Hrvatsko gorje
Područje Gorski Kotar - Sjeverni dio
Odredište Crni Vrh

Subota, 29.03.2019.

Platak je neiscrpan izvor planinarskih staza, šetnica, biciklističkih ruta i neistraženih manje poznatih vrhova i puteljaka i doista je tako. Iz toga razloga, radi što boljeg upoznavanja prirodnih ljepota i manje poznatih vrhova na području Platka – mala ekipa od 3 člana (Renata, Jure i ja, Mirko), za tu priliku odlučili smo napraviti kružnu turu i popeti se na slijedeće vrhove: Jasenovica, Klek, Nebesa, Crni vrh i  povratak Krapanjskom cestom do  Platka.

Sva četiri vrha smještena su na istočnom dijelu Grobničkih Alpa, a istovremeno mogu se pripisati široj okolici Platka, obzirom da su prilazi orijentirani na Platak i šumsku cestu Kripanj – Platak. Za ove vrha može se reći da imaju iste karakteristike. Naime, jugozapadne padine su stjenovite, a sjeverne i sjeveroistočne strane šumovite, dok je sami greben prošaran travom i kamenjarom. Ovi vrhovi ne ističu se svojom visinom, ali odlika im je što su pristupačni s dobrim vidicima jer su im vrhovi goli i razvidni.

Crni vrh

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Platka)

Osobnim automobilom krenuo sam iz Ike u 8 h i 10 minuta. Na čvoru Matulji ulazi se na autocestu i po njoj do naplatnih kućica na Kikovici. Tu treba izaći s autoputa i dalje nastaviti starom cestom Rijeka – Zagreb iznad zaselka Kamenjak do odvojka za Platak, i dalje 9 km do velikog parkinga, gdje i ostavljamo automobil.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Početna točka ishodišta je na južnom dijelu velikog parkirališta ispred baze Hrvatske gorske službe spašavanja (HGSS) ( 1110 m), vrh Jasenovica (1338 m), Klek (1214 m), Nebesa (1125 m), Crni vrh (1335 m), povratak Krapanjskon cestom do ishodišne točke - parkirališta na Platku (1110 m).  Dužina staze 18,2 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 56 minuta. Visinska razlika pri usponu 1137 m, pri silasku 1118 m. Maksimalna visina 1344, minimalna 1047 m. Prosječan nagib 14%.

Opis puta

S parkirališta smo krenuli u 8 h i 45 minuta u smjeru sjeverozapada. Staza je označena dvojnim markacijama. Naime, radi se o planinarskoj stazi s klasičnim planinarskim oznakama i  plavo- bijelim markacijama koje označavaju plavu stazu  pod nazivom  „Šetnica Jasenovica“ . Obje staze vode do vrha Jasenovica.  Staza najprije vodi širokom šumskom cestom preko Dražine kroz bukovu šumu i nekoliko manjih livada – pašnjaka. Nakon prijeđenih 1,1 km dolazimo do raskrižja putova na predjelu Solišta: desno odvaja se staza za Mali i V. Pribeniš i dom Platak, ravno ili polu lijevo za vrh Jasenovica. Od ovog križanja slijedimo markiranu stazu stotinjak metara po makadamu, nakon toga staza skreće desno i nastavlja šumskom vlakom.

Od prethodnog raskrižja, nakon 1 h i 35 minuta laganog hoda izlazimo iz šumske vlake na  široku šumsku cestu, koja pod oštrim kutom kreće prema sjeveru.

Na parkiralištu – pripreme za pohod

Šumskom cestom preko Dražine

Raskrižje makadamskih putova, na kojemu treba skrenuti lijevo prema vrhu Jasenovica

Na šumskoj vlaki nailazimo na manja zaostala sniježišta

Izlaskom iz vlake na šumsku cestu, od kuda staza nastavlja po sjevernim obroncima Jasenovice  gotovo polegnuto – izohipsom na prosječnoj nadmorskoj visini od 1125 m, do smjerokaza gdje napuštamo šumsku cestu. Od tu ulazimo na šumski put koji nas dalje vodi kroz gustu bukovu šumu, a pri vrhu i kamenjar. Prema vrhu slijedimo stazu umjerenim usponom sjevernom stranom na kojoj ima  zaostalog snijega.  Na vrh Jasenovica (1338 m) stižemo u 10 h i  35 minuta.

Skretanje s šumske ceste prema vrhu Jasenovica

Prema vrhu, sa sjeverne strane ostaci snijega

Na vrhu Jasenovice (1338 m) – u pozadini vidi se Guslica

Šumovit vrh Jasenovica nema otvorene vidike na sve strane. Sa njega se pružaju prekrasni vidikovci samo prema sjeveru, lijepo se  vidi Platak, Risnjak i Snježnik i njihovi domovi, Međuvrh i Guslica sa svojim objektima. Vrh je označen natpisom na jednoj većoj kamenoj ploči. Tuljak sa upisnom knjigom je razbijen.

Pogled prema Snježniku

Kroz šumu i kamenjar pri silasku s Jasenovice

Silazak na makadamsku cestu, s koje se nastavlja put kroz šumu do ponovnog izlaska na drugu široku makadamsku cestu, na kojoj treba skrenuti lijevo i po njoj oko jedne travnate, svo do dobro označenog skretanja lijevo na planinarsku stazu po kojoj se stiže podnožje  samog grebena vrha Klek. Tu je označeno križanje planinarskih putova na kojem treba skrenuti lijevo za vrh Klek.

Na širokoj makadamskoj cesti prema Kleku

Raskrižje planinarskih putova

Od ovog raskrižja do vrha stiže se za desetak minuta. Vrh Klek je razvidan kameniti greben i pogled s ovog vrha je neometan i otvoren je u svim smjerovima. Lijepo se vidi Grobničko polje, Kvarnerski zaljev, otoci, Učka, Obruč, Fratar, Crni vrh, Guslica, Jasenovica i u daljini masiv Velebita. Vrh je označen natpisom imena i nadmorskom visinom.

Na stazi prema vrhu

Pogled prema vrhu Kleka

Nakon kraće stanke koja je poslužila za okrijepu, sa vrha se vraćamo  istom stazom do križanja po kojoj smo se i popeli. Na križanju skrećemo lijevo – slijedimo planinarsku stazu do izlaska na makadamsku cestu Krapanj – Platak. Na ovom  križanju skrećemo lijevo prema jugozapadu i nakon prijeđenih 500 m stižemo do slijedećeg križanja makadamskih putova, na kojem treba skrenuti desno i po makadamu (mulatijeri) do vrha Nebesa (1125 m)

Silaskom s Kleka stižemo do ovog raskrižja makadamskih putova. Desno vodi Krapanjska cesta prema Platku i Crnom vrhu. Mi skrećemo lijevo i po makadamu nakon prijeđenih 500 m dolazimo do slijedećeg križanja makadamskih putova. Na to križanju skrećemo desno po makadamu, koji vodi do vrha Nebesa.

Makadamski put koji vodi do vrha Nebesa

Vrh Nebesa je manja stjenovita glavica. Najveći dio vrha prekriven je mljevenim kamenom. Označen je jednom željeznom šipkom na vrhu kojeg je ostatak od nekadašnjeg tuljca u kojem se nekada nalazila upisna  knjiga. S ovog  vrha su fantastični vidici na vrhove Hahlića, Učku i Ćićariju , Kvarnerski zaljev s otocima. Posebno se lijepo vidi Grobinština, Primorski Klek, Crni vrh, te u daljini prema jugu masiv Velebita.

Vrh Nebesa prekriven mljevenim kamenom

Pogled s vrha na vrh na istočni greben Mudne doli, na  Fratar i Suhi vrh

Zajedno na vrhu Nebesa

S vrha Nebesa vraćamo se istim putom sve do raskrižja na kojem smo se spustili s vrha Kleka na makadamsku cestu Krapanj – Platak.  Dolaskom na ovo križanje, nastavljamo ravno spomenutom cestom. Nakon 10 minuta laganog hoda i prijeđenih 700m  dolazimo do lovačke kuće, s lijeve strane ceste. Tu napuštamo makadamsku cestu, skrećemo lijevo prolazimo pored lovačke kuće stotinjak metara dalje do većeg proširenja koje lovci koriste za parkiralište i raskrižja planinarskih putova: Tu nam se pružaju dvije mogućnosti uspona na Crni vrh. Lijevo vodi markirani planinarski put za Crni vrh preko Gornika, desno grebenska staza za Crni vrh. Naš odabir je uspon grebenskom stazom, budući da staza najvećim dijelom prolazi kamenitim grebenom.

Lovačka kuća

Dobro markirana staza u početku vodi kroz visoku bukovu šumu, oštro uzbrdo sve do izlaska na atraktivni kameniti greben.

Od raskrižja krećemo desno dobro markiranom stazom koja u prvom dijelu (350 m) vodi kroz visoku bukovu šumu i kamenjar, nakon toga staza izlazi na kameniti i zahtjevniji dio puta, gdje je vrlo često potrebna upotreba ruku. Prolazeći ovim dijelom staze stiče se osjećaj da se nalazite negdje u Alpama ili Dolomitima. Od raskrižja do vrha uspon je trajao 1 h i 15 minuta uz višekratna zaustavljanja radi lijepih pogleda i fotografiranja.

Na početku uspona prema Crnom vrhu

Na grebenu kroz kamenjar, traži se najbolje hvatište za siguran uspon

Kratka prečnica

Ponekad treba i četveronoške

Obilazak

Pri vrhu grebena na izdvojenoj stijeni

Crni vrh - zapravo  je izduženi mali i uski kameniti greben prošaran busenjima trave koji se proteže u smjeru sjeveroistok - jugozapad u dužini 350 m. Sam vrh se nalazi na kraju grebena prema istočnoj strani na nadmorskoj visini 1335 m. Vrh je obilježen natpisom imena vrha i njegovom nadmorskom visinom, pored kojeg je postavljen tuljac sa upisnom knjigom. Tu je ujedno ugrađen i žig Riječke planinarske obilaznice (RPO).

S Crnog vrha pruža se široki pogled na sve strane. Prema sjeveru lijepo se vide obližnji vrhovi Risnjak, Snježnik, Guslica i Slovenski Snežnik, prema jugoistoku, vrhovi: Primorski Klek, Jasenovica i Kamenjak, dalje pogled seže prema vrhovima Gorskog Kotara i sjevernog Velebita. Prema zapadu lijepo se vide Kvarnerski zaljev, otoci, Učka i Ćićarija.

Greben prema sjeveroistoku

Zajednička fotografija na Crnom vrhu

Lijepo vrijeme i sunčan dan učinili su da se na vrhu zadržimo duže vrijeme. Nakon odmora i okrijepe od vrha nastavljamo drugim dijelom grebena na kraju kojeg staza započinje umjerenim spustom sjevernom stranom kroz šumu, te nas dovodi do križanja, gdje se sa sjeverne strane ubada staza koja vodi od Gornika. U nastavku staza nastavlja polukružno južnim obroncima Crnog vrha sa nešto strmijim spustom kroz šumu prepunu medvjeđeg luka, te nas uskoro dovodi na šumsku vlaku po kojoj se spuštamo do izlaska na makadamsku cestu Krapanj – Platak.

Na početku spusta s vrha

Na kraju grebena staza nastavlja umjerenim spustom i postupno ulazi u visoku bukovu šumu

Nakon strmog spusta slijedimo stazu po šumskoj vlaki koja nas dovodi do makadamske ceste Krapanj – Platak. Od ove točke pješačenje nastavljamo spomenutom cestom koja je na jednom manjem dijelu i asfaltirana. Cesta vodi uglavnom kroz bukovu šumu, zatim izlazi na polja Veli i Mali Pribeniš, dalje vodi po njima da bi na samom kraju, za kratko vodila kroz bukovu šumu do travnatog proplanka na području Solište, gdje se zatvara kružna tura. Od te točke vraćamo se istom stazom do parkirališta na Platku kojom smo započeli uspon.

Izlazak na Veli Pribeniš

Dolazak na parkiralište, gdje i završava ova naša planinarska avantura planinarenja