Bosansko-Hercegovačko gorje
Područje Hercegovina
Odredište Čabulja vrh Velika Vlajina

Petak, 7. lipnja 2019.

Planina Čabulja s nadmorskom visinom 1780 m zauzima središnji dio  u hercegovačkim planinama i predstavlja atraktivno i  iznimno kraško područje. Smještena je između rijeke Neretve i pritoka Drežanke s njene desne strane. Duboki kanjon rijeke Drežanke dijeli Čabulju od Čvrsnice. Sjeverna padine Čabulje strmo se spuštaju prema dnu kanjona Drežanke do 1500 m, dok se njezine jugozapadne i južne padine blago položene. Kanjon Drežnice zbog visokih i strmih padina poznat je kao "hercegovački Kolorado kanjon".

U užem smislu greben Čabulje pruža se u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 4 km. Na tom užem grebenu pored najvišeg vrha Velika Vlajina (1780 m), ističu se još nekoliko vrhova iznad 1600 m – Pjeskulja, Mala Vlajina (1686 m ), Velika Kosa ili Ošljar (1682 m), Medvjed (1677 m), Čavkovica (1622 m) i još nekoliko nižih vrhova.

Čabulja je uglavnom gola, krševita i bezvodna, sa malo obradive zemlje u uskim udolinama s jugozapadne i južne strane, gdje se nalaze malobrojna napuštene seoska naselja. U većem dijelu Čabulja je područje ljetnih ispaša sa sezonskim stočarskim naseljima.

Velika Vlajina sa staze iznad Dolca

PRISTUP VOZILOM (do sela Bogodol)
Najjednostavniji je pristup vozilom od Mostara. Planinarski dom u Bogodolu, udaljen je 20 km od Mostara. Do njega vodi asfaltna cesta kroz naselje Cim, zatim putem prema selima Sovići i Gorjani. U Gorjanima treba skrenuti lijevo prema Bogodolu. Ispred doma moguće je parkiranje više automobila.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Za ovaj planinarski izlet odabrana je ishodišna točka pohoda  pl. dom u  Bogodolu (820 m), jezerce Gonđuša (1422 m), vrh Velika Vlajina (1780 m). Silazak istim putom do pl. doma (820 m). Ukupna dužina staze 13,4 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 47 minuta. Minimalna visina 820 m, maksimalna 1777 m. Visinska razlika pri usponu 1080 m, pri silasku 1061 m. Visina polazišta 820 m. Visina odredišta 1780 m. Prosječan nagib 18%.

Ispred planinarskog doma – pripreme za uspon

Opis puta
Ovaj planinarski izlet i uspon na Čabulju (vrh Velika Vlajina)  započinje od ovog „PD Bogodol“, smješten u istoimenom selu Bogodol na nadmorskoj visini 820 m. U toj lijepo zidanoj kamenoj kući nalazi se pl. dom, koji dijeli prostor sa mjesnom zajednicom Bogodol. Objekt se sastoji od prostranog dnevnog boravka, odvojene kuhinje, hodnika, te dvije spavaonice u koje se može smjestiti 20 osoba. Grijanje je na drva (peć u dnevnom boravku). Kuća je opskrbljena s pitkom vodom iz čatrnje (cisterne),  a priključena je na elektroenergetsku mrežu, a toalet je poljskog tipa (izvan objekta). Ukupna površina objekta je približno 70 m². Cijena noćenja u objektu je 10 KM, a članovi HPD Prenj 1933 Mostar imaju pravo na popust od 50%. Za veći broj noćenja, ili za veće grupe moguće je dogovoriti popust. U dvorištu doma izgrađena je mala kamena kućica nazvana „Planinarska konoba“ sa roštiljem i trijemom, te klupama i stolovima za ugodno druženje i odmor.

Kontakt telefon: + 387 63/313-940 - Info s web stranice HPD „Prenj 1933“ iz Mostara.

Planinarska staza započinje od pl. doma Bogodol. Na samom početku s lijeve strane asfaltnog puta nalazi se smjerokaz na kom je ispisan naziv planine i vrijeme hoda  (Velika Vlajna 4 h - VHT - KT 21). Pješačenje započinjemo planinarskom stazom koja najprije vodi asfaltnom cestom u dužini 320 m, nakon toga staza napušta asfaltni put i skreće desno. Na tom mjestu s desne strane  ceste postavljena informativna tabla sa svim bitnim parametrima i uputama za uspon na vrh Čabulje.

Informativna tabla sa svim bitnim karakteristikama staze

Prvih 100-tinjak metara nastavljamo  planinarskom stazom koja  vodi kroz široku zatravljenu padinu prošarani sitnim kamenjarom s obje strane okruženu rijetkom makijom.  Nakon toga, stižemo do lijepo građene pješačke staze, po kojoj dalje nastavljamo uspon prema zadanom cilju. Ova pješačka staza najprije vodi kontinuiranim i blagim usponom po zapadnim obronku klanca Brinje, nakon toga okreće lijevo prema sjeverozapadu uz predjel Tanka Kosa do Vijarka, gdje i završava ova građena staza. Dužina ove građene pješačke staze završava nakon 2 km od početne točke.

Početak uspona nakon skretanja s asfaltnog puta započinje širokom zatravljenom padinom s obje strane obrasla u nisko raslinje. Na slici se vidi betonski stup dalekovoda. Iza njega započinje lijepo građena planinarska staza u dužini 2 km.

Pogled unazad

Dobro markirana i lijepo građena i ugažena planinarska staza omogućava nam ugodno pješačenje uz kontinuirani blagi uspon. U ovo doba godine staza i cijelo okruženje prekriveno je raznolikim planinskim  cvijećem u punom cvatu.

Na stazi kroz nisko mediteransko raslinje

Nakon 1 h laganog hoda i prijeđenih 2,4 km od pl. doma dolazimo do mjesta, gdje završava građeni planinarski put. Ova fotografija s markacijom na kamenu označava kraj građenog planinarskog puta. Od ove točke mi nastavljamo dalje dobro markiranom i ugaženom stazom koja vodi kroz usjek između Velikog i Malog Razdolja do izlaska na prijevoj i Medino brdo, podno Kršne bukve. S tog prijevoja se po privi puta otvara vidik na Čabulju - na vrh Velika Vlajina i na njen cijeli greben. S desne strane podno obronaka  grebena Čabulje prostiru se ograde ozidane suhozidom  - Sitni dolac, a  prema sjeveru Dolovi.

S ovog prijevoja nastavljamo planinarskom stazom koja vodi u prvom dijelu uz ograde suhozida, a potom nastavlja po izohipsi istočnim padinama brda Možani do kraja Dolova. Na tom mjestu staza presijeca poljski kolni put kojim se može doći do lokve – jezerca Gonđuša. Prelaskom preko poljskog kolnog puta ulazimo na stazu koja nakratko vodi kroz šumu, te izlazi na spomenuti kolni put, po kojem dolazimo do jezerca Gonđuša.

Izlazak na prijevoj od kuda se po prvi puta vidi greben Čabulje

Staza dalje vodi uz ograde ozidane suhozidom

Promatramo greben Čabulje i lociranje njenih vrhova

Obnovljena pastirska kuća koja danas služi kao vikendica

Na stazi po izohipsi obronaka Nožani do kraja Dolova

Staza presijeca poljski kolni put kojim se može stići do jezerca Gonđuša.

Na šumskoj cesti prema jezercu Gonđuša

Dolazak na jezerce Gonđuša (1422 m) u kojem je prema informativnoj tabli pitka voda. Iznad spomenutog jezerca je izgrađeno planinarsko odmorište sa drvenim stolovima i klupama. Od jezerca započinje oštar uspon planinarskom stazom koja vodi po serpentinama kroz visoku bukovu šumu Cvitin gvozd. Nakon 20 minuta hoda izlazimo iz bukove šume na čistinu, od kuda staza skreće ulijevo prema jugoistoku – nastavlja blagim usponom, gotovo polegnuto nekih 200-tinjak metara, a nakon toga započinje vrlo strmi uspon kroz zatravljeni kamenjar u malim serpentinama gotovo izravno do prijevoja između vrha Velika Vlajina s lijeve strane i vrha Pjeskulja s desne strane staze. S ovog prijevoja uspon nastavljamo prema sjeverozapadu i za 10-tak minuta stižemo na vrh Velika Vlajina

Od jezerca - lijepo uređena, dobro markirana i ugažena planinarska staza ulazi u visoku bukovu šumu Cvitin gvozd

Izlazak iz bukove šume na zatravljeni dio terena prošaran kamenjem i niskim raslinjem

Izlazak na prijevoj između vrha Velika Vlajina i vrha Pjeskulja

Po sunčanom i iznimno toplom danu, nakon tri sata hoda stigli smo na vrh. Ova staza je završna etapa Visokogorske hercegovačke transverzale (KT 21). Odavde se pružaju veličanstveni pogledi na kanjone Neretve i Drežanke, vrhove Čvrsnice, Prenja, Veleža, Vrana, Cincara te na grad Mostar. Na vrhu smo napravili dužu pauzu koju smo iskoristili za marendu, odmor i uživanje u prelijepim panoramskim vidicima na sve strane svijeta.

Na vrhu – Velika Vlajina

Pogled na kanjon rijeke Drežanke, koji se naziva i "hercegovački Kolorado kanjon"

Strme litice planine Čabulje 1500 m spuštaju se do dna kanjona rijeke Drežanke – u pozadini Čvrsnica

Pogled prema Prenju

Na vrhu smo napravili dužu pauzu koju smo iskoristili za marendu, odmor i uživanje u prelijepim panoramskim vidicima na sve strane svijeta. Nakon toga nastavljamo spust istim putom do planinarskog doma Bogodol, gdje i završava ova naša prelijepa avantura planinarenja na planini Čabulja.