Austrijsko gorje
Područje Ötztal Alpe
Odredište Weißkugel

Utorak, 25. lipnja 2019.

Weißkugel (talijanski naziv: Palla bianca) je druga najviša planina Oetztalskih Alpa i treća najviša u Austriji. I to je najviša točka današnje granice između Austrije i Italije. Weißkugel je vrlo impresivna piramida stijena i leda u kojoj četiri grebena i 4 ledenjaka kulminiraju u zapadnom središtu Oetztalskih alpa.

To nije tako dobro poznato ne-penjačima koji misle samo o Wildspitzeu. To unatoč činjenici da ga se može vidjeti s poznate planinske ceste preko Passo Stelvio / Stilfser Joch. Mnogi penjači koji su se popeli na obje planine misle da je Weißkugel ljepši. Stoga je vrlo popularna turneja.

Prvi penjač bio je Joseph Anton Specht iz Beča 30. rujna 1861. zajedno s dva ili tri lokalna vodiča, među kojima je bio i Leander Klotz koji je prvi penjač Wildspitze (zasluga osnovne alpske povijesne knjige "Die Erschließung der Ostalpen", Berlin 1894). ). Bilo je ranijih pokušaja austrijskih vojnika da rade na triangulaciji za vojne karte, ali nisu uspjeli. Drugi uspon britanskih penjača Freshfielda, Foxa i Tucketta 24. lipnja 1865. Freshfield je napisao da je pogled s Weißkugela najljepši na cijeli Tirol jer se tako dobro vide planine i doline.

Kao i na talijanskoj strani, mještani su njemački govornici, talijanski naziv "Palla blanca" je samo prijevod."Weiß-Kugel" (Kugel = palla = zdjela) nije izvorno značenje. Ovo je "Kogel", kako se nazivaju mnoge planine u austrijskim Alpama (Brochkogel, Fluchtkogel itd.). Sigurno je bila pogreška kartografa vrlo rano."Kogel" naravno znači nešto zaokruženo, tako da ime i prijevod nisu toliko pogrešni.

PRISTUP VOZILOM (Do malog mjesta Glieshof u dolini Venosta - Italia)
Obzirom da dolazimo iz 2 različita grada, Jure iz Zagreba, a ja iz Ike - Opatija, dogovor je da se nađemo na parkiralištu restorana „Avio pub“ – Postojna. Od tu dalje nastavljamo automobilom od Jure slijedećom rutom: Gorica – Portogruaro – Belluno – Sulden (Solda) do Gomagoia u kojem treba skrenuti desno i voziti do mjesta Prato Allo Stelvio. Tu skrećemo lijevo za Glorenza  iz koje skrećemo desno na usku asfaltnu cestu po kojoj se vožnja nastavlja do malog mjesta Glieshof. Neposredno prije ulaska u mjesto Glieshof, prelazi se preko mosta koji premošćuje riječicu Saldurbach i odmah iza mosta je prostrano parkiralište s obje strane ceste. To je ujedno i ishodišna točka uspona na Veißkogel. Ako se želi skratiti pješačenje može se prijeći još 200-tinjak metara i parkirati na parkiralištu pored male crkvice koja se nalazi nasuprot hotela Glieshof.

ISHODIŠTE POHODA – PRAVAC KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda je parkiralište Glieskof (1827 m), donja postaje teretne žičare (2220 m), pl. dom Oberetteshütte (2670 m),  Weißkugel (3738 m). Spust istim putom preko planinarskog doma do parkirališta  Glieskof (1827 m). Ukupna dužina staze 17,3 km. Vrijeme gpx traga 10 h i 13 minuta. Minimalna visina 1827 m, maksimalna 3733 m. Visinska razlika pri usponu 1419 m, pri silasku 2244 m. Visina polazišta 2670 m. Visina odredišta 3438 m. Prosječan nagib 24%.

Opis puta

Poznata je činjenica da se usponi na visoko gorske ledenjačke vrhove izvode najmanje u 2 dana. Uspon na Veißekogel – Palla Bianca, Jure i ja izveli smo ga u 2 dana.

1. dan obuhvaća dolazak iz Hrvatske u Mals - mjesto Glieshof i uspon do doma Oberetteshütte
  2. drugi dan uspon od doma na Weißkugel (Palla Bianca) i povratak preko doma do parkirališta.

PRVI DAN: PONEDJELJAK, 24. LIPNJA, 2019. - USPON DO DOMA OBERETTESHÜTTE

Na početku parkirališta postavljena je velika informativna tabla sa pojedinostima - mogućih izleta, šetnica, planinarenja, vožnja biciklom, skijališta i niz drugih detalja vezanih za postojeće okruženje. Tu je također i smjerokaz sa ispisanim nazivom  odredišta, potrebnim vremenom hoda i brojem staze. Prema smjerokazu oficijelno je vrijeme hoda do pl. doma Oberetteshütte (2 h i 55 min.), stazom označenom br. 1.

Za uspon na Weißkugel, nama su se pridružili prijatelji iz Zagreba: Martina, Tomislav, Vladimir i Ozren. S parkirališta svi zajedno krenuli smo u 13 h i 22 minute stazom br. 1, koja  prvih 200-tinjak metara vodi asfaltnom cestom do hotela Glieshof. Kada se prođe pored hotela dolazimo do još jednog smjerokaza prema kojemu skrećemo lijevo i ulazimo na šumsku planinarsku stazu koja vodi preko pašnjaka iznad sela. Nakon prelaska pašnjaka, staza nastavlja umjerenim usponom, ulazi u visoku šumu bora i ariša. Na tom putu prolazimo pored izvora pitke  hladne vode. Nedugo zatim izlazimo iz šume na veliku travnatu livadu (pašnjak), prelazimo je i na njenom kraju postavljeno je još jedno raskrižje putova.

Na parkiralištu – pripreme za pohod

Raskrižje putova na parkiralištu

Na blago polegnutom dijelu staze

Izvor pitke vode

Od izvor – staza nastavlja blagim nagibom

Prola preko livada – pašnjaka

Pogled unatrag na stazu

Nakon prelaska livade, na njenom kraju nalazi se raskrižje putova, na kojem nastavljamo ravno. Od ove točke staza nastavlja dalje umjerenim usponom po makadamskoj cesti 1,7 km kojom se dolazi do donje postaje teretne žičare kojom se opskrbljuje planinarski dom Oberetteshütte. Na čitavoj ovoj dionici - staza je odlično markirana, dobro vidljiva, ugažena i opskrbljena smjerokazima. Prolazi pored mnogobrojnih nabujalih potoka, preko zelenih livada prepunih raznog alpskog cvijeća i mnogim slapovima, što daje dodatnu ljepotu ovom planinarskom izletu.

Na makadamskoj cesti

Od parkirališta do donje postaje teretne žičare – staza prati desni tok rječice Saldurbacha (gledano u smjeru kretanja)

Donja postaja teretne žičare kojom se opskrbljuje planinarski dom Oberetteshütte

Od ove točke slijedimo stazu br. 1 i nakon prijeđenih 350 m dolazimo do humka – uredno složene gomile kamenja na kojem je smjerokaz za skretanje desno prema domu Oberetteshütte. Od tu započinjemo oštar uspon stazom koja vodi po višestrukim serpentinama do izlaska na  nešto blaži široki plato po kojemu se uspon nastavlja sve do doma Oberetteshütte. S ovog dijela staze s njene lijeve strane obrušava se veličanstven vodopad, koji svojom bukom daje poseban doživljaj. U planinarski dom stižemo u 16 h i 12 minuta. Uspon je trajao 2 h i 50 minuta.

Smjerokaz na kojem treba skrenuti desno za pl. dom Oberetteshütte

Vodopad s lijeve strane staze

Dolazak u pl. dom Oberetteshütte (2670 m)

Ispred doma uz osvježavajuće napitke.

Drugi dan - 25.06.2019.

USPON NA WEIßKUGEL (PALLA BIANCA)

Nakon provedene noći u planinarskom domu Oberetteshütte, ustali smo u 4 sata, obavili jutarnju higijenu, spakirali ruksake i nakon toga spustili se na doručak u 4 h i 15 minuta. Uspon na vrh Weißkugel započeli smo u 4 sati i 30 minuta. Našoj šesteročlanoj ekipi pridružila se Kristina i Paulo iz Italije. Dan još nije zamijenio noć stoga, su nam potrebe svjetiljke. Na zidu stepeništa kojim se dolazi na prvi kat doma postavljen je smjerokaz koji nas upućuje u smjeru Weißkugela stazom br. 5B.
Nakon prijeđenih stotinjak metara prema slijedećem smjerokazu skrećemo lijevo, nedugo zatim prelazimo preko drvenog mostića. U nastavku uspon se odvija po dosta strmom grebenu Gamsbichl do izlaska prijevoj - na veću zaravan. Od ovog prijevoja staza uspona gubi na visini okvirno 80 m i prolazi pored jezerca Spaiktsee koje se nalazi na nadmorskoj visini (2976 m) podno vrha Schonblickkopfa (3146 m). Nedugo zatim, stižemo do ledenjaka Matscherferner gdje formiramo naveze, sa svom potrebnom ledenjačkom opremom.

Na početku staze

Prelazak preko mostića

Po grebenu

Pogled unazad na ostatak ekipe

Na strmom dijelu uspona - predah

Od prijevoja staza uspona gubi na visini

Nakon 1 h  laganog hoda stižemo do zaleđenog jezerca s nadmorskom visinom (2976 m)

Prelazak preko manjih snježišta

Kratka stanka uz komentare dosadašnjeg uspona

Nakon prijeđenih 2,3 km dolazimo na ledenjak Matscherferner – Ghiacciaio di Mazia, od kuda dalje nastavljamo u 2 odvojena naveza. Odatle nastavljamo uspon držeći se desne strane, kako bi se izbjegle moguće pukotine, koje nisu vidljive. Stoga, pratimo utrti put kuda su prethodne grupe prošle. Kada smo prošli veći dio ledenjaka stižemo do blage zaravni – predjela zvanog Hintereisjock (3460 m). Na tom mjestu sastaju se sve rute via normale (a ima ih 5) i dalje nastavljaju istom rutom do vrha. U nastavku uspona penjemo se nešto strmijom snježnom padinom do izlaska na snježni greben po kojem se dolazi u podnožje stjenovitog grebena po kojemu se trebamo popeti na vrh Weißkugela.

Za savladavanje ovog grebena potrebno je imati dosta iskustva, te poznavanje nekih osnovnih alpinističkih tehnika i vještina i nešto specifične opreme potrebne za osiguranje. Ovaj dio grebena kada su pojedini dijelovi prekriveni snijegom, daje usponu dodatnu težinu. Po međunarodnoj ljestvici UIAA ovaj greben ocjenjen je težinom II i III  stupnja ili talijanski (PD+). Na vrh stižemo u 9 h i 30 minuta. Uspon od pl. doma do vrha trajao je 5 h.

Na početku ledenjaka – prečenje strmih padina

Kratka pauza – podešavanje naveza

Kada smo stigli na blagu zaravan – predjel zvan Hintereisjock (3460 m), gdje se sve rute spajaju u jednu kojom se dalje nastavlja do vrha. Tu smo napravili dužu pauzu za odmor i osvježenje i uživali u lijepom i sunčanom danu, s fenomenalnim panoramskim pogledima na okolne alpske vrhove.

Pogled unazad

Ispred nas greben Palla Bianca – vrh još nije vidljiv

Izlazak na greben od kuda se lijepo vide oba vrha - Klein Weisskogel (Picola Palla Bianca ) (3720 m) i Weißkugel (Palla Bianca) s (3738 m) nadmorske visine.

Dolazak na vrh - Weißkugel (Palla Bianca)

S vrha se pružaju nezaboravni panoramski pogledi na okolne alpske vrhove

Zajednička fotografija

Nakon pola satne pauze vraćamo se istim putom do doma, gdje ćemo odmoriti, ručati i nastaviti silazak do parkirališta Glieskof (1827 m), gdje će i završiti ova naša planinarska avantura uspona na Weißkugel.

Pri silasku s vrha

Prije samog dolaska u dom Cristina želi napravit selfi za sjećanje za lijepi i uspješni uspon na Weisskogel (Palla Bianca)

Nakon duže pauze koja nam je poslužila za ručak i odmor, nastavljamo silazak istim putom do parkirališta Glieskof.

Dolazak u mjesto Glieskof

Smještaj u hotelu Glieskof i drugi dan, povratak doma