Talijansko gorje
Područje Zapadne Alpe

Subota, 20. srpnja 2013.

Ovo je prvi dio priče sa petodnevnog izleta na Monte Rosa.

Nakon višegodišnjeg planinarenja po Julijskim Alpama, pokoji izlet u Dolomite i na austrijske tri tisućnjake došao je red i na najviše europske vrhove iznad četiri tisuće metara. Ideja za izletom preko 4000 provlačila se od samog početka planinarenja, ali uvijek je to izgledalo daleko i nedostižno za nas sve do srpnja 2013, kada smo odlučili za tri vikenda idemo na Monte Rosa. Prognoza je obećavala pa smo rezervirali spavanje u domovima i kamp u dolini sa dva klika mišem, naravno da se je prognoza kvarila kako se je približavao datum polaska. Na svu sreću nismo odustali i bili smo nagrađeni skoro pa savršenim vremenom.

Monte Rosa skupina je dio Penninskih Alpa na švicarsko-talijanskoj granici. U tom masivu nalazi se druga po visini planina u Europi (nakon Mont Blanc 4810 m, ne računajući Kavkaz), Dufourspitze (4634 m). Monte Rosa obiluje sa vrhovima iznad 4000 metara, pa su tu od sjevera prema jugu Nordend (4606 m), Dufourspitze (4634 m), Zumsteinspitze (4563 m), Punta Gnifetti ili Sigalkuppe (4554 m), Parrotspitze (4436 m), Ludwigshohe (4342 m), Corno Nero (4322 m), Balmenhorn (4167 m), Piramide Vincent (4215 m) i Punta Giordani (4046 m). Prema zapadu se od srednjeg dijela odcjepljuje greben Lyskamm (istočni 4527 m i zapadni 4481 m), nastavlja se sa Castor (4226 m) i Pollux (4092 m) i završava sa vrhovima Breithorn (4164 m). Monte Rosa je dobila ime po crvenkastoj boji koja se stvara kod izlaska sunca na 5 km dugoj i 2500 m okomitoj istočnoj stijeni.

Sa sjeverne strane prema dolini Matteral i Zermattu spuštaju se ogromni ledenjaci koji na kraju tvore Gornergletscher. Pristupi Monte Rosa sa sjeverne strane su jako dugi. Sa južne strane nalaze se doline Val Ayas, Val Gressoney (Valle del Lys) i Alagna (Val Sesia) a sa istočne strane Macugnaga (Val Anzasca). Ove doline su oko 1300 metara nadmorske doline i zbog velikog broja žičara pružaju najjednostavniji pristup Monte Rosa masivu.

Petak, 19.07.2013. krećemo prema Milanu i mjestu Gressoney St. Jean u Valle del Lys. U popodnevnim satima nakon 700 km, pedesetak eura cestarina i rezervoara benzine dolazimo u kamp Margerita http://www.campingmargherita.com/index.html u kojemu prespavamo u šatoru i ujutro krećemo prema rifugio Quintino Sella.

Zbog aklimatizacije uspon smo podijelili u više dana, tako da smo prvu noć prespavali na cca. 1300 metara, drugu i treću 3585 metara i četvrtu 3610 metara.

Subota ujutro pogled na Castor, 3000 metara iznad nas...

Na okolnim vrhovima jutro je već davno svanulo, a dolina Gressoney se tek budi

Automobil smo ostavili u kampu i do žičare u Satfalu na 1818 metara idemo sa gradskim busom u kojemu je sasvim normalno da ekipa uleti sa svim "naoružanjem"

U Stafalu sjedamo na žičaru koja nas vodi najprije do Sant'Anna na 2180 m, a zatim na zadnju postaju Colle Bettaforca na 2727 metara.

Pogled na Lyskamm i ledenjak Lys koji se spušta u dolinu

Sa zadnje postaje žičare počinje 850 metarski uspon prema rifugio Quintino kroz mjesečev krajolik

Povećanjem visine krajolik se mijenja iz gomile razbacanog kamenja u snijegom pokrivene padine i grebene koji će nas pratiti sve slijedeće dane, na kraju smo se zaželili stijena

Na grebenu prema rifugio Quintino

"Čudna" boja i oblici stijena

Čudima nema kraja, iz magle i oblaka pojavljuje se most ...

Teren postaje sve strmiji i sve teže dišemo, srećom nismo daleko od doma

Pogled na ledenjak Lys, ogromne količine leda i snijega putuju u dolinu. Prizori koje sam gledao samo na televiziji sada su tu, hodam pokraj njih ...

Konačno rifugio Quintino http://www.rifugioquintinosella.com/ na 3585 metara i moj visinski rekord koji će se stalno podizati u slijedećim danima. Dom se sastoji od novog dijela u prvom planu, desno sanitarnog čvora i starog dijela u pozadini

Zbog kasne rezervacije i velikog broja ljudi spavali smo u starom domu. Bez obzira na veliki broj ljudi (može primiti 150 ljudi) osoblje je ljubazno i osjećali smo se ugodno i preporučam ga svima. Pozdrav i zahvala osoblju Rifugio Quintino Sella.

Popodne se je razvedrilo i otvorile su se nevjerojatne panorame. novi pogled na ogroman ledenjak Lys i na suprotnom grebenu rifugio Gnifetti i Mantova, naš cilja za dva dana

Panoramska slika na Castor, Lyskamm i rifugio Quintino

Castor i "špura" koju ćemo koristiti za uspone slijedeća dva dana

Lyskamm zapadni i istočni i greben koji ih povezuje, naš glavni cilj

Popodnevno uživanje na suncu u okolici doma

Ferinno testira svoju opremu u blizini doma pa je podignuo šatorski kamp u kojemu se je moglo prespavati

Piramide Vincent 4215m, staza prema rifugio Gnifetti prolazi ispod seraka

Zalazak sunca nad ledenjakom Castor i Verra i dolinom Ayas

Ogromni seraci i ledopad ispod doma

Naši ležajevi u potkrovlju starog doma, nismo se baš uspjeli naspavati, malo zbog visine a više zbog ostalih u sobi koji su se ujutro u 4 počeli spremati za uspon.