Slovensko gorje
Područje Julijske Alpe
Odredište Mala Mojstrovka

Nedjelja, 14. listopada 2018.

Mojstrovka je manji greben u sastavu glavnog grebena Julijskih Alpa. Greben se proteže u smjeru jugozapad – sjeveroistok između Jalovca i Vršiča. Mojstrovka na sjeveroistočnom dijelu grebena ima tri vrha: Zadnja Mojstrovka (2354 m), Velika Mojstrovka (2366 m) i Mala Mojstrovka (2332 m), iza koje se nastavlja manji vrh Šitna glava (2087 m).

Mala Mojstrovka je elegantna i prilično oštra stjenovita kupola sa svojom nadmorskom visinom (2332 m) dominira neposredno iznad poznatog prijevoja Vršič (1611 m) i natječe se s moćnim Prisojnikom s druge strane vršičkog prijevoja u privlačenju svojih posjetitelja. Njezine južne padine su plitke i umjereno strme, dok je istočna strana mnogo strmija. Na ovoj strani ima nekoliko kuloara i strmih litica i više alpinističkih smjerova.

Najatraktivnija je sjeverna strana gdje se stijene okomito spuštaju oko 500 metara prema visoravni Sleme. Od visoravni Sleme duge kraške padine spuštaju se prema dolini Tamar i do 1300 m.

Mala Mojstrovka je ( radi lakog dostupa preko prijevoja Vršič i lakog uspona po južnoj strani) najposjećeniji vrh iznad 2000 m u Julijskim Alpama.  Do vrha s Vršiča vode 2 puta: „normalan“ po južnoj strani (2 h) i Hanzova pot (ferata) kroz sjevernu stijenu i traje pola sata duže, ali je zato atraktivnija.

Južna strana Male Mojstrovke_Grebenec – Pocarska smer

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Erjavčeve koče na prijevoju Vršič):

Od Lovrana treba voziti do graničnog prijelaza Rupa (Hrvatska-Slovenija) nastaviti preko Ilirske Bistrice do Postojne, od kuda treba nastaviti autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do izlaza s autoceste na čvoru za Kranjsku Goru i dalje lokalnom cestom 201 do Kranjske Gore. Od Kranjske Gore treba skrenuti prema Bovecu lokalnom cestom 206 do prijevoja Vršič (1611 m)početne točke ovog izleta. Dužina puta 210 km. Vrijeme vožnje 3 sata.

ISHODIŠTE POHODA:

Prijevoj Vršič (1611 m), Raskrižje – neoznačeno za pristup smjeru (1800 m), ulaz  - Pocarska smer (1920 m), izlaz iz smjera (2040 m), silazak planinarskom stazom do prijevoja Vršič (1611 m). Ukupna dužina staze 2,7 km. Ukupno vrijeme  hoda – traga 5 h i 20 minuta. Visinska razlika pri usponu 517 m, pri spustu 517 m. Minimalna visina 1611 m. Maksimalna visina 2040 m. Visina penjačkog smjera „Severna raz“ 120 m. Ukupan prosječni nagib 41%.

Izvod iz analize gpx traga.

Opis puta

Početna točka uspona na Malu Mojstrovku je parkiralište na prijevoju Vršič. Na početku staze stoji smjerokaz s natpisom odredišta i potrebnim vremenom hoda. Staza se od samog početka umjereno  uspinje vijugajući kroz nisko raslinje patuljastog bora, klekovine i stabala rijetkog ariša. Nakon desetak minuta hoda izlazimo iz šume niske borovine na područje obraslo klekovinom. Od tu nam se otvara lijepi pogled na luknju (Vratca) i Grebenec s južne strane Male Mojstrovke. Pogledom tražimo od kuda kreće penjanje po Pocarskoj smeri.

Na prijevoju Vršič: desno vodi planinarska staza za Sleme i dolinu Tamar, lijevo po južnoj strani vidi planinarski put za Malu Mojstrovku.

Izlazak iz šume niske borovine i ariša na otvoreni prostor, od kuda se lijepo vidi luknja i Grebenec Male Mojstrovke.

Na stazi prema zadanom cilju.

Pogled unazad na prijevoj Vršič.

Od prijevoja Vršiča nakon 35 minuta laganog hoda dolazimo do raskrižja putova: Lijevo odvaja se planinarska staza za vrh Male Mojstrovke, desno vodi put za vrh Šitne glave. Dio te staze je ujedno i pristupni put ulaska u stijenu „Pocarska smer“. Potrebno je napomenuti da staza nije obilježena, ali je uhodana i dobro vidljiva. Nakon 45 minuta laganog hoda i prijeđenih 950 m stižemo u podnožje stijene i ulaza u Pocarski smer.

Pogled na veličanstveni Prisojnik i izlazak sunca.

Nakon dolaska pod podnožje južne stijenu uslijedile su pripreme za penjanje Pocarske smeri. Spreman za početno osiguranje i penjanje.

Karakteristike - dužina i težina smjera „Pocarska smer“ na Maloj Mojstrovki (IV, III, III+, -IV, IV  200 m).

Ruta nudi atraktivno penjanje u 6 dužina s dvije zahtjevnije dužine. Smjer je u potpunosti opremljen spitovima i klinovima. Sam početak smjera započinje s (III+), nastavlja (I i II), zatim ulazi u jednu vrlo atraktivnu dužinu (IV). U sredini smjera u tri dužine nudi se lijepo i opušteno penjanje, i na kraju smjera penjanje završava lijepom i atraktivnom dužinom s jednim malim prevjesom. Potrebno je napomenuti da je stijena dosta krušljiva i za to je potreban dodatan oprez. Stoga, smo koristili dvojno uže. Kamenčići znaju padati prilikom povlačenja užeta.

Skica smjera: izvor Plezanje net.

Završne pripreme za penjanje.

Spreman za početno osiguranje.

Na početku smjer započinje težinom (III+).

Prema prvom sidrištu.

Zbog trenja postavljamo duge komplete.

Na prvom sidrištu – štandu.

Uz brid stijene.

Na sidrištu – štandu.

Na zadnjoj lijepoj i atraktivnoj dužini.

Izlazak iz smjera i kraj penjanja.

Izlazak iz smjera i završetak penjanja - Pocarska smer.

Na vrhu smo napravili dužu pauzu za odmor i pospremanje ruksaka i uživali u prelijepom panoramskom vidiku. Od tu se prostire široki pogled na vrhove Julijskih Alpa (Špik, Škrlatica i Prisojnik), te nama blizu vrhovi Male Mojstrovke i Šitne glave. Spust prema Vršiču dalje vodi planinarskom stazom po Grebencu do Luknje (Vratca), od kuda se dalje stmoglavo spušta južnom stranom Male Mojstrovke. Tu se nude dvije mogućnosti: spust po neugodnom siparu ili normalnom planinarskom stazom do ishodišta.

Prisojnik, Tičarjev i Poštarski dom.

Po vrhu grebena prema planinarskoj stazi.

Pri spustu  - prijevoj Vršič.

Pogled na planinarsku stazu od Luknje (Vratca).