Austrijsko gorje
Odredište Hochstuhl (Stol)

Subota, 21. rujna 2019.
Planinski lanac
Karavanke se proteže u dužini 120 km u smjeru zapad – istok. Počinju od tromeđa Austria-Slovenija-Italija, točnije od Koruškog sedla Thorl-Maglern (Vrata Megvarje) na zapadu i završava istočno na padinama kod grada – Slovenj Gradec. Planinski lanac Karavanke, zajedno s Kamničko-Savinjskim Alpama čine prirodnu granicu između Koruške i Gorenjske. Isto tako, Karavanke su granični dio Slovenije i Austrije s najvišim vrhom – Stolom/Hochstuhl (2236 m), koji dominira i privlači poglede sa svih strana.

Od Stola prema istoku ističe se vrh Vrtača (2180 m) čiji razdrt i strm greben plijeni svojom divljom ljepotom. Taj vrh je nezaobilazan cilj svakog planinara - zaljubljenika u planine koji pohode Karavanke. Prema zapadu od Stola ističu se vrhovi: Golica/Kahlkogel (1835 m.), Hruški vrh- Klek (1776 m.), Dovška Baba/Frauenkogel (1891 m.), te ljepotica Karavanki Kepa/Mittagskogel (2143 m.) i niz manjih  vrhova do tromeđe. U blizini ovog vrha nalazi se s njegove južne strane Mali Stol (2198 m). Između ova dva vrha je sedlo Među Stol.

Karakteristično je za ovaj greben da se sa slovenske strane - južne travnate padine strmo i terasasto spuštaju do brojnih gorskih brežuljaka i pašnjaka na visini i iznad 1500 m, dok je sjeverna austrijska strana strma i kamenita, čije se stijene  gotovo okomito spuštaju do kosih padina prekrivene šumskim raslinjem i manjim travnjacima.

Hochstuhl/Stol (2236 m) sa sjeverne strane od Celovške koče / Klagenfurter Hütte (1660 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta Im Winkel – dolina Rosental)
S autoceste iz pravca Ljubljana – Jesenice ili obrnuto izlaz na čvoru za Tržič. Slijedimo cestu  E652 do graničnog prijelaza Ljubelj. Dalje se nastavlja vožnja kroz tunel kojim se ulazi u Austriju. Dalje treba nastaviti vožnju prema Klagenfurtu do drugog kružnog toka koji se nalazi u mjestu Kirschentheuer. Na tom kružnom toku treba skrenuti lijevo i nastaviti vožnju do mjesta Feistritz im Rosental i trgovine Billa iza koje treba skrenuti lijevo na sporednu cestu koja dalje vodi prema dolini Bärental.
Skretanje je označeno i putokazom. Nakon 100-tinjak metara kada se napusti glavna cesta, treba ponovo skrenuti lijevo i nastaviti vožnju do velikog parkirališta Im Winkel, do kojeg je i dozvoljen promet vozilima bez posebne dozvole. Od trgovine Billa do spomenutog parkirališta vozi se oko 9 km po uskoj asfaltnoj cesti, i na samom kraju kratko po makadamu. Od ulaza u tunel na graničnom prijelazu Ljubelj do polazne točke ovog planinarskog izleta je oko 32 km.

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodišna točka pohoda je parkiralište (Im Winkel - 1159 m), početak ferrate (1505 m), kraj ferrate (2025 m), Hochstuhl / Stol (2236 m). Silazak kružnom rutom - Sedlo Bielschitza / Sedlo Belščica (1840 m) Klagenfurter Hütte (1660 m) do parkirališta (Im Winkel - 1159 m). Dužina staze 11,2 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 03 minute. Minimalna visina 1159 m, maksimalna 2228 m. Visinska razlika pri usponu 1212 m, pri silasku 1211 m. Visina polazišta 1159 m. Visina odredišta 2236 m. Prosječan nagib 27%.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta
Parkiralište „Im Winkel“ na kraju doline Rosental je početna točka prilaznog puta do ulaska na ferratu Hochstuhl / Stol. Jure i ja s parkirališta krenuli smo u 9 h i 47 minuta u smjeru Klagenfurter Hütte. Planinarska staza uglavnom vodi makadamskom cestom koja se povremeno krati višestrukim prikratama i na taj način skraćuje prilazni put Ferrati. Nakon 30 minuta laganog hoda i prijeđenih 1,6 km izlazimo iz šumske staze na širi i oštriji zavoj makadamske ceste i sa njene desne strane vidljivo je ugaženo skretanje prema ferrati. Ovo skretanje nije markirano, vodi izravno u podnožje grebena od kuda započinje uspon po ferrati. Ovo je samo jedan vid kraćeg – izravnog pristupa ferrati i često se koristi i može se slijediti ugaženi put. Ovaj dio nemarkiranog puta spaja se na pola puta markirane staze, po kojoj se dalje nastavlja do podnožja grebena.

U koliko se želi ići markiranim dužom varijantom od ove točke treba nastaviti makadamskom cestom 540 m dok se ne dođe do smjerokaza s desne strane ceste koji upućuje na markiranu stazu 664 koja dalje vodi do ulaska na ferratu. Mi smo odabrali ovu prvu nemarkiranu varijantu - može se slijediti ugaženi put.

Na samom početku staze koja najprije vodi kroz šumu, potom izlazi na makadamsku cestu

Planinarska staza nastavlja makadamskom cestom uz povremene kratice kojima se presijeca cesta

Na početku nemarkiranog puta izravno prema grebenu

Dolazak do grebena od kuda započinje penjanje po ferrati

OSNOVNE KARAKTERISTIKE FERRATE
Ferrata nije teška označena je težinom A, B, A/B i na jednom mjestu B/C, kao što je vidljivo na skici smjera. Dužina ferrate 1200 m. Visinska razlika uspona 540 m. Nagib 47%. Vrijeme penjanja 1 h i 55 minuta. Sagrađena 1996/67. Produžena je u donjem dijelu 2000. godine preko grebena, tako da je dobila na atraktivnosti. Klizište 17. lipnja 2010. je srušilo nekih 50 m ferrate, ali je ubrzo sanirana i u srpnju 2010. ponovo otvorena.

Skica smjera (Izvor: Bergsteigen.com)

Prije ulaza u Ferratu postavljena je informativna tabla koja upozorava da je potrebno obvezno alpinistički pojas, samoosiguranje i kaciga za glavu. Također, na samom ulazu u ferratu na drvenoj tabli obješenoj na sajli ispisan je naziv ferrate „Hochstuhl-Kletersteig Einstieg„

Uspon po ferrati počinje strmim grebenom sa sjeverne strane Stola. Prvi je dio gotovo okomit, prolazi po okomitim pločama s desne strane uskog kamina. Nije teško za savladavanje. Čelična sajla, klinovi i klanfe su dobro postavljeni - u dobrom su stanju, pa se vertikalni uspon lakše savladava. Prema priloženoj skici na početku uspona B i B/C je označeno kao strmo i izloženo. Kada se prođe ovaj zahtjevniji dio, ferrata mijenja smjer, skreće lijevo i prolazi preko ploča nadvijenim visokim stijenama. Nakon toga prelaska smjer se mijenja i skreće desno i ulazi u kaminartige rinne - oluk nalik kaminu označen težinom A/B.
Kada se prođe prvih stotinjak metara visinske razlike nastavlja se po lakšem terenu. Jednim dijelom prolazi kroz klekovinu, zatim malo slobodnog penjanja koje nije teško, ima dosta oprimaka i uporišta za ruke i noge.

Na ulazu - drvena tabla s natpisom ferrate

Na početku uspona – ispred nas grupa Slovenaca

Pogled unazad na početak ferrate

Kada se izađe sa strmog grebena ferrata skreće ulijevo i prelazi preko kamenih ploča

Pogled unazad

Nakon 25 minuta penjanja staza izlazi na položeniji dio puta prolazi kroz klekovinu i drvene ljestve, zatim ponovo ulazi u šljunčani uski kamin kojim se dalje nastavlja po glatkim kamenim pločama. Kako se sve više dižemo panoramski vidici su sve ljepši i širi. Nakon prelaska drvenih ljestava spuštamo se u manju kamenu depresiju iz koje se nastavlja po nešto izraženijem uskom grebenu uz slobodno penjanje. U nastavku slijedimo stazu koja ulazi u procjep (kanal)  između stijena iz kojeg izlazi na uski greben osiguran klinovima i sajlom. Nedugo zatim izlazimo na prijevoj  na kojem i završava ferrata. Svi ovi detalji uspona po ferrati najbolje se vide na skici smjera s označenim težinama.

Kroz klekovinu i drvene ljestve

Prolaz po glatkim pločama

Vrh Kosiak 82024 m) i Celovška koča / Klagenfurter Hütte

Ulazak u procjep - usjek

Prolaz kroz usjek između stijena

Nakon što smo izašli iz usjeka uslijedio je kraći nastavak i prelazak uskog grebena, nakon toga ulazimo u završni dio ferrate koja završava na prijevoju.

Završni dio ferrate

Izlazak na prijevoj

Nakon izlaska sa ferrate i dolaska na prijevoj, pred nama je otvoren prekrasan pogled na slovensku stranu u kojem dominira Bledsko jezero, Bled, Lesce i Triglavski masiv. U nastavku, uspon se nastavlja po serpentinama, sve do križa koji je postavljen malo ispod najviše točke ove planine.

Sa prijevoja - prekrasan pogled na Bled i Bledsko jezero

Pogled prema Julijskim Alpama u kojima dominira Triglav i na sjeverni greben Karavanki

Na vršnom grebenu

Zajednička fotografija – križ je postavljen nešto niže od najvišeg vrha Stola na kojemu se nalazi metalna kutija sa upisnom knjigom, kao i metalni žig. Obzirom da je Hochstuhl / Stol (2236 m) najviši vrh Karavanki s njega se pruža prekrasan pogled prema istoku na greben Karavanki  i na vrhove: Vrtaču, Begunjščicu i Košutu, prema jugoistoku na Kamniške Alpe i Gorenjsko, južno se vidi Radovljica i Bledsko jezero, prema jugozapadu - Julijske Alpe s najvišim vrhom Triglavom. Prema sjeveru pruža se širok pogled na strme Karavanke i bazen Klagenfurta.

Greben Karavanki

Mali Stol (2198 m)

Na vrhu se malo zadržavamo zbog velike gužve. Nastavljamo silazak po slovenskoj strani do prijevoja između Malog i Velikog Stola. Od ovog prijevoja slijedimo stazu (10 min.) do Prešernove koče smještena ispod samog vrha Malog Stola. Tu smo napravili dužu pauzu za odmor i osvježenje uz hladne napitke. Nakon toga nastavljamo silazak do prijevoja između Malog i Velikog Stola, od kuda slijedi povratak kružnom rutom preko Celovške koče / Klagenfurter Hütte  do parkirališta završne točke ovog planinarskog izleta.

Od spomenutog prijevoja nastavljamo markiranom planinarskom stazom po travnatom grebenu do njegovog ruba od kuda staza skreće lijevo i započinje spust kroz veliki kuloar po siparu (melišču) između Srednje peči (1920 m) s desne strane i grebena Klagenfurter Spitze / Orlice  (2102 m) s lijeve strane sve do raskrižja, gdje se staza ravno odvaja za Zelenice, mi skrećemo lijevo prema Austriji – Kalgenfurter  hutte (Celovška koča).

Prešernova koča

Na rubu travnate zaravni od kuda započinje strmi silazak po siparu

Pogled na Vrtaču

Po siparu i oblutcima

Raskrižje putova na kojemu skrećemo lijevo za Klagenfurter Hütte

Od ovog raskrižja planinarska staza vodi blago uzbrdo, kroz velike kamene blokove i naposljetku skreće oštro lijevo i ubrzo nas uvodi u strmi usjeka iz kojeg izlazimo na prijevoj Bielschitzasattel (1840 m). Od ovog prijevoja staza vodi polegnuto po travnatoj zaravni i nastavlja kroz klekovinu do izlaska na prijevoj podno vrha Bielschitza / Svačica (1958 m), koji se izdiže iznad Klagenfurter Hütte, od kojeg započinje strmi silazak po neugodnom siparu. Nakon što smo prošli sipar, staza nakratko vodi  kroz malo strmiji kamenito-šumoviti dio na kojem je staza djelomično osiguran sajlama, zatim izlazi na makadamski put kojim dolazimo do planinarske kuće Klagenfurter Hütte (1660 m).

Od raskrižja preko kamenih blokova prema prijevoju Bielschitzasattel

Izlazak na prijevoj

Nastavljamo po polegnutom dijelu staze do podnožja vrha Bielschitza / Svačica

Od prijevoja, nastavlja se silazak po siparu

Na makadamskoj cesti prema domu

Dolazak u planinarski dom Klagenfurter Hütte / Celovška koča (1660 m)

Tu smo napravili dužu pauzu za okrijepu i osvježenje, a nakon toga nastavili silazak stazom koja vodi po makadamskoj cesti koju skraćuju povremene prikrate, sve do parkirališta na kraju doline Bärental „Im Winkel“, gdje i završava ova naša planinarska tura uspona po ferrati  Hochstuhl – Stol.

Sa terase ispred doma lijepo se vidi sjeverna divlja i nepristupačna strana Hochstuhl – Stola

Pri silasku po makadamskoj cesti

Na stazi pri silasku kroz šumu ariša

Uz cestu iz debelog stabla ariša isklesana je figura medvjeda

Još jedan pogled na sipar i sjeverni grebe s desne strane od kuda započinje uspon po ferrati