Hrvatsko gorje
Područje Dalmacija
Odredište Mosor » Vrh Kozik (Sveti Jure)

Mosor je planina duga 25 km. Pruža se u smjeru sjeverozapad – jugoistok od prijevoja Klis do rijeke Cetine, koja polukružno obuhvaća istočni dio Mosora i čini prirodnu granicu s najvišom dalmatinskom planinom Biokovom s relativno uskim glavnim grebenom strmih padina a najviši vrh je Veliki Kabal (1339 m).  Ime je dobila iz složenice ilirskih riječi ”mol”(brdo) i “sor”(izvor) što u slobodnom prijevodu znači brdo-izvor. Iako nije među najvišim planinama  u Dinaridima ili na jadranskoj obali, Mosor ima dosta atraktivnih atributa koji privlače planinare.

Položaj pored velikog grada i prometnog središta (Split), prekrasan planinarski dom i nekoliko skloništa, dobro označene i obilježene staze, te nekoliko izvora vode. Osim toga,  divan pogled prema moru i otocima, na urbana područja - Split, Solin, Trogir, Kaštela, Omiš -  na obalne planine poput Biokova i Omiške Dinare ili prema unutrašnjosti na planine poput Dinare, Troglava, Kamešnice i Čvrsnice. Pogled se pruža i na zanimljiv krajolik dalmatinskih „Zagora“ (što znači "zemlja iza planina"), te na kanjon rijeke Cetine.

Mosorom dominira kameniti hrbat s kojeg se u smjeru sjevera i juga spuštaju krševite padine vrlo razvijenog kraškog reljefa. Dok sjevernu padinu karakteriziraju brojne škrape, ponikve i kraške jame, južna se spušta gotovo terasasto i ispresijecana je brojnim dolcima. Iako je zbog vapnenačke grade Mosor gotovo bezvodan, na njemu ipak postoji nekoliko izvora: Izvor Živica u zapadnom dijelu Mosora tik iznad staze koja se od pl. kuće Lugarnica uspinje prema Debelom Brdu (15-tak min. prije vrha), izvor Sedernik u zaseoku Lolići poviše Žrnovnice (1 h hoda od autobusne postaje u mjestu), na stazi prema pl. domu Umberto Girometta, izvor Ljuvač je najvrijedniji izvor vode na Mosoru, a smješten je do pl. doma Umberto Girometta, izvor Studenac na stazi što iz zaseoka Cotići (Dubrava) vodi prema Sv. Juri (Kozik), 20 min. od kraja asfalta - zaseoka Ćotići, te izvor Trpošnjik ispod istoimenog vrha  (na stazi od Rašeljke prema Sv. Juri – Kozik), na istočnom dijelu mosorskog hrbata.

Mosor od Dolca Donjeg

PRISTUP VOZILOM (do Pučišta)
Najjednostavniji je pristup s autoceste A1 (Split – Dubrovnik) - izlazak na čvoru Bisko. Nakon prelaska naplatnih kućica treba skrenuti desno na Županijsku cestu (6260). Voziti po istoj 1 km do prvog odvojka na kome treba skrenuti desno na cestu  koja vodi za Srijane. Nastaviti vožnju 4,5 km do slijedećeg cestovnog križanja, na kojem treba skrenuti desno.  Ova dionica ceste prolazi kroz naselja Gornjani i Donja Rošca i Zaradičje. Od ovog križanja, nakon 750 metara dolazi se do slijedećeg cestovnog križanja u mjestu Gornji Gornjani na kojemu treba skrenuti lijevo i nastaviti vožnju za Dolac Donji. Kada se prođe Dolac Donji, dolazi se do račvanja lokalnih cesta, na kojem je izgrađena crkva posvećena Svim Svetima, to je ujedno i početna točka uspona na Mosor – vrh Kozik (Sv. Jure). Ispred crkve nalazi se veće parkiralište na kome se može parkirati više automobila. Dužina puta od izlaska s čvora Bisko do crkve Svi Sveti 9 km.

U koliko se želi skratiti dužina uspona, od ovog cestovnog raskrižja, od crkve treba skrenuti desno i nastaviti vožnju do kraja sela Putišići, gdje asfaltna cesta i završava. Na tom prostoru ima dovoljno mjesta za parkiranje, ali tu je parkiran kamion, pa je upitno koliko će automobil smetati manipulaciji parkiranog kamiona - (pretpostavka privatan posjed).

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Za ovaj planinarski pohod odabrana je crkva Svi Sveti ( 508 m), Selo Putišići (505 m), Milino Sičišće (zaključano sklonište-796 m), Kozik (Sveti Jure - 1319 m). Silazak istim putom do  ishodišne točke pohoda – crkva Svi Sveti (509 m). Ukupna dužina staze 9,1 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 25 minuta. Minimalna visina 499 m, maksimalna 1309 m. Visinska razlika pri usponu 887 m, pri silasku 903 m. Visina polazišta 9 m. Visina odredišta 1319 m. Prosječan nagib 21%.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta

Nakon dužeg kišnog perioda ukazala su se 2 lijepa i sunčana dana, dogovorio sam se sa Jurom da iskoristimo tu priliku i uputimo se u Dalmaciju s unaprijed pripremljenim planom izleta:

1.dan – Promina
Petak, 10. svibnja 2019. -  predviđena je slijedeća tura: Lišnjak – pl. dom Promina – Bukovac - Promina vrh Čavnovka. Silazak pl.dom Promina - kapelica Svete Nedjeljice – Siverić.

2. dan – Mosor
Subota, 11. svibnja 2019. – predviđena je slijedeća tura: Putišići (Crkva Svih Svetih) - Milino Sičišće (zaključano sklonište) - Kozik (vrh Sveti Jure) – Putišići.

Početna točka ovog planinarskog uspona je crkva Svih Svetih. Krenuli smo u 9 h. Prva markacija nalazi se na zidu ograde crkve ispred parkirališta. Desno od crkve skrećemo na planinarsku stazu koja  vidi asfaltnom cestom 700 m do sela Putišići, prolazi kroz selo i na kraju kojeg i završava. S ove kratke planinarske dionice najljepši je pogled na masiv Mosora.

Na parkiralištu ispred crkve – pripreme za uspon

Dolazak u selo Putišići

Po završetku asfaltne ceste uspon nastavljamo širokim makadamskim putom u dužini 800 m koji služe seljanima kao kolni prilaz obrađenim njivama. Nakon toga, nastavljamo šumskom planinarskom stazom, koja započinje blagim usponom, prolazi između suhozida. Livade i njive koje se nekada intenzivno obrađivale, nažalost, danas su u  potpunosti zapuštene i zarasle niskim šumskim raslinjem i makijom.

Seoski kolni pristup njivama

Na početku šumske planinarske staze

Dobar dio staze vodi uz suhozide

Između suhozida

Nakon 15 minuta ugodnog hoda po blago polegnutoj stazi (od ulaska na pl. stazu), slijedi dosta oštriji uspon kroz nisko raslinje i makiju. Sve što se više uspinjemo pogledi su sve širi i ljepši. Markacije su rijetke i blijede, teško uočljive, ali staza je vidljiva uz malo planinarskog iskustva bez poteškoće može se pratiti, sve dok se ne dođe do kamenjara  na kojem nema vidljive staze, a markacije ne postoje. Na tom kraćem dijelu postavljeni su rijetki čuljci (ćulik, ciljak), pa  su nam na taj način olakšali orijentaciju i smjer kretanja.

Pogled unazad

Nakon 1 h pješačenja i prijeđenih 2 km dolazimo do raskrižja putova označeno naslagom nekoliko većih kamenja. Od tog križanja lijevo odvaja  se nemarkirana ali vidljiva i ugažena staza koja vodi 500 metara dalje do skloništa – znatiželjni odlazimo pogledati to sklonište koje se nalazi na predjelu

Na manjoj kamenoj zaravni – mjesto od kuda se pristupa skloništu

Na ovoj slici vidi se čuljak od kuda se odvija pristupni put do skloništa

Planinarsko sklonište (zaključano)

Vraćamo se istim putom do planinarske staze koja dalje vodi oštrim usponom preko kamene goleti – ulazi u područje krške makije i visokog šumskog raslinja. Nakon što smo izašli iz tog područja staza nastavlja oštrim usponom gotovo izravno sve do izlaska na prijevoj između Malog Kozika i vrha Sv. Jure.

Preko kamene goleti s pokojim rijetkim čuljkom  (ovog smo mi postavili – malo većeg da bude izdaleka uočljiv)

Na blažem dijelu staze

Uglavnom, ovakve markacije susrećemo po stazi  - potpuno blijede i teško uočljive. Nužno je potrebna obnova iz razloga što je uspon ovom stazom izuzetno lijep i zanimljiv. Primjetno je da je planinari rijetko koriste.

Preko kamenjara bez markacija

Izlaskom na prijevoj došli smo do raskrižja putova na kojem skrećemo lijevo. Nastavljamo dobro markiranom stazom po nezahtjevnom grebenu s kojeg se pružaju prekrasni vidici na sve strane. Ubrzo zatim stižemo na vrh Kozika na kojem se nalazi  kapelica Sv. Jure.

Na grebenskoj stazi prema Koziku

Na grebenskoj stazi

Kapelica Sv. Jure

Sv. Jure - Kozik (1319 m) najviši je vrh u istočnom dijelu Mosora. Zbog istaknutog, piramidalnog izgleda smatra se najljepšim vrhom na Mosoru, a Poljičani su ga smatrali i najvišim vrhom Mosora, pa su na njemu podigli i kapelicu Sv. Jure, nebeskog zaštitnika Poljica. Njemu u čast svake prve subote u srpnju služi se sv. misa.  Kapelica je sagrađena 1868 godine u spomen na pobjedu Poljičana nad Turcima u Docu Donjem, a obnovljena je 2005. Dimenzija je 6 x 4 m, a krov je pokriven kamenim pločama. Pored kapelice je metalna kutija sa žigom s vanjske strane. Upisne knjige možete pronaći unutar metalne kutije, ali i u kapelici. Ispred kapelice nalazi se manji mramorni križ.

S vrha se pruža nezaboravan pogled prema sjeverozapadnom i središnjem grebenu i njihovim vrhovima.  Prema jugoistoku na more i otoke, Omiš, deltu Cetine, Omišku Dinaru, Biokovo. Prema sjeveru na Dinaru, Troglav, Kamešnicu i Čvrsnicu. Ovo je jedan od ljepših pogleda s vrhova hrvatskih planina, a jedan od najljepših u Dalmaciji. Od ovog vrha može se krenuti u slijedećim pravcima:  Sv. Jure - pl. dom "Umberto Girometta" (4:00h), Sv. Jure - Skočibe - Gata (2:30h), Sv. Jure – Putišići (2:15h), Sv. Jure – Studenci – Čotići (1:45h). Mi se vraćamo istim putom do Putišića.

Zajednička fotografija -  vrh Kozik (Sv. Jure)

Masiv Biokova

Pogled na Omiš i deltu rijeke Cetine

Omiška Dinara

Pogled na grad Split i njegovo okruženje

Pogled na greben prema Velikom Kablu, Vickovu Stupu i Ljubljanu

Na vrhu smo napravili dužu pauzu koja nam je poslužila za odmor i marendu, te uživanje u prelijepom danu i nesvakidašnjim panoramskim vidicima. Nakon toga nastavljamo silazak istim putom kojim smo se i popeli.

Pri silasku još  jedan pogled na veličanstveni greben Mosora

Pri silasku  pogled na sklonište

Silazak do početne točke ishodišta, gdje i završava ova prekrasna avantura planinarenja po Mosoru