Austrijsko gorje
Područje Visoke Ture
Odredište Grossvenediger

Ponedjeljak, 10. rujna 2018.
Već se duže vrijeme u našim međusobnim razgovorima provlačila  ideja o odlaska na Großvenediger. Bolje reći, ideja je sazrela nakon višekratnog odlaska u Ötztalske Alpe i penjanja ledenjačkih vrhova iznad 3500 m. Naime, Jure je imao jednu vrlo izazovnu i zanimljivu ideju i predložio mi da je zajedno ostvarimo – ove godine popeti se na 10 najviših vrhova u Austriji. Ta ideja mi nije bila strana pa sam je objeručke prihvatio, napraviti tih 10 najviših vrhova, među njima bio je i  Großvenediger. Konačno, došao je i taj dan da se popnemo  i na taj vrh.

Großvenediger sa svojom nadmorskom visinom od 3666 m četvrti je najviši vrh u Austriji, a drugi u Hohe Tauernu, gdje ga nadvisuje samo Grossglockner. Nalazi se na središnjem dijelu Venediger  grupe (najviši dio Hohe Tauern). Vrh je ujedno i granica austrijskih pokrajina Salzburga i istočnog Tirola. Na tom masivu Venedige grupe nalazi se najveći i najstariji Nacionalni park Hohe Tauern, koji se proteže preko saveznih pokrajina Tirola, Koruške i Salzburga i predstavlja doista raznovrsno čudo prirode. Sliku njegovog alpskoga krajolika čini preko 300 vrhova iznad tri tisuće metara, veliki alpski travnjaci, potoci, ledenjaci i slapovi.

Uspon na Großvenediger, bilo kojim putem, zahtijeva iskustvo po ledu i snijegu, uporabu ledenjačke opreme, te dobru fizičku kondiciju jer predstavlja prilično veliki stupanj napora.

Postoje četiri "normalne rute", odnosno četiri pristupa normalnim putom. Ostale rute spadaju u alpinizam. Sve rute se susreću na gornjem dijelu ledenjaka Schlaten-Kees na takozvanom "Bahnhofu".

1. Sjeverna ruta počinje - od Kuersinger Hütte (2547 m)                             4-4,5 h
  2. Istočna ruta počinje -  od Neue Prager Hütte (2796 m3)                          3-3,5 h
  3. Jugoistočna ruta počinje - od Badener Hütte (2608 m)                            3-5,0 h
  4. Južna ruta počinje od -  Defreggerhaus (2962 m)                                    2,5-3 h

Najpopularnija i najkraća je južna ruta koja vodi od doma Defreggerhaus, dok je jugoistočna najdulja ruta.

Großvenediger s okolnim vrhovima od planinarskog doma Johannishütte

Pregled rute od doma Johannishütte do vrha Großvenediger

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do sela Hinterbichl u Austriji)
Obzirom, da dolazimo iz 2 različita grada Jure iz Zagreba, a ja iz Ike - Opatija, dogovor je da se nađemo na benzinskoj pumpi na autoputu Jesenice prije tunela Karavanke. Od Ike – Opatija, preko graničnog prijelaza Rupa ulazim u Sloveniju, starom cestom do Postojne, gdje ulazim na autocestu i preko Ljubljane, Kranj, do Jesenica. Od tu nastavljamo dalje s jednim automobilom slijedećom rutom: kroz tunel Karavanke – Villach – Spittal.
U Spittalu treba napustiti autoput i skrenuti lijevo na cestu prema Lienzu. Dolazak u gradić Lienz, treba slijediti navedeni put sve do križanja na izlasku iz njega. Na tom križanju treba skrenuti desno na put B108 koji vodi preko Kalse i Hubena za Matrei u Osttirolu. Na samom ulasku u spomenutom mjestu treba se skrenuti lijevo na cesti 124 koja vodi kroz dolinu Virgental do sela Hinterbichl. Dolaskom u spomenuto selo, završava i lokalna cesta 124 pa treba nastaviti još oko 500 m na jednom oštrom zavoju skrenuti desno i voziti do parkirališta. Vožnja se može nastaviti i dalje na dobroj makadamskoj cesti sve do planinarskog doma Johannishütte, ali je prometovanje vozilima bez dozvole zabranjeno.

Dužina puta od Opatije do Hinterbichl - 350 km. Vrijeme vožnje 4 do 5 sati ovisno o prometu. Od Zagreba do Hinterbichl - 390 km. Vrijeme vožnje isto kao i od Opatije 4 do 5 sati, ovisno o prometnim gužvama.
Uobičajno, uspon na Großvenediger se izvodi u 2 dana. Prvi dan obuhvaća dolazak u Hinterbichl i uspon do doma Defreggerhaus. Drugi dan uspon na Großvenediger i povratak istim putom do doma Johannishütte i dalje taxi prijevozom do parkirališta i nastavak vožnje  do Opatije.

1. DAN: PONEDJELJAK, (10. 09. 2018.) – USPON DO DOMA DEFREGGERHAUS
Iznad sela Hinterbichl - 500 m dalje nalazi se kamenolom i s njegove lijeve strane veliko parkiralište koje se naplaćuje 9 € za dva dana. Odatle, planinarska staza vodi po makadamskoj cesti 5,5 km do planinarskog doma Johannishütte (2121 m). Ako se želi izbjeći pješačenje do spomenutog planinarskog doma, možete uzeti taksi (+43 4877 5369) koji košta 30 Eura za dvije osobe ili 11 Eura po osobi ako ih ima više. Mi smo se odlučili prošetati pješice do doma, po makadamskoj cesti, kroz lijepu dolinu Dorfertal.

S parkirališta krenuli smo u 11 h i 30 minuta. Planinarska staza 914 na samom početku prolazi preko manjeg potoka Dorferbacha do raskrižja zvano „Wiesenkreuz“. Prema smjerokazu do doma Johannishütte potrebno je 2 h i 30 minuta, a do doma Defreggerhaus 5 h. Nakon 15 minuta laganog hoda i početnog zagrijavanja silazimo s makadamske ceste na planinarsku stazu (manja prikrata), s koje se ponove vraćamo na makadam. U nastavku puta bilo je još nekolika  prikrata, neke smo izbjegli i nastavili makadamom. Nakon prijeđenih 3,5 km dolazimo do prijevoja „Gumbachkreuz“ (1901 m), na kom je postavljen križ. Tu smo po prvi puta ugledali  vrh Großvenediger. Preostaje nam još 2 km po makadamu do doma  Johannishütte (2121 m), gdje stižemo u 13 h i 35 minuta. Potrebno vrijeme 2 h i 10 minuta. Dolaskom u dom uslijedila je duža pauza za ručak i osvježenje hladnim napitcima.

Na početku staze - prelazak preko mosta

Prelaskom preko mosta došli smo do raskrižja putova

Silazak s makadama na planinarsku stazu

Prelazak preko mosta na drugu stranu doline Dorfertal.

Pogled unazad na potok Dorferbach koji teče prelijepom dolinom Dorfertal

Kraticom prema križu i prijevoju „Gumbachkreuz“ (1901 m)

Na parkiralištu gdje završava makadamska cesta – 3 minuta udaljeno od doma Johannishütte

Planinarski dom Johannishütte (2121 m)

Od planinarskog doma Johannishütte nastavljamo uspon do slijedećeg planinskog doma Defreggerhaus, koji je smješten pod grebenom, zaštićen od lavina i vjetra, na visini od 2964 metra. U vlasništvu je austrijskog Turističkog kluba, i jedan je od najstarijih i na najvišoj visini u istočnim Alpama. Izgrađen je kao sklonište davne 1887.godine, a ime je dobio po poznatom slikaru Franzu von Defreggeru.

Planinarska staza najprije prelazi preko malog potoka Dorferbacha, uz dolinu Dorfertal, a nakon toga počinje uspon po lijepim travnatim i stjenovitim padinama. Nakon prijeđenih 3 km, izlazimo na nadmorsku visinu 2710 m, od kuda se vidi planinarski dom Defreggerhaus. U nastavku preostaje nam još oko 1,5 km po nešto neugodnijem usponu na kojemu dobro obilježeni planinarski put vodi po razbacanom kamenitom terenu i oblutcima, vrlo  neugodno za hodanje, ali s obzirom da ova dionica nije tako duga, ubrzo stižemo u dom Defreggerhaus (2962 m). Za ovu dionicu uspona trebalo nam je 2 h i 50 minuta na kojoj je savladana visinska razlika 840 m.

Na početku staze prema domu Defreggerhutte

Prelazak preko potoka Dorferbach

Pogled unazad na planinarski dom Johannishütte i dolinu Dorfertal

Na grebenskom dijelu puta

Staza prolazi uz manje jezerce

Na stazi prema domu kroz neugodni kamenjar i sipar

Dolazak u dom Defreggerhaus (2962 m)

Rezime cijelog uspona može se sažeti na slijedeće: Ukupna dužina staze (traga) 9,8 km. Ukupno vrijeme hoda 4 h i 45 minuta. Visinska razlika pri usponu 1592 m, pri silasku 113 m. Minimalna visina 1473 m, maksimalna 2977 m. Visina odredišta 1473 m. Visina krajnjeg odredišta 2962 m. Prosječni nagib 19%.

2. DAN - USPON NA GROßVENEDIGER (3666 m)
UTORAK, 11. rujna 2018.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Za ovaj visoko gorski planinarski uspon Ishodišna točka pohoda je dom Defreggerhaus (2962 m), prijevoj Rainertorl (3421 m), vrh Großvenediger (3666 m). Povratak istim putom uspona do doma Johannishütte. Odatle dalje taxi prijevozom do parkirališta. Ukupna dužina puta (traga) 11,9 km. Ukupno vrijeme hoda 6 h i 33 minuta. Visinska razlika pri usponu 871 m, pri silasku 1715 m. Maksimalna visina 3666 m. Minimalna visina 2118 m. Krajnja visina odredišta 2121 m. Prosječni nagib 25%, kao što je vidljivo iz izvoda analize gpx traga na prikazanoj tablici.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta

Uspon na Großvenediger, gledano od ishodišta, može se slobodno reći da je to zapravo kombinacija penjanja po kamenjaru, snijegu i ledu. Lijepa je to visoko gorska tura – tehnički nije zahtjevna, ali zato je potrebna dobra fizička pripremljenost i kondicija. To je jedan od razloga da je ovaj vrh veoma posjećen od mnogih planinara, alpinista i turno skijaša. Ovaj pristup normalnim putom predstavlja izvrstan uvod za aklimatizaciju i penjanje drugih viših vrhova iznad 4000 metara.
Iz iskustva nam je poznata činjenica, da vodiči sa svojim klijentima kreću veoma rano, obzirom da ne znaju koga imaju u navezu i s kojima ledenjačkim znanjem i fizičkom kondicijom raspolažu. Stoga, naša je odluka krenuti kasnije.

Nakon jutarnjeg buđenja i doručka, od planinarskog doma Defreggerhaus krenuli smo na uspon u 6 h i 50 minuta. Dobro označenim smjerokazom ulazimo na stazu koja vodi prema sjeveroistoku preko kamenih blokova i rasutog kamenjara do izlaska na manji greben. Izlaskom iz kamenjara slijedimo dobro vidljivu i blago polegnutu stazu po grebenu koja nas uskoro dovodi do mjesta, gdje se stavlja ledenjački navez – podno Mullwitzaderla (3244 m).
Do ulaska na ledenjak potrebno se nakratko spustiti strmom padinom, koja je na jednom dijelu osigurana užetom i klinovima. Nakon toga započinje ledenjačka avantura prelaska preko velikog ledenjaka Inneres Mullwitzkees-Rainerkees.

Na početku uspona – od pl. doma Defreggerhaus

Ispred nas grupa u navezu

Po polegnutom dijelu grebena do mjesta gdje se postavlja navez

Konačno u navezu smo i spremni za led i snijeg. S ovog grebena lijepo se vidi ledenjak i sam vrh Großvenedige

Na početku ledenjaka. Iako je pao novi snijeg 30 cm, na ovom dijelu se otopio i ostao je stari iskonski ledenjak prekriven zemljom i kamenjem

Prelazak preko manjih pukotina koje se mogu preskočiti

Obilaženje većih pukotina

Pogled prema vrhu

Prema vrhu uz laganu uzbrdicu

Nakon 2 h hoda stižemo do raskrižja i prijevoja Rainertörl s nadmorskom visinom (2421 m), gdje se ova grupa planinara odmara. Ovaj prijevoj nalazi se u sredini velikog ledenjačkog bazena Oberer Keesbodena između  vrha Hoher Aderla (3504 m) s lijeve strane i vrha Rainerhorn, (3560 m) s desne strane.

Vremenski uvjeti su  savršeni. Sunčano i vedro, s pokojim bijelim prozračnim oblakom bez vjetra, snijeg tvrd idealan za hodanje, dalje nema vidljivih pukotina i zaista je sigurna tura. Sve prolazi kako treba, napredujemo postupno i sigurno. Od ovog prijevoja slijedi penjanje preko velikog ledenjačkog bazena oštrim usponom po serpentinama do izlaska na uski greben zvan Firnragt, širok svega 1 m, preko kojeg se dolazi na vrh Großvenediger (3666 m), gdje stižemo  u 10 h i 5 minuta. Za uspon od doma do vrha trebalo nam je 3 h i 15 minuta, pri čemu je savladana visinska razlika 840 m.

Prema vrhu na dijelu oštrijeg uspona

Pogled unazad na djevičansku snježnu bjelinu i vrh Rainerhorn, (3560 m)

Pogled na Grossglockner (3798 m) – zumirano

Izlazak na uski greben Firnragt

Zajednička fotografija na vrhu Großvenedigera (3666 m)

Iako se glečeri tope kao i svugdje, ovaj vrh je  prekriven snijegom tijekom cijele godine. Vrh se nalazi u okruženju ledenjaka: s istoka ga okružuje ledenjak Schlatenkees, s juga i jugozapada Dorferkees i Bachkees, sa sjeverne strane okružuju ga 2 ledenjaka-Obersul Zbachkees i Vilttragenkees. ("Kees" je lokalni pojam za glečere). Tih nekoliko spojenih ledenjaka koji se na različite strane spuštaju s planine. Oni zajedno čine najveću jedinstvenu ledenu površinu u istočnim Alpama.

Nagrada za uloženi trud je svakako prekrasan pogled na sve strane svijeta, obzirom da je ovaj vrh usamljen i neometan većim vrhovima – pogledi su veličanstveni i nezaboravni. S vrha se otvara lijep panoramski pogled na Nacionalni park Hohe Tauern, s okolnim planinama Dolomita, Dachsteina i mnogih drugih, posebno mi se doima pogled na Grossglockner.

Nakon 15 minutne pauze nastavljamo silazak istom rutom. Od vrha do Defreggerhausa treba oko 2 sata, još dva sata do Johannishütte i još dva sata do parkirališta. Za spust u dolinu od Johannishütte može se pozvati i taksi koji vozi po već spomenutim tarifama. Ova opcija je korištena u ovom našem izletu.

Pogled na grupu planinara koja dolazi vršnim grebenom prema vrhu. U pozadini dominira Grossglockner

Pri silasku preko uskog grebena Firnragt

Pri silasku  - pored pukotina

Pri kraju ledenjaka ugaženom stazom – izlazak na greben

Još jedan pogled na ledenjak i vrh Großvenediger

Od Johannishütte prijevoz taksijem do parkirališta

Pročitajte više: Putopisi - Moj planinarski dnevnik (gorja.net)