Hrvatsko gorje
Područje Dalmatinska zagora
Odredište Dinara (Sinjal)

Promina je usamljena i izdvojena planina od glavnog lanca Dinarskog gorja na sjeveru Dalmacije i kao otok dominira nad Petrovim poljem i Miljevačkom zaravni, jedina je dalmatinska planina bogata rudama, mineralima i vodom.  Pruža se u smjeru sjever – jug u dužini 10 km. Nalazi se između Knina na sjeveru i Drniša na jugu. Planina dominira cijelim krajolikom okolnog područja. Na sjeverozapadu je omeđena kanjonom rijeke Krke i Miljevačkom  zaravni, na jugu kanjonom Čikole i na istoku Petrovim poljem.

Najviši vrh Promine  je Čavnovka na njenom središnjem dijelu s nadmorskom visinom 1148 m. Nedaleko od vrha prema jugoistoku je manji vrh – kota 1109 m, a prema sjeverozapadu Orlovac 1023 m. Ime Čavnovka je dobila po prastaroj Čavinoj kapelici koja je u davnoj prošlosti stajala na vrhu. Planina obiluje mnogobrojnim izvorima, fosilnim nalazištima, rudnim bogatstvom ugljena i gipsa. Do vrha vodi nekoliko planinarskih staza i makadamska šumska cesta. Pored planinarskih staza tu se nalaze i 2 penjališta za alpiniste, stijena Magaretaš i Mali Točak  (izvor).

Pogled na Prominu s južne strane

Pristup automobilom do sela Lišnjak

Iz središta Drniša treba voziti prema Oklaju 1,5 km do mjesta gdje se desno odvaja uska asfaltna cesta 4 km do sela Lišnjak. Skretanje je označeno malim planinarskim putokazom. Od ovog skretanja treba nastaviti vožnju još 1,7 km do smjerokaza i markacije koja upućuje desno na planinarsku stazu i napušta asfaltnu cestu -1 km prije sela Lišnjak. S desne strane ceste ispred smjerokaza nalazi se veće proširenje na kojemu se može parkirati više automobila. Od tu je ishodišna točka ovog planinarskog izleta.

Ishodište pohoda s karakterističnim putnim točkama

Ishodišna točka ovog pohoda je opisana u prethodnom kolnom pristupu- 1 km prije sela Lišnjak (437 m), Zaselak Čuline (536 m), Izvor Točak (738 m), Pl. dom Promina (850 m), Izvor Bukovac (815 m), vrh Čavnovka (1148 m). Silazak - kružno do doma (850 m) i nastavak preko kapelice Sv. Nedjeljica (504 m) do Siverića. Ukupna dužina staze 14,8 km. Vrijeme gpx traga 6 h. Minimalna visina 422 m, maksimalna 1146 m. Visinska razlika pri usponu 931 m, pri silasku 949 m. Visina polazišta 441 m. Visina odredišta 1148 . Prosječan nagib 15%.

Izvod iz gpx traga

Opis puta

Do planinarskog doma vode nekoliko markiranih planinarskih i „off-road“ putova. Budući da se do vrha može stići terenskim vozilom, planinarima je prepušteno od više ponuđenih varijanti da biraju kraće ili duže uspone. Markirane planinarske staze (info sa stranice PD Promina).

Drniš - Lišnjak - M. Točak -pl. kuća (2h 15min)
Drniš -Sv. Ivan (Badanj) - pl. kuća (2h 15min)
Želj. st. Drniš - Badanj - Kapelica - pl. kuća (2h)
Siverić - Kapelica - pl. kuća (2h)

U ovom planinarskom izletu nismo krenuli od početne točke iz Drniša, već smo odabrali skraćenu varijantu  i započeli pohod od mjesta gdje planinarska staza koja vodi iz Drniša napušta asfaltnu cestu i ulazi na šumsku stazu te na taj način skratili pješačenje po asfaltu za 3,2 k ili 45 minuta hoda.

Na tom mjestu postavljen se smjerokaz koji bicikliste upućuje lijevo asfaltnom cestom prema selu Lišnjak 1 km, gdje i završava asfaltni put, a planinare na skretanje desno na markiranu planinarsku stazu.

Parkiralište i smjerokaz

Smjerokaz gdje planinarska staza napušta asfaltnu cestu koja vodi iz Drniša i ulazi na šumsku planinarsku stazu. Pored smjerokaza na kamenoj ploči ispisan je naziv (Pl. dom 1,30 ). Ovo je ishodišna točka našeg planinarskog izleta. Uspon započinje po dobro markiranoj i ugaženoj blago polegnutoj stazi koja vodi kroz nisko raslinje smreka, patuljastog hrasta medunca, crnog graba i ograde suhozida, te ubrzo dovodi do napuštenog sela  Čuline.

Na položenom dijelu staze između suhozida

Selo Čuline

Nedugo zatim iz sela Čuline stižemo do raskrižja putova na makadamskoj cesti koja dolazi od sela Lišnjak. Slijedimo nakratko makadamsku cestu (200 m), potom ulazimo na šumsku planinarsku stazu, nakon toga staza presijeca makadamsku cestu. Na tom mjestu postavljena je informativna tabla da se ulazi na poučnu stazu Promina. U nastavku slijedimo dobro označenu i blago polegnutu stazu koja prolazi opožarenim dijelom terena. Od prethodnog raskrižja nakon 20 minuta laganog hoda i prijeđenih 750 m dolazimo do slijedećeg velikog raskrižja. Na ovom račvanju desno vodi makadamski put (biciklistička staza) 2,5 km do planinarskog doma. U istom pravcu je izvor pitke vode Mali Točak udaljen svega 150 m do kojeg se stiže za 2 minuta, što smo i učinili. Lijevo vodi staza za Crvene Grede 1 h i 30 minuta i za Planinarski dom Promina 20 minuta.

Staza presijeca ovu makadamsku cestu i odatle započinje poučna staza „Promina“. Na tom mjestu postavljena je velika informativna tabla.

Informativni pano na kojem je i topografska karta s označenom trasom i njenim značajnim putnim točkama koje se obilaze

Na blago polegnutoj stazi kroz opožareni dio terena – očišćen od izgorjelih stabala

Kroz opožareni dio staze- još neočišćen

Veliko raskrižje putova

Izvor pitke vode Mali Točak

Osvježenje hladnom izvorskom vodom na Malom Točku

Mali Točak nalazi se na nadmorskoj visini (739 m) i jedan je od brojnih izvora pitke vode na planini Promina. Na velikim visinama nalazi se izvor Veliki Točak (756 m), Mijalovc (670 m), Bukovac (780 m), a prirodna akumulacija Kosovačke lokve na (916 m) nadmorske visine. Izraz točak ili točilo arhaički je naziv za izvor.  U blizini izvora nalaze se 2 alpinistička penjališta do kojih se pristupa za svega 10 minuta hoda.

Nakon osvježenja,  vraćamo se nazad 150 m do smjerokaza s desne strane puta, od kuda desno ulazimo na planinarsku stazu po kojoj se stiže za 20 minuta do doma Promina. Na ovom dijelu staza prolazi uz nalazište – lokalitet fosila Kozarina. Nakon prolaska spomenutog lokaliteta staza prolazi između suhozida i izlazi na veliku travnatu zaravan na kojoj je izgrađen planinarski dom Promina.

Lokalitet Kozarina – nalazište fosila

Dolazak na prostranu travnatu zaravan

Planinarski dom Promina (850 m). Detalje i fotografije doma možete pronaći na web stranici PD Promina koja vodi brigu o ovom domu. Link: https://www.pd-promina.hr/o-nama/planinarski-dom

Ispred doma napravili smo kraću pauzu za odmor i osvježenje, a potom nastavljamo uspon prema vrhu Čavnovka. Nakon prijeđenih 200 m dolazi se do makadamske ceste i raskrižja planinarskih putova na kojem su postavljeni smjerokazi. Skretanje lijevo na makadamsku cestu označeno je smjerokazom i natpisom „Vrh 1149“. Ravno pomalo skriven smjerokaz u granju - za Bukovac.

Naš naum ovog puta bio je napraviti kružnu turu preko izvora Bukovac popeti se na vrh Čavnovke i vratiti po standardnoj  stazi do ovog raskrižja i na taj način zatvoriti kružnu turu.

Nakon ulaska na ovu planinarsku stazu dalo se primijetiti da nema ležernog i bezbrižnog planinarenja. Staza vodi kroz nisko raslinje makije, krš i kamenjar, prolazi područjem Babića jare.

Raskrižje pl. putova: lijevo za vrh Čavnovka, ravno za izvor Bukovac

Neposredno iza Babić Jara u pravcu sjevera proteže se kameniti vertikalni greben u dužini okvirno dvjestotinjak metara. Po sredini vertikalne stijene prolazi planinarska staza po uskoj polici širine od 10 do 30 cm. Uzduž police postavljena je malo deblja žica obučena pvc izolacijom, koja služi samo za održavanje ravnoteže, a ne kao čvrsto osiguranje (u slučaju otklizavanja ne bi pomoglo). Na kraju grebena staza ulazi u prohodnu gustiš. Na tom dijelu prema izvoru na 2 mjesta postavljene su drvene ljestve koje omogućavaju prevladavanje strme litice. Nedugo zatim stižemo do izvora Bukovac koji se nalazi na nadmorskoj visini 815 m.

Prelazak po uskoj polici osiguran tankom izoliranom žicom

Na širem dijelu police

Silazak  uz pomoć drvenih ljestvi

Izvor vode Bukovac (815 m)

Od izvora slijedimo dosta dobru prohodnu stazu s rijetkim i blijedim markacijama koja najprije u velikom luku kruži prema istoku i prelazi na drugu stranu jaruge bujičnog potoka Mantovac. Zatim izlazimo iz niskog šumskog raslinja  na proplanak - otvoreni travnati dio terena prošaran kamenjarom zvan Ograde.  Izlaskom na proplanak staza nastavlja u smjeru sjevera.

Ovaj dio uspona nije markiran. Jednostavan je za snalaženje jer se vidi prijevoj. Uspinjemo se u prvom dijelu uz sami rub šumskog raslinja, zatim kroz manji kuloar do izlaska na prijevoj između vrha Čavnovke i bezimenog vrha (kote) sa nadmorskom visinom 1034 m. Izlaskom na prijevoj staza okreće polukružno prema sjeverozapadu i ubada se na planinarsku stazu koja vodi od doma i po njoj nešto oštrijim usponom do vrha Čavnovka (1148 m). Za sve one planinare koji vole malo izazova i avanturizma preporučio bih ovu stazu. Dobro bi bilo kada bi se markacije obnovile jer je staza atraktivna i zanimljiva.

Izlazak na proplanak  na travnati dio terena prošaran kamenjarom. Ovaj dio nemarkiranog uspona prošli smo uz sami rub niskog šumskog raslinja.

Dolazak na vrh Čavnovka (1148 m)

Na vrhu se nalazi stari geodetski stup s natpisom visine, veliki metalni križ postavljen 2014, upisna kutija u kojoj se nalazi novi metalni žig zajedno s jastučićem za tintu, klupa za odmor i informativna tabla. Iza geodetskog stupa u ograđenom prostoru je novoizgrađeni telekomunikacijski stup. Tu je još nekoliko nekadašnjih vojnih objekata s visokim telekomunikacijskim tornjem.

S vrha Čavnovke pruža se fenomenalan panoramski vidik na obližnje Petrovo  i Kninsko polje, na kanjon rijeka Krke i Čikole, Miljevački plato. Jednako tako prekrasni vidici se pružaju na gorski masiv Velebita, Dinare, Svilaje, Mosora i Biokova, te na Jadransko more i otoke.

Pogled prema Dinari i Svilaji

Na vrhu Promine

Nakon duže pauze koju smo iskoristili za odmor, marendu, uživanje u prelijepom danu i u prekrasnim panoramskim vidicima, silazak nastavljamo tzv.  „novom“ planinarskom stazom otvorenoj 09.11.2014. godine. Silazak započinje kroz kamenjar i za desetak minuta izlazi na travnati proplanak, nakratko vodi po njemu, a potom ulazi u visoku mješovitu šumu. U daljnjem nastavku spuštamo se po ugodnoj - umjereno polegnutoj, dobro markiranoj i održavanoj stazi koja prolazi jugozapadnom stranom Velike Promine. Iz tog razloga ova staza može poslužiti kao školski primjer drugim planinarskim društvima, kako treba markirati i održavati staze. Iz istog razloga, pogodna je za planinarenje svih uzrasta.

Nakon 40 minuta laganog hoda staza nas dovodi na makadamsku cestu do smjerokaza prema kojemu trebamo skrenuti lijevo na makadamsku cestu i po njoj 340 m do slijedećeg križanja, gdje se lijevo odvaja staza za Bukovac, desno za dom. Na tom raskrižju zatvaramo kružnu turu i nastavljamo istim putom do planinarskog doma Promina.

Pri silasku na dobro uređenoj  i dobro markiranoj stazi

Na stazi pri silasku

Silazak sa staze na makadamsku cestu – skretanje lijevo za dom

Ova fotografije najbolje pokazuje smjer uspona na vrh Promine: ravno izvor Bukovac,, lijevo vrh Čavnovke

Dolazak do planinarskog doma Promina. Kraća pauza i nastavak spusta prema Siveriću. Od Planinarskog doma ulazimo na dobro markiranu i ugaženu šumsku planinarsku stazu koja vodi kroz nisko raslinje pretežno smreke i hrasta medunca. Staza je ugodna za hodanje i u kontinuiteti slijedi blagu spust. Nakon 10 minuta  staza izlazi na protupožarnu cestu nakratko vodi po istoj, a nakon toga staza skreće desna, a protupožarna cesta nastavlja ravno. Od ovog skretana  5 minuta dalje izlazimo na makadamsku cestu i raskrižje putova. Lijevo vodi makadamska cesta za dom (1,5 km) - (biciklistička staza), desno Špilja Liluša (15 min) i ravno Siverić (1 h).

Na početku staze od Pl. doma

Na polegnutom dijelu staze

Raskrižje putova

Staza nakratko vodi paralelno s makadamskom cestom, zatim se odvaja i prolazi područjem Čolovića staja.

Na stazi pri silasku

Od raskrižja stazu nakratko slijedimo paralelno s makadamskom cestom - prolazi preko područja Čolovića staje i nastavlja umjerenim spustom sve do vrha Čelinka (750 m), od kuda započinje nešto strmiji silazak sve do izlaska na drugo raskrižje makadamskih putova, na kojem se nalazi smjerokaz koji upućuje za Siverić. Od vrha Čelinka otvara se prekrasan pogled na Petrovo polje i grad Drniš.

Kada se dođe pored vrha Čelinka otvara se prekrasan pogled na Petrovo polje

Dolazak na 2 raskrižje makadamskih putova – udaljeno od prethodnog raskrižja 2,6 km.

U nastavku spuštamo se preko predjela zvanog Jarčište do kapelice Svete Nedjeljice (504 m). Tu je ujedno i križanje planinarskih putova. Desno odvaja se staza za Drniš, ravno po makadamu za Siverić.

Pri silasku po makadamskoj cesti prema kapelici

Kapelica Sv. Nedjeljice ( 504 m)

Kapelicu je sagradio Nikola Ramljak iz Siverića zvani Kule 1935 godine. U nastavku pješačenje nastavljamo makadamskom cestom preko predjela Kukavica. Na mjestima vododerina je oštetila cestu, ali i dalje je prohodna za terenska vozila. Nedugo zatim, nakon 15 minuta hoda napuštamo makadamsku cesti, s koje skrećemo desno na planinarku šumsku stazu.

Staza nije markirana, ali je vidljiva i dobro ugažena, prelazi preko predjela zvanog Midenjaci i nakon prijeđenih 600 metara izlazi lijevo na usku asfaltnu cestu, gdje i završava ova avantura planinarenja na Promini.

Nakon silaska s makadamske ceste staza vodi preko livada

Izlazak s planinarske staze na usku asfaltiranu cestu, gdje i završava ova staza