Hrvatsko gorje
Područje Gorski Kotar - Sjeverni dio
Odredište Grleš vrh

Petak, 17. svibnja 2019.
Nakon nekoliko tjedana planinarske neaktivnosti, zbog dugog kišnog razdoblja, čim se pojavio jedan sunčan dan, mala 2 člana tima (Jure i ja, Mirko) odlučili su 17. svibnja 2019. provesti u prirodi i u svježem blizini rijeke u Grobničkim Alpama i penju se na 6 vrhova: Sljeme 1263 m, Grleš 1331 m, Gornik 1318 m, Nebesa 1131 m, Klek (Primorski), 1210 m i Jasenovica 1338 m.

Područje Hahlići, ili kako ga planinari nazivaju „Grobničke Alpe“, sastoji se od skupine vrhova okrenutih jedan prema drugom, a svaki ima drugačiji izgled, što ovom području daje posebnu slikovitost i ljepotu.Osim planinama, livadama, šumama, stijenama, kanjonu Mudna dol, barem središte ove prekrasne oaze i odmora za svakog planinara je planinarski dom Hahlić.

Između istočnog i zapadnog dijela ove skupine nalazi se dolina koju vodi stari makadamski put Kamenjak (selo) - Kripanj (područje s lovačkom kućom) - Gorničko (lokalitet) - Previjak (prijelaz) - Trstenik (livada s jakim proljećem i napuštenim odmaralištima) - Gomance (livada uz slovensku granicu). Istočno od nje uzdižu se brežuljci s vrhovima Sljeme (1263 m), Grleš (1331 m), Gornik (1318 m), Nebesa (1131 m), Crni vrh (1335 m), Klek (primorski) (1210 m), i uzduž njezin južni dio je slikoviti Kuk (1082 m). Karakteristike vrhova ovog dijela karakteriziraju strme padine, a neki nemaju pogled jer su njihovi vrhovi šumoviti (Sljeme, Grleš i Gornik).

Zapadni dio grupe je svakako atraktivniji, jer se pogledi sa svih vrhova šire u svim smjerovima. U ovom dijelu je najviše brdo Obruč (1376 m). Većina vrhova ovog neobično lijepog područja su kontrolne točke obilaznice „Pješačke staze Hahlića kroz Pakleno do neba“.

Pogled s vrhova Grobničkih Alpa na jug proteže se sve do Velebita i dalmatinskih otoka, na istoku do vrhova Gorskog kotara, sa zapada do Učke i Kvarnerskog zaljeva, a sa sjevera na Julijske Alpe i Dolomite.

Gornik s grebena ispod vrha Grleša

Pristup automobilom

Osobnim automobilom krenuo sam iz Ike u 8 h i 30 minuta. Na čvoru Matulji ulazi se na autocestu i po njoj do naplatnih kućica na Kikovici. Tu treba izaći s autoputa i dalje nastaviti starom cestom Rijeka – Zagreb iznad zaselka Kamenjak do odvojka za Platak, i dalje 9 km do planinarskog doma Sušak. Za ovaj planinarski izlet trebaju 2 automobila. Jedan ostavljamo na parkiralištu ispred pl. doma, s drugim nastavljamo vožnju cestom Platak – Klana do područja Suho, na kojem se nalazi Lovačka kuća Suho s desne strane ceste, na malo većem proplanku. U ovoj točki treba skrenuti lijevo, te proći otvorenu rampu. Potom treba nastaviti makadamskom cestom 3 km do proširenja na području zvanom Previjak na kojem treba parkirati automobil. Ovaj dio makadamske ceste pohodan je za terenska vozila. Ne preporuča  se vozilima s niskim podvozjem i ako je njen najveći dio prohodan za osobne automobile.

Ishodište pohoda s karakterističnim putnim točkama

Početna točka ishodišta je Privijak (1146 m), Sljeme (1263 m), Grleš (1331 m), Gornik (1318 m), Nebesa (1131 m), Klek -Primorski (1210 m), Jasenovica (1338 m) i pl. dom Sušak (1127 m). Dužina staze 12,7 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 50 minuta. Minimalna visina 1038 m, maksimalna 1334 m. Visinska razlika pri usponu 1078 m, pri silasku 1096 m. visina polazišta 1146 m. Visina odredišta 1320 m. Prosječan nagib 19%.

Opis puta

Poslije dužeg kišnog razdoblja, dan je stvoren  za planinarenje i boravak u prirodi na svježem zraku. Po lijepom sunčanom danu, sa prijevoja Privijak naš pohod započinjemo u 9 h i 50 minuta markiranom stazom br. 14 za vrh Sljeme (40 min). Prvi dio staze vodi nas širokom šumskom vlakom do smjerokaza postavljen na bukvi s lijeve strane, koji upućuje na skretanje desno za vrhove  Sljeme i Grlež. Nakon skretanja nastavak uspona vodi sjevernom stranom do vrha Sljemena gdje stižemo u 10 h i 30 minuta.

Ovaj vrh nema vidikovca – prekriven je visokom bukovom šumom. Od vrha prema nalazi se vidikovac s kojeg se lijepo vide zapadni dio Grobničkih Alpa, Učku i Kvarnerski zaljev.

Na prijevoju Privijak

Na početku uspona po šumskom putu  (vlaki)

Smjerokaz postavljen na bukvi s lijeve strane puta – upućuje na skretanje desno za Sljeme i Grlež

Sa sjeverne strane prema vrhu Sljemena. Dobro markirana i ugažena staza

Vrh Sljeme (1263 m)

S vrha nastavljamo strmi silazak južnom padinom Sljemena po dobro markiranoj stazi do sedla – najniže točke između vrhova Grleša i Sljemena. Nakon toga, od sedla slijedi vrlo oštar uspon po sjevernoj strani grebena prekrivenog bukovom šumom i kamenjarom sve  do samog vrha Grleš. S ovog grebena na nekoliko mjesta otvoren je prekrasan pogled prema sjeverozapadu. S vrha Grleš kao i s prethodnog nema nikakvih vidika.

Pri silasku sa Sljemena kroz šumu bez lišća nazire se vrh Grleš

Pri usponu na Grleš po sjevernoj strani nailazimo na ostatke snijega

Zajednička fotografija na vrhu Grleš (1332 m). Od vrha Sljeme do vrha Grleš na dužini 1,2 km trebalo nam je 40 minuta.

Na vrhu se zadržavamo smo toliko koliko nam je bilo potrebno napraviti nekoliko fotografia. Nakon toga, nastavljamo vrlo strmim spustom do sedla – prijevoja između Grleša i Gornika, gdje se izlazi na okretište šumske ceste. Tu je i raskrižje putova: lijevo staza vodi za Platak ( 2 h i 30 min.), ravno prema vrhu Gornik (30 min.) i desno za dom Hahlić (1 h ). U nastavku uslijedio je vrlo oštar uspon po grebenskoj stazi. S njenog središnjeg dijela lijepo se vidi piramida šumovitog  Gornika.

Sam vrh se nalazi u visokoj bukovoj šumi bez ikakvih vidika. Karakteristično je za ova tri vrha (Sljeme, Grleš i Gornik) da nemaju nikakve vidikovce. Njihovi vrhovi su šumoviti, a sa druge strane njihove padine se vrlo strmo spuštaju do podnožja, za razliku od ostalih vrhova Grobničkih Alpa.

Silazak s Grleša na okretište makadamske ceste. To je kraj tog cestovnog puta. Gledano iz pravca dolaska s desne strane na bukvi postavljen je smjerokaz – raskrižje planinarskih putova: lijevo Platak (2,30 '), ravno Gornik (30 ') i desno dom Hahlić (1 h).

Na stazi prilikom silaska s Grleša

Pri silasku s Grleša

Silazak s Grleša na okretište makadamske ceste i raskrižje planinarskih putova

Raskrižje putova

Početak uspona na Gornik

Na grebenskoj stazi prema vrhu Gornik

Vrh Gornika je obilježenj imenom i nadmorskom visinom na ovoj kamenoj stijeni, sam najviši vrh udaljen svega nekoliko metara prema jugu

Na vrhu Gornika (1320 m)

Nakon kraćeg zadržavanja s vrha nastavljamo nešto blažim spustom do njegova podnožja. Nakon toga nastavljamo šumskom stazom blagim spustom kroz visoku bukovu šumu  prema četvrtom vrhu Nebesa  (1131 m), gdje dolazimo u 12 h i 50 minuta. Za razliku od prethodna 3 vrha, sa ovog vrha otvara se pogled na sve strane svijeta –prema jugu na masiv Velebit, prema istoku na vrhove Gorskog  Kotara, prema zapadu na Učku, otoke i Kvarnerski zaljev, te prema sjeveru na dio vrhova Grobničkih Alpa. Sam vrh obilježen je imenom i nadmorskom visinom, kao i ostala 3 vrha.

Na stazi prema vrh Nebesa

Pogled prema vrhu Nebesa

Vrh nebesa je manja stjenovita glavica. Najveći dio vrha prekriven je mljevenim kamenom. Označen je jednom željeznom šipkom na vrhu kojeg je ostatak od nekadašnjeg tuljca u kojem se nekada nalazila upisna  knjiga.

Na vrhu Nebesa (1130 m)

Pogled na vrhove Grobničkih Alpa

Na zapadu se vidi kanjon Mudna dol, Kvarnerski zaljev s Učkom i Ćićarijom

vrh Nebesa, nastavljamo spuštanje šumskim vlakom sve do raskrižja s makadamskom cestom Kripanj-Platak. Na ovom raskrižju skrenite lijevo i nastavite spomenutom cestom još 450 metara sve dok ne dođete do sljedećeg raskrižja makadamskih cesta. Ovdje napuštamo makadamsku cestu Kripanj-Platak, skrećemo desno na šumsku cestu i duž nje kratko do putokaza koji označava skretanje udesno - na vrhu bukve s lijeve strane ceste napisano je ime vrha Klek. Ovdje prema putokazu skrećemo desno, odakle nam preostaje 25 minuta oštrog uspona, prvo mali dio kroz šumu, a potom kroz stijene. Zadnjih 5 minuta greben vrha je travnat do vrlo stjenovitog vrha Primorskih Kleka.

S šumske ceste prema putokazu skrećemo prema šumskom vlaku, gdje nastavljamo do sljedećeg raskrižja, gdje se nude dvije mogućnosti - Lakši put nastavlja ravno šumskim vlakom udesno, teži put. Odabrali smo uspon.

U šumskom vlaku

Na ovom raskrižju odabrali smo tvrđu stazu

Kroz stjenovit izdanak iznad kojeg se izlazi na travnati greben vrha

Pogled na Jasenovicu s gornjeg grebena

Vrh Klek (1210 m)

Vrh je označen natpisom imena i visinom na kamenoj stijeni. U blizini je metalni žig i metalni rukav s upisnom knjigom. Vrh Primorskog kleka vidljivo je stjenovito obronce obraslo šumom s tri strane, dok je prema sjeverozapadu vršni travnati greben. Pogled s ovog vrha je neometan i otvoren je u svim smjerovima. Možete vidjeti Grobničko polje, Kvarnerske otoke, Učku, Obruč, Fratar, Crni vrh, Guslicu, Jasenovicu, a u daljini Velebit.

Na vrhu Kleka – u pozadini vidi se Crni vrh

Nakon duže pauze za odmora i marendu nastavljamo spust istim putom do raskrižja putova podno njegova grebena, na kojemu skrećemo desno prema našem 6 vrhu Jasenovica. Od ovog raskrižja slijedim planinarsku stazu sve do izlaska na makadamsku cestu na kojoj skrećemo desno i nastavljam po njoj okvirno 0,5 km do križanja s šumskom vlakom s desne strane. Na tom račvanju skrećemo desno  koju slijedio sve od smjerokaza Jasenovica ispisan na stablu bukve s desne strane puta.

S ovog skretanja započinje vrlo oštar uspon na vrh Jasenovice. Na samom početku uspona nalazimo nekoliko blijedih oznaka, nakon toga oznake nestaju, tek na vrhu se ponovo pojavljuju. Na ovom usponu se ne možemo osloniti na oznake, stoga proizvoljno biramo najbolji i najlakši smjer uspona.
Od putokaza do vrha Jasenovice treba prevladati visinsku razliku od 175 m do duljine od 550 m, što pokazuje strmost uspona. Trebalo nam je 37 minuta uspona. Do vrha Jasenovice stižemo za 15 sati i 37 minuta.

Na vrhu Jasenovice (1338 m)

Nema otvorenih pogleda na sve strane na šumoviti vrh Jasenovica. Nudi prekrasan pogled na sjever, možete vidjeti Platak, Risnjak i Snježnik te njihove domove, Međuvrh i Guslicu sa svojim objektima. Vrh je označen natpisom na većoj kamenoj ploči. Rukav registracijske knjige bio je slomljen.

Pri spuštanju s vrha Jasenovice

Na nagnutom dijelu šumske ceste

Dolazak na pl. kod kuće Sušak