Austrijsko gorje
Područje Ötztal Alpe
Odredište Similaun

Utorak, 10. srpnja 2018.

Similaun s nadmorskom visinom od (3606 m) je četvrti vrh po visini u Ötztal Alpama, a šesti vrh po redu u Austriji. To je ujedno i najjužniji tritisućnjak u Austriji. Nalazi se u središnjem položaju u Ötztal Alpama između Sjevernog i Južnog Tirola na granici između Austrije i Italije.  Similaun je vjerojatno najlakši i najpopularniji 3606 m visoki Alpski vrh. Najpoznatiji je kao planina na čijim je padinama između Similauna i Fineilspitze na visini 3210 m otkrivena najstarija sačuvana prirodna mumija, nazvana  Ötzi Iceman – (ledeni čovjek), neposredno iznad najviše točke prijelaza Niederjoch Pass na austrijsko-talijanskoj granici na 3.019 m, gdje se nalazi i planinarski dom Rifugio Similaun-(Njemački: Similaunhütte).

Similaun je jedan od klasičnih alpskih ledenjaka. Normalan put koji vodi od Similaunhütte do vrha je prilično lagan i ne zahtjevan, a koji završava s lijepim čistim grebenom na kraju, za razliku, ukoliko se radi kružna tura od Martin Busch Hütte preko Marzellkamma, uspon je malo zahtjevniji, ali puno atraktivniji zbog lijepih vidika koji se otvaraju na ledenjake i vrhove oko njega. To je jedan od najposjećenijih i najpopularnijih vrhova u Ötztal Alpama.

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do sela Vent u Austriji)

Do naselja Vent može se stići preko Italije ili Austrije. Naš odabir je preko Austrije. Obzirom, da dolazimo iz 2 različita grada Jure iz Zagreba, a ja iz Ike - Opatija, dogovor je da se nađemo na benzinskoj pumpi na autoputu Jesenice prije tunela Karavanke. Od Ike – Opatija, preko graničnog prijelaza Rupa ulazim u Sloveniju, starom cestom do Postojne, gdje ulazim na autocestu i preko Ljubljane, Kranj, do Jesenica.

Od tu nastavljamo dalje automobilom od Jure slijedećom rutom: Villach – Salzburg – Rosenheim - Innsbruck. U Innsbrucku treba izaći na autoput A12 voziti do - izlaz Ötztal, od kuda dalje treba nastaviti vožnju lokalnom cestom 186 prema poznatom austrijskom skijalištu Sölden, od kojeg preostaje još 17 km do Venta. Od Zagreba do Venta po navedenoj ruti – dužina puta 694 km. Vrijeme vožnje 7 do 8 h. Od Opatije dužina puta 660 km. Vrijeme vožnje 8 h.

U koliko se dolazi iz smjera Italije nakon prolaska nekadašnjeg graničnog prijelaza Brenner, treba voziti u smjeru Innsbrucka, u kojem treba izaći na autoput A12. Daljnje upute kao kod prethodnog opisa.

Uspon na Similaun uobičajeno izvodi se u dva dana. S obzirom, da je to granični vrh uspon je moguć iz 2 različita pravca iz Italije ili iz Austrije. U koliko se uspon izvodi iz Italije, prvi dan predviđa dolazak u Vernago i uspon od jezera Lago di Vernago do doma Similaun, drugi dan na vrh Similaun.

U koliko se uspon izvodi s austrijske strane, kao što je naš slučaj. Prvi dan odnosi se na dolazak u Vent i uspon do doma  Martin-Busch Hütte, drugi dan uspona na Similaun. No, međutim, zbog dužine puta uspon na Similaun izveli smo u 3 dana. Prvi dan (08.07.2018.) dolazak u Vent – prenoćište u hotelu „Alte Vent“. Drugi dan (09.07.2018.) osmišljena je slijedeća planinarska tura: Uspon na Saykogel od Vent preko Rofena,  pl. dom Rofen-Hochjoch Hospiz na vrh Saykogel, te silazak do doma Martin-Busch Hütte. Treći dan (0.07.2018.) uspon na Similaun – kružna tura: Martin-Busch Hütte-greben Merzellkamm, Similaun, spust preko Similaunhütte do Martin-Busch Hütte.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Ishodišna točka pohoda je Martin-Busch Hütte(2501 m), Marzellkamm (3147 m), Similaun (3606 m),

spust ledenjakom Niederjochferner na dom Similaunhütte – Similaun rifugio (3019 m), te nastavak spusta do Martin-Busch Hütte (2501m), gdje i završava kružna tura. Ukupna dužina puta 13,2 km. Ukupno vrijeme hoda (traga) 9 h i 14 minuta. Visinska razlika pri usponu 1311 m, pri silasku 1274 m. Minimalna visina 2466m, maksimalna 3589 m. Visina odredišta 3606 m. Prosječan nagib 23%.

Martin-Busch Hütte(2501 m) nalazi se u srcu Ötztal Alpama u dolini Niedertal - idealno mjesto - baza (ljeti i zimi) za rekreativno planinarenje, turno skijanje i za klasične visoke alpske uspone, kao što su: Hintere Schwarze, Similaun, Finailspitze, Mutmalspitze, Kreuzspitzem, Saykogel, Hauslabkogel, ... To su vrhovi koji mogu zadovoljiti sve adrenalinske potrebe svakog pojedinaca, pa se u njima mogu pronaći sve grupe planinara, alpinista i rekreativaca. To je također pozornica odredišta Ötztal Trek (od doma do doma u Ötztalern).

Opis puta

Nakon jutarnjeg doručka u domu Martin-Busch Hütte, Jure i ja krenuli smo u 6 h i 20 minuta na uspon na Similaun kružnom turom preko grebena Marzellkamma. Od doma staza se nakratko spušta u dolinu do  mosta preko Niederjochbach. Nakon prelaska mosta staza nastavlja blagim usponom po izohipsu podnožjem grebena Marzellkamma - prolazi preko alpskih pašnjaka i kamenjara do križanja planinarskih putova na kojem se desno odvaja smjer prema Marzellkammu, a ravno prema Hintere Schwärze.

Nakon ovog križanja dobro označena i vidljiva planinarska staza vodi u manjim serpentinama do izlaska na greben. Nakon 1 h hoda stižemo na lijepi zatravljeni dio grebena, gdje smo zatekli stado ovaca na jutarnjoj ispaši. Tu je još jedno križanje putova: lijevo odvaja se smjer za uspon na Hintere Schwärze, ravno Similaun. S ovog grebana pružaju se nezaboravni vidici na ledenjake i vrhove Ötztal Alpa.

Start - Planinarski dom Martin-Busch Hütte.

Planinarski dom vrijedi posjetiti drugu subotu u rujnu kako bi se prisustvovali spektakularnom događaju povratka ovaca koje su bile na ispaši u dolini Niederthal, prema Južnom Tirolu.   Naime, u prošlosti, a i danas stočarstvo i uzgoj ovaca na ovom području bio je i ostao vrlo važan faktor opstanka. Poljoprivrednici Južnog Tirola u blizini doline Ötztal imali su samo nekoliko alpskih pašnjaka. Stoga su tijekom ljetnih mjeseci odlučili goniti stada ovaca u susjedne visoke alpske brežuljke u dolinu "Niedertal-Ötztal".

Već je 1415. godine sklopljen ugovor između poljoprivrednika Vent-a i Schnals-a, čime je zajamčeno pravo ispaša ovaca iz  Južnog Tirola na visokim alpskim pašnjacima gornje doline Niedertal-Ötztal od sredine lipnja do sredine rujna. Danas je to posebna zanimljiva atrakcija za sudionike i turiste.

U listopadu 2011. godine Austrijska komisija za UNESCO upisuje ovu migraciju u Nacionalni registar nematerijalne kulturne baštine.

Prelazak preko potoka Niederjochbach.

Pogled na pl. dom Martin-Busch Hütte i vrh Kreuzspitze.

Pogled unazad na dom i dolinu Niedertal.

Na travnatom grebenu Marzellkamma. U pozadini Similaun.

Stado ovaca na ispaši na grebenu Marzellkamma.

Na travnatoj zaravni u pozadini Kreuzspitze.

Na raskrižju putova: lijevo za Hintere Schwarze, ravno Marzellkamm i Similaun.

U nastavku, prelazak grebena odvija se u kombinaciji ugodnih zatravljenih i uhodanih staza i kamenitih težih dionica na kojima je za prevladavanje potrebna upotreba ruku. Najviša točka ovog grebena je 3147 m visoki vrh. Najteži dio ovog grebena je prelazak strme padine preko razlomljenih kamenih blokova. Posebnu opasnost ovi blokovi predstavljaju ako su mokri ili zasnježeni.

Nakon prelaska preko ovog grebena i vrha Marzellkamm slijedi silazak od 50 metara i prelazak preko slijedećeg manjeg vrha. Staza nastavlja dalje po grebenu između 2 ledenjaka (Marzellferner i Niederjochferner), sve do izlaska na ledenjak Marzellferner, od kuda započinje uspon po ledenjaku do vrha Similaun.

Na polegnutom i ugodnom dijelu grebenske staze.

Hintere Schwärze s ledenjakom Marzellferner.

Prelazak preko kamenih blokova.

Po vrhovima grebena Marzellkamma.

Na kraju grebena, od kuda staza nastavlja nešto lakšom dionicom sve do izlaska na ledenjak Niederjochbach.

Izlaskom s grebena Marzellkamm na ledenjak Niederjochbach uslijedila je duža pauza za odmor i marendu, te pripreme za uspon po ledenjaku. Pred nama je klasični ledenjački uspon, izgleda prilično položen  iz ove perspektive bez vidljivih pukotina. Tu pripremamo uže, navlačimo pojas i dereze, kacigu na glavu, cepin u ruke i započinjemo uspon po sredini ledenjaka sa zapadne strane prema istočnom grebenu, podno kojeg se ova staza spaja s onom koja dolazi od Similaunhütte. U nastavku obje staze idu istim smjerom najprije preko ledenjaka Niederjochfernera, nakon njega vršnim grebenom i nešto oštrijim usponom preko zasniježenih dijelova i kamenih blokova do vrha Similaun (3606 m). Uspon vršnim grebenom ima samo jedan detalj u dužini okvirno petnaestak metara, koji je jače izložen prema sjevernoj i južnoj padini. Kada se prođe ovaj detalj, slijedi dosta jednostavan i lagan uspon prema vrhu na kojem je postavljen križ.

Prolazak preko grebena između 2 ledenjaka.

Silazak s grebena na ledenjak Niederjochbach, od kuda započinje uspon na vrh Similaun.

Kako je dan odmicao vrijeme se kvarilo. Na vrhovima skupljaju se oblaci. Po vremenskoj prognozi u poslijepodnevnim satima predviđeni su mogući pljuskovi.

Na usponu po ledenjaku.

Pogled na Hintere Schwarze.

Ispred nas dvojac u navezu.

Dolazak na raskrižje, gdje se ovaj smjer spaja s onim koji dolazi od Similaunhütte.

Uspon na početku vršnog grebena.

Po vršnom grebenu kroz zasnježene dijelove i kamene blokove.

Prema vrhu.

Pogled unazad na ledenjak i Marzellkamm - greben kojim smo došli do ledenjaka.

Pred sam vrh nalazi se manji dio ispostavljenog grebena.

Dolazak na vrh Similaun (3606 m).

Zajednička fotografija na vrhu Similaun.

Budući, da je Similaun najjužnija točka sjevernog Tirola, s ovog vrha panoramski vidici su, kao i obično, nesvakidašnji i nadilazi i one vrhove s višim visinama. Nažalost, vidici ovog puta su izostali. Veliki dio vrhova bio je prekriven oblacima.Nakon kraće pauze i okrijepe, nastavljamo silazak po vršnom grebenu istim smjerom do raskrižja putova. Na tom križanju skrećemo lijevo na stazu koja vodi u prvom dijelu gornjom etažom ledenjaka Niederjochferner. Obzirom, na veliku posjećenost ovog vrha, gotovo u pravilu, penje se ili se spušta po uhodanoj stazi, pa je na taj način smanjen rizik od ledenjačkih pukotina na minimum. Spust se nastavlja ispod vrha Kleiner Similaun (Piccolo Similaun) (3365m) do silaska na drugu etažu. U donjem dijelu snijeg je mokar, a ispod ledene površine čuje se žuborenje vode (mali potočići), koji pri samom kraju ledenjaka izviru na površinu.

Stižemo do kraja ledenjaka. Skidamo zimsku opremu (uže, dereze, kacigu, pojas i cepin), štape u ruke, te spust po kamenjaru i velikim kamenim blokovima do doma Similaunhütte (3019 m).

S vrha pogled na obližnji vrh Hintere Schwarze.

Pri spustu s vrha.

Pri spustu bez naveza.

Pogled unazad na vrh.

Donja etaža ledenjaka na kojoj ima dosta pukotina i čistog leda bez snijega.

Kraj ledenjaka, dalje nastavak po kamenjaru sve do doma.

Dolazak u planinarski dom Similaunhütte (3019 m).

Planinarski dom Similaunhütte se nalazi na prijevoju zvani - Niederjoch Pass na austrijsko-talijanskoj granici na nadmorskoj visini 3019 m. Ovaj dom je najčešće početna točka uspona na Similaun, obzirom da je od njega najlakši i najkraći uspon na vrh. To je ujedno i baza za mnoge druge planinarske izlete. Iz tog razloga, u ovom domu teško je dobiti smještaj, u koliko se rezervacije ne izvrši puno ranije. Dom se nalazi na ruti evropskog E puta.

Kratak odmor uz dobru hladnu pivu i nastavak spusta do doma Martin-Busch Hütte. Od doma Similaunhütte, planinarska staza započinje oštrim spustom po serpentinama, uz donji kraj ledenjaka Niederjochfernera. Nakon toga, gotovo 2/3  blago polegnuta staza pri silasku vodi kroz  dolinu Niederthal uz rijeku Niederjochbach, koja vodu dobiva topljenjem ledenjaka, sve do doma Martin Busch Hütte.

Dodatnu ljepotu dolini daju potoci koji se ulijevaju u rijeku Niederjochbach, a koji se strmo obrušavaju stvarajući mnogobrojne atraktivne slapove i manje vodopade. Uz učestala zastajkivanja radi fotografiranja i uživanja u nesvakidašnjoj Alpskoj ljepoti u dom Martin-Busch Hütte (2501m) dolazimo u 17 h i 05 minuta, gdje i završava ova naša kružna tura planinarenja i uspona na vrh Similaun.

Na početku spusta od doma Similaunhütte.

Na položenom dijelu staze – pogled unazad.

Na ovom raskrižju odvaja se put za Fundstelle - Ötzi Iceman – (ledeni čovjek) i vrh Fineilspitze.

Staza vodi kroz dolinu Niederthal.

Prijelaz preko potoka.

Dolazak u dom Martin-Busch Hütte (2501m).

Nakon toga uslijedio je smještaj i pripreme za sutrašnji uspon na  Tiesenjoch - Ötzi Fundstalle (Spomenik "Ötzi-Ledeni čovjek") na 3210 m.