Talijansko gorje
Područje Zapadne Alpe
Odredište Lyskamm (njem: Liskamm)

Ponedjeljak, 22. srpnja 2013.

Treća etapa i glavni cilj izleta na Monte Rosa bilo je priječenje grebena između zapadnog i istočnog Lyskamma i spuštanje istočnim grebenom do doma Gnifetti.
Lyskamm je ogromni masiv koji leži na granici između Švicarske i Italije, a stoji se od pet kilometara dugog greben u kojem se nalaze dva vrha, zapadni 4481 metara i istočni 4527 metara. Sjeverna strana planine je impresivni 1100 metara ledom pokriveni zid koji se izdiže iz Grentzgletscher ledenjaka, a "nježnija" južna strana izdiže se samo nekoliko stotina metara iznad ledenjaka Lysgletscher.
Priječenje grebena Lyskamm od Felikjoch do Lysjoch je veličanstvena klasična alpinistička tura koja nije tehnički prezahtjevna, ali koja zbog kombinacije leda, snijega i oštrog grebena (na dijelovima širokog tek toliko da stanu noge), koji se strmoglavljuje u doline, zahtjeva siguran korak.
Na grebenu
Ponedjeljak buđenje u 4:30, brzinska priprema i polazak prema Felikjoch, ovaj dio puta je isti od jučer kada smo išli na Castor.
Pun mjesec lijeno zalazi iza šatorskog naselja!

Poklopila nam se i noć punog mjeseca 22.07.2013.
Pogled na greben i oba Lyskamm-a, sa južne strane i ne izgledaju previše zahtjevno..
Napuštamo dom Quintino Sella u kojemu smo prespavali zadnje dvije noći..
Ponovni uspon na Colle di Felik ili Felikjoch, ponavljanje je majka mudrosti :-)
Pogled na greben sa Felikjoch-a

Plato na Felikjoch-u pruža neopisiv doživljaj, pogled puca na sve strane svijeta okruženi nepreglednom bjelinom u kojoj se raspoznaje samo uhodana staza. Sunce se polako diže i zagrijava nas, zatečeni ljepotom nalazimo se u stanju nirvane, jedino nas umor i škripanje dereza u ledenom snijegu podsjećaju da smo još na zemlji ... biti će to od manjka kisika...
Polako se približavamo strmom usponu na zapadni Lyskamm

Približavanjem strmi dijelovi se ublažuju i na uhodanoj stazi ne predstavljaju veći problem

Panoramom cijelo vrijeme dominira Matterhorn
Zroillings gletsher spaja se sa Grenzgletscher i zajedno se spuštaju u ogromnu dolinu Gornergletsher-a iz kojega teče rijeka prema Zermattu
Mali predah prije uspona
Pogled na Lysgletscher i Felikgletsher, u daljini je rifugio Quintino Sella
Uspon koji je prije izgledao blizu i strm, približavanjem postaje sve dalji i dalji jedino što strmina izgleda malo blaža ...
Grebenska idila prije grebena
Konačno dolazimo do završnog uspona ispod zapadnog Lyskamm-a, iza nas pristupni greben,  plato Felikjoch-a, Castor ...
Još jedan zoom na plato Felikjoch-a, lijepo se vidi uhodana staza kojom smo prošli
Strmina na usponu počinje prelaziti u zahtjevnu...
Dugogodišnje želje i snovi počinju se ostvarivati u ovom carstvu leda i snijega neopisive ljepote..
Pogled sa zapadnog Lyskamm na prijeđeni put...
Ogromni Gornergletsher putuje u dolinu prema Zermatt-u
Gornergrat 3089 metara, do kojega iz Zermatt dolazi željeznica
Početak priječenja grebena iznad 4400 metara u dužini od 5 kilometara, težine PD+/AD- a u slučaju da nema špure AD
U 10:30, nakon 5 sati hoda došli smo na zapadni Lyskamm...
Nastavljamo dalje, prema istočnom Lyskamm-u, po još zahtjevnijem terenu..
Panoramama ostavlja bez daha...
Slijede slike sa najoštrijeg dijela grebena, na kojemu doslovno krivi korak ili gubitak ravnoteže znači pad od 1000 i više metara. Zbog strmine, uskog grebena i snježnih vijenaca (vehte) kroz koje postoji opasnost od propadanja planina je dobila nadimak "men eater".
Detalji u kojima nema krivog koraka
Na najzahtjevnijem dijelu grebena oblaci su nam sakrili pogled na zastrašujuće ponore, kao da su  nam htjeli pomoći u prelasku detalja na kojima već birate stranu na koju ćete odletjeti..
"Jahanje grebena", svaka je tehnika dopuštena u cilju sigurnog prijelaza
Približavanjem istočnom grebenu panorama se sve više otvara na Dufourspitze, najviši vrh Monte Rosa skupine, i ogromne ledenjake ispod njega..
U nestvarnom svijetu snijega, leda i stijena iznad 4500 metara..
Detalj na kojemu se "oštre" dereze..
Svaki put kada smo pomisli da je najteži detalj iza nas pojavio se još zahtjevniji..
Na kraju (ili početku) grebena istočni Lyskamm u oblacima..

Špura završava u oblacima..
Veličanstveni Dufourspitze, lijevo i Signalkuppe desno, u sredini se nalazi najviši dom u Europi Capanna Margherita na 4554 metara
Malo prije dolaska na vrh istočnog Lyskamm-a počeo je padati snijeg iz vedra neba
Naso del Lyskamm greben koji se sa Lyskamm-a spušta prema dolini Gressoney
Napokon na vrhu istočnog Lyskamm-a 4527 metara
Jedna od rijetkih pauza, nakon čega slijedi strmiiiii... silazak
Silazak na prijevoj Lysjoch, zahtjevno, dugotrajno i na dijelovima opasno
Na silasku trošimo zadnje rezerve snage, pauze su sve češće
Adrenalinski silazak prema Lysjoch-u

Napokon smo se spustili na sedlo Lysjoch 4151 m, još "samo" 600-tinjak metara do rifugio Gnifetti
Na istočnom dijelu Dufourspitze dominira panoramom
Ogromni serak ispod Vincentpiramid, špura prolazi u njegovom podnožju
Rifugio Gnifetti na vidiku i zasluženo pivo, dva ...

Nekoliko tehničkih detalja za one koje požele istim putem:
-   5:30 krenuli smo iz rifugio Quintino Sella 3585 m
-   7:30 na Felikjoch-u
- 10:30 na zapadnom Lysakmm-u 4481 m
- 13:00 na istočnom Lyskamm-u 4527 m
- 16:00 rifugio Gnifetti 3647
Visinska razlika je cca. 1000 metara, ali je zbog grebeskih silazaka i uspona na kraju to sigurno puno veći broj, na žalost baterije na GPS nisu izdržale.
Izlet na Monte Rosa skupinu bila je avantura koju ćemo pamtiti, osobno mi je to bio prvi izlet iznad 4000 metara i prvi susret sa ozbiljnim ledenjacima. Svaki korak bio je rušenje nekih postojećih granica i postavljanje novih, viših koje će trebati dosegnuti u nekom novom izazovu.
A izazova nije nedostajalo ni sada, priječenje grebena Lyskamm-a spada u najzahtjevnije izlete u skupini Monte Rosa ali isto tako ga mnogi proglašavaju i jednim od najljepših grebena u Svijetu.
Priječenje grebena Lyskamm-a i cijela Monte Rosa nudi jedinstvene i neponovljive doživljaje planinarenja iznad 4000 metara zbog kojih ćemo se sigurno ponovno vratiti.

Album sa slikama:  Lyskamm_Priječenje grebena od zapada prema istoku_Monte Rossa