratko spušta, zatim nastavlja blažim usponom, kamenjarom sve do vrha Lastoni de Formin (2657 m), gdje doseže maksimalnu visinu ovog grebena.

Od prijevoja Forcella Rossa – vrhovi: Antelao, Becco Mezzodi i Pelmo

Vrijeme odmora

Izdignute kamene ploče označuju smjer kretanja i tako sve do vrha

Na početku staze prema vrhu

Pogled unazad na krašku visoravan Karst

Na kraškoj visoravni Karst prema vrhu

Pogled na raznolike kamene figure

Vrh Lastoni di Formin ima oblik obeliska – kupole

Pogled na Grosvenediger iza vrha Croda Rossa

Tre Cime di Lavaredo

Pred samim vrhom – uspon po krupnijem kamenjaru.

Od prijevoja Forcella Rossa do vrha Lastoni di Formin na dužini puta 1,4 km, trebalo nam je 1 h laganog hoda uz učestalo zastajkivanje i uživanje u prekrasnim panoramskim vidicima.

S ovog vrha, kao i sa cijele kružne rute panoramski vidici su fascinantni i nezaboravni na visoke vrhove Dolomita i udaljenih Alpa sve do Austrije.  Od tu možete uživati u pogledima na: Croda da Lago, Forcella Rossa, Forcella Ambrizzola, Becco Mezzodi, Passo Giau, na Tofane, 5 Torri, Lagazuoi, Croda Rossa, Piz Boe, Marmolada, Cortina d\'Ampezzo, Sorapiss, Antelao, Cristallo, Mount Civetta i Pelmo….
Zapravo, ovdje se može uživati i odmoriti um i tijelo u nataknutoj prirodnoj sredini u kojoj čovjek još uvijek nije napravio nikakve promjene koje bi ugrozile ovu ljepotu.

Zajednička fotografija na vrhu Lastoni di Formin

Pogled s vrha na Passo Giau i na Piz Boe.

Pogled na Tofane.

Nakon duže pauze s vrha silazimo istim putom do Forcella Rossa od kuda se ponovo uključujemo na stazu br. 435 koja vodi do Rifugio Croda da Lago ili Palmeri Hut (2046 m). Obadva naziva su u upotrebi. Odatle ulazimo na travnatu stazu koja se nakratko strmo spušta, zatim nastavlja po izohipsi prečenjem sipara podno vrha Cima Ambrizzola (2715 m), te nas ubrzo dovodi do istoimenog prijevoja Forcella Ambrizzola (2277 m) podno vrha Becco Mezzodi (2603 m).

Pri spustu s desne strane staze podno okomitih južnih stijena Lastoni di Formin prostire se poznata prostrana visoravan Mondeval de Sora, područje s mnogo zanimljivosti. Godine 1987. na tom prostoru iznad sela Selva di Cadore, na nadmorskoj visini od 2150 m, otkriven je mezolitski ukop-groblje, gdje je pronađen kostur mezolitskog lovca koji je živio prije 7500 godina. Uvid koji daje opći pregled arheološkog nalazišta o kosturu Mondeval čovjeka i životu starog pretka. Također su dokumentirani ostaci kolibe s kamenim alatima i nizom arheoloških slojeva koji sadrže ostatke kosti životinja, hrane, ugljen… Sve je to pohranjeno u Muzeju Vittorino Cazzetta u selu Selva di Cadore.

Pogled na visoravan Mondeval de Sora i na Pelmo

Pri spustu od sedla Forcella Rossa

Prečenje sipara podno vrha - Cima Ambrizzola

Forcella Ambrizzola (2277 m), podno istoimenog vrha

S ovog sedla staza skreće lijevo, spušta se vrlo strmo po travnatoj padini uz višestruke manje serpentine, potom nastavlja po neugodnom siparu sve do izlaska na stazu koja dolazi iz Passo Giao. Dobro uređena i široka staza ubrzo nas dovodi do jezera Lago Ferera i Rifugio Croda da Lago ili Palmieri Hut (2046 m). Napravili smo kružnu turu oko jezera Ferera do Palmieri Hut. S jezera je lijepi pogled na dom i na vrh Becco Mezzodi čiji se odraz zrcali u jezeru „Lago Ferera“.

Pogled na Becco Mezzodi pri spustu s prijevoja Forcella Ambrizzola

Na stazi koja vodi iz Passo Giau do jezera Ferera i doma Palmieri

Pogled na Sorapiss

Lago Ferera – pogled na Rifugio Croda da Lago

Pogled s jezera na dom i vrh Becco Mezzodi

Pogled s jezera na dom i vrh Becco Mezzodi (2603 m)

Na jezeru Lago Ferera u pozadini Becco Mezzodi.

Ispred doma - Rifugio Croda da Lago ili Palmieri Hut (2046 m)

Planinarski dom - Croda da Lago nalazi se u podnožju istoimene planine, na obalama čarobnog jezera – Lago Ferera. Smješten na nadmorskoj visini od 2046 metara, to je raskrižje brojnih alpskih ruta, uključujući i Alta Via Dolomiti br. 1. Dom je u vlasništvu CAI Cortine, od 1994. godine upravlja obitelj Alverà. Od doma pruža se prekrasan pogled na obližnje planinske grupe: Sorapiss, Antelao, Croda da Lago i vrh Becco Mezzodì. Dom je sagrađen 1901. godine. Otvoren je od 15. lipnja do 30. rujna, a zimi je i vikendom otvoren. Uz kabinu nalazi se i sauna. Dom raspolaže s 51 ležajem. Smještaj po 6,9 i 15 osoba. Cijene noćenja po osobi 22 € za članove CAI 16 €. Doručak 9,50 €. Tuš 3,70 €. Sauna 15 €. Večera à la carte – tradicionalna kuhinja.

Od planinarskog doma nastavljamo stazom 434 uz desnu obalu jezera. Put prolazi kroz visoku šumu bora i ariša, blago se uzdiže, potom laganim spustom do vidikovca „Val Negra“ s istom nadmorskom visinom kao i planinarski dom (2046 m). S ovog mjesta pruža se prekrasan pogled na Cortinu, Tofane, Lagazoi i 5 Torri. U nastavku staza se strmo spušta obilazeći sjevernu stranu grebena do raskrižja - Cason de Formin, gdje i završava kružna tura oko grupe Croda da Lago. Preostaje nam još spust do Ponte Rucurto  istom stazom kojom smo došli do ovog križanja – opisano u prvom dijelu ovog putopisa.

Na stazi iznad jezera.

Pogled sa staze na Tofanu di Rozes

Vrijeme okrijepe na vidikovcu Val Negra (2046 m)

Pogled s vidikovca na Cortinu.

Još jedan lijep pogled na Tofane

Od ovog vidikovca – prekrasan pogled na 5 Torri i Lagazoi

Na stazi pri spustu.

Na kraju ove planinarske izuzetno lijepe avanture, nastavljamo vožnju automobilom - rutom preko Passo Giau. Zbog izuzetno lijepih panoramskih vidikovaca s prijevoja Passo Giau, dodat ću nekoliko fotografija koje dočaravaju ljepotu ovog dolomitskog krajobraza.