Austrijsko gorje
Područje Ötztal Alpe
Odredište Saykogel

PONEDJELJAK, 09.07.2018.

Planina Saykogel (također Seikogel) sa istoimenim vrhom od 3360 m nadmorske visine, spominje se i druga visina od 3355 m, nalazi se na području Kreuzkamm između vrhova Fineilspitze i Kreuzspitze, nasuprot grebena Mercellkamma u Ötztal Alpama . Uspon na ovaj vrh nije težak, u koliko je bez snijega a predstavlja vrlo lijepu visoko-gorsku turu.

Na vrh Saykogel može se popeti istočnom stranom od sela Vent preko pl. doma Martin-Busch-Hütte ili zapadnom stranom od Venta preko sela Rofen i pl. doma Hochjoch-hospize. Uspon na Saykogel u zimskim - snježnim uvjetima vrlo je zahtjevan. Vrh je dostupan bez snijega u ljetnom periodu i početkom jeseni. U koliko se izvodi u jednom danu zahtjeva dobru fizičku pripremljenost zbog dužine puta. U većini slučajeva uspon na ovaj vrh izvodi se u 2 dana (ležerno).

Saykogel, sa staze pri spustu s južne strane- prema domu Martin Busch Hütte.

Ötztal Alpe – skica prikaza planinarskih staza i vrhova.

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do sela Vent u Austriji)

Do naselja Vent može se stići preko Italije ili Austrije. Naš odabir je preko Austrije. Obzirom, da dolazimo iz 2 različita grada Jure iz Zagreba, a ja iz Opatije,dogovor je da se nađemo na benzinskoj pumpi na autoputu Jesenice prije tunela Karavanke. Od tu nastavljamo dalje automobilom od Jure slijedećom rutom: Villach – Salzburg – Rosenheim - Innsbruck. U Innsbrucku treba izaći na autoput A12 voziti do - izlaz Ötztal, od kuda dalje treba nastaviti vožnju lokalnom cestom 186 prema poznatom austrijskom skijalištu Sölden, od kojeg preostaje još 17 km do Venta. Od Zagreba do Venta po navedenoj ruti – dužina puta 694 km. Vrijeme vožnje 7 do 8 h. Od Opatije dužina puta 660 km. Vrijeme vožnje 8 h.

U koliko se dolazi iz smjera Italije nakon prolaska nekadašnjeg graničnog prijelaza Brenner, treba voziti u smjeru Innsbrucka, u kojem treba izaći na autoput A12. Daljnje upute kao kod prethodnog opisa.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Ishodišna točka pohoda je selo Vent (1900 m), preko sela Rofen (2014 m), pl. dom Hochjoch-hospize ( 2413 m), most preko potoka Rofeache (2314 m), Saykogel (3360 m), silazak istočnom stranom do pl. doma Martin-Busch Hütte (2501 m). Ukupna dužina staze 17,3 km. Ukupno vrijeme hoda 9 h i 56 minuta. Visinska razlika pri usponu 1722 m, pri spustu 1113 m. Minimalna visina 1897 m, maksimalna 3360 m. Visina odredišta 2501 m. Prosječni nagib 15%.

Izvod – analiza gpx traga.

Opis puta

Trodnevni boravak u Ötztal Alpama od 09. do 11. 07. 2018. predviđen je za uspon na 3 vrha iznad 3000 m. Naselje Vent je početna i završna točka ovog izleta za uspon na Saykogel, dok je planinarski dom Martin-Busch Hütte baza za uspon na slijedeća 2 vrha: Similaun (3660 m), te uspon na Tisenjoch (3200 m) podno vrha Fineilspitze, gdje se nalazi Fundstalle (Spomenik "Ötzi-Ledeni čovjek"). Zbog dužine puta iz Hrvatske (Zagreba ili Rijeke) do Venta se treba voziti okvirno 700 km. Stoga, ovom 3-dnevnom izletu treba dodati još 2 dana. Jedan dan u dolasku, a drugi u povratku.

Nakon jutarnjeg doručka u hotelu Alte Vent, Jure i ja  krenuli smo na uspon na Saykogel u 6 h i 25 minuta.

Od parkinga ispred hotela Alte Vent staza  prolazi kroz naselje do drvenog mosta kojim se prelazi preko manje rječice Niedertalbach. Most je zaključan za sva motorna vozila, osim vozila za opskrbu planinarskih domova i stočarskih koliba. Na pregradi mosta napravljena su manja vratašca koja su otključana za prolaz pješaka. Nakon prelaska mosta dolazimo na raskrižje, na kojem skrećemo desno na planinarsku stazu koja dalje vodi kroz dolinu Rofental uz potok Rofenache između cvjetnih alpskih livada s pogledom na visoke planinske vrhove prekrivene ledom i snijegom do sela Rofen.

Nakon 15 minuta pješačenja stižemo do mjesta gdje je postavljen drveni križ i klupe za odmor. Ovaj križ ima svoju priču i dugu povijest. Naime, postavljen je 1933 godine na vrh Wildspitze, skinut je 2010. obnovljen, kao takav postavljen je u dolini između sela Rofen i Venta 2011. na jedinom mjestu od kuda se iz ove doline može vidjeti Wildspitze. Na vrhu Wildspitze 2010. godine postavljen je novi metalni križ. Od ove točka preostaje nam još petnaestak minuta laganog hoda do atraktivnog visećeg mosta preko kojeg se prelazi potok Rofenache i  ulazi u selo Rofen. Dužina staze Rofen – Vent  2 km - vrijeme hoda 25 - 30 minuta.

Start od parkirališta u Ventu.

Mosta kojim se prelazi preko manje rječice Niedertalbach.

Na početku staze susrećemo instalirana umjetnička kiparska djela.

Nakon prelaska mosta – raskrižje putova na kojem skrećemo desno za Rofen.

Staza prema Rofenu.

Križ skinut 2010. s Widspitze, onovljen i postavljen u dolini Rofental na pola puta između Venta i Rofena. Jedino mjesto od kuda se najbolje vidi vrh Wildspitze.

Prelazak preko visećeg mosta i ulazak u selo Rofen, najviše naseljeno mjesto u Austriji  s nadmorskom visinom od 2014 m.

Po prelasku mosta staza se lagano uspinje do asfaltne ceste u Rofenu na kraju koje je postavljeno raskrižje na kojem su ispisani nazivi odredišta i vremena potrebno do njih.

Uspon od ove točke nastavlja uz lijevu stranu kanjona rijeke Mitterbach (gledano uzvodno). Manje od kilometra od Rofena dolazimo do prekrasnog slapa na spomenutoj rijeci. Planinarska staza nastavlja preko cvjetnih livada uz prekrasan alpski krajolik. Na tom dijelu susrećemo konje, krave i ovce. Nedugo zatim, nakon 1 h i 15 minuta hoda od Venta dolazimo do lifta - teretne žičare, koja služi za opskrbu planinarskog doma Vernagt – Hütte (2755 m).¸

Ulazak na stazu od Rofen-a.

Slap na potoku Mitterbach.

Teretna žičara Vernagthütte.

U nastavku planinarska staza vodi kroz prekrasni alpski krajolik, prolazi kroz nekoliko strmih padina neposredno, iznad divljeg i strmog klanca. Na tom dijelu postavljene su čelične sajle za siguran prelazak. Nakon toga uspon nastavlja do mosta preko potoka Vernaglbacha (Cyprian-Granbichler-Weg). Vernaglbach je veći dio godine prilično divlji potok, tako da bi bio prilično velik izazov, doći do drugih strana, bez ovog čvrstog mosta. Nakon prelaska mosta uspon se nastavlja po užoj i strmijoj strani dolini sve do Hochjoch-hospiz  Hütte koji se nalazi na 2413 m nadmorske visine. Prije nego se dođe do doma nalazi se raskrižje putova. Lijevo odvaja se staza za Saykogl i Martin Busch Hütte. Na križanju skrećemo desno i odlazimo do doma, gdje ćemo se odmoriti i osvježiti.

Na osiguranom dijelu puta.

Pogled na uski i duboki kanjon urezan u granitnim stijenama.

Mostom preko potoka Vernaglbacha.

Dom na vidiku.

Raskrižje ispred doma Hochjoch-Hospiz. (2 min. do doma).

Dolazak u dom Hochjoch-Hospiz (2413 m).

Odmor i Osvježenje ispred doma.

Od doma lijepo se vide vrhovi – od lijeva na desno: Kreuzspitze (3455 m), Kreuzkogel (3338 m) i Sennkogel (3400 m).

Nakon pauze za odmor i marendu, od doma staza se nakratko spušta do križanja, na kojem skrećemo desno. Ovaj dio staze dosta je strm i na mjestima osiguran sajlama. Silaskom gubimo na visini 55 m do križanja na dužini staze od 1,8 km. Nedaleko, od ovog raskrižaja na kojem skrećemo u pravcu Martin-Busch Hütte (2501 m) preko Saykogel-a (5 h)  prelazimo preko potoka Hochjochbach-a i počinjemo se penjati oštrim kosim usponom uz dolinu prema sjeverozapadu po serpentinama, prema ledenjacima Hochjochferner i Kreuzferner. Naime, staza upravo prolazi između spomenuta dva ledenjaka. Dolaskom do ruba ovih ledenjaka, od kuda se uspon nastavlja prema vrhu Seykogel, po vrlo strmom stjenovitom i izloženom grebenu bez ikakvog osiguranja. Stoga, uspon po ovoj zapadnoj strani nije za podcijenit, osobito ako je stijena mokra ili zasniježena. Ovakav uspon traje u kontinuitetu sve do dolaska ispod samog vrha, do kojeg treba još 20 m visinskih, uz napomenu da staza do vrha nije markirana. Sam vrh nema nikakvo obilježje, pa je od većine planinara zanemaren. Vidikovac koji se nalazi na planinarskoj stazi neposredno ispod vrha zamjenjuje sam vrh, pa je većina planinara slika na tom mjestu, od kojih je panoramski pogled na gotovo cijeli park prirode Ötztal Alpa i vrhove: Wildspitze, Weißkugel, Hinterer Schwarze, Similaun, Finailspitze, Mutmalspitze, Hauslabkogel, ...... i još mnogo drugih vrhova.

Pri silasku od doma povremeno su postavljene zaštite (sajla i klinovi).

Prelazak preko potoka Hochjochbach-a na drugu stranu grebena.

Pogled unazad na pl. dom Hochjoch-Hospiz i dolinu Rofental.

Nakon prelaska potoka staza prolazi kroz kamenja, pomalo monotono i nezanimljivo.

Vrhovi prema sjeveru.

U pozadini Finailspitze (3514 m).

Obitelj s četvero male djece pri silasku s vrha Saykogel.

Finailspitze iz veće blizine.

Na početku uspona po zahtjevnijem dijelu grebena sa Zapadne strane.

Po grebenu kroz razlomljene kamene ploče.

Zapadni greben, od kuda započinje penjanje uz upotrebu i ruku.

Zapadni greben, djelomično ispostavljen.

Na ovom dijelu penje se uz uporabu ruku.

Prelazak s manjeg na veći zahtjevniji greben.

Ispred nas uski ispostavljeni greben preko kojeg se mora proći.

Vršni dio grebena.

Na vrhu grebena.

Vrh Saykogel. Nema nikakvog obilježja.

Vrh Saykogel - zajednička slika.

Kratka pauza na vidikovcu podno samog vrha, u pozadini vrh Similaun.

Dolaskom na prijevoj podno samog vrha tu smo napravili kraću pauzu za okrijepu i uživanje u prekrasnom panoramskom pogledu na vrhove  Ötztal Alpa. S ovog prijevoja započinjemo silazak istočnim grebenom prema domu Martin-Busch Hütte. Ovaj dio staze na istočnom grebenu vrlo je strm, ali nije toliko izložen kao zapadni greben. Slijedimo dobro markiranu i ugaženu strmu stazu uz višestruke oštre zavoje, sve do silaska na nadmorsku visinu od 2850 m. Od ove točke staza nastavlja blažim - umjerenim kosim spustom preko travnatih alpskih pašnjaka, prelazeći tako više puta preko manjih potoka, koji vodu dobivaju topljenjem ledenjaka.

Istočnom stranom grebena dominira mnoštvo planina - najbliži je dugi greben Marzellkamm. Iza njega se uzdiže lijevo Mutmalspitze (3522 m), Hintere Schwärze (3624 m), Marzellspitze (3555 m) i Similaun (3606 m). Sve što se više spuštamo put je blaži i polegnutiji sve do dolaska do doma Martin-Busch Hütte.

Na početku spusta od vrha Saykogel po istočnoj strani grebena.

Još jedan pogled na Similaun. Naš sutrašnji cilj.

Kreuzspitze (3457 m).

Na stazi pri silasku.

Na stazi preko alpskih pašnjaka prema domu, gdje susrećemo mnoga stada ovaca.

Dolazak u planinarski dom Martin Busch Hütte (2,501 m).

Nakon toga uslijedio je smještaj i pripreme za sutrašnji dan. Ovaj dom je naša baza za uspon na 2 slijedeća vrha: 1. dan - Similaun (kružna tura) preko grebena Marzellkamma, te spust preko doma Similaun Hütte do  Martin Busch Hütte. Uspon na Tisenjochu gdje se nalazi Ötzi Fundstalle (Spomenik "Ötzi-Ledeni čovjek") na 3210 m.