Ako se dolazi iz smjera Gospića, dolaskom u mjesto Brušane, negdje u sredini sela, treba potražiti betonski stup od struje na kojem je istaknut smjerokaz za uspon do Šugarske Dulibe. Tu treba skrenuti lijevo. Bočna ulica je najprije asfaltna pa dobra makadamska. Treba voziti 100-tinjak metara iza posljednje kuće i tu parkirati automobil.

Staza najprije ide kratko po makadamskoj cesti, skreće s nje lijevo na markirani put.

Od ove točke slijedi savladavanje 700 m visinske razlike kroz šikaru i vododerinu. Staza, ako se tako može nazvati, jedva se nazire. Dobro je markirana i nije je teško slijediti. Većim dijelom ide izravno u brdo te ako je lišće i kamenje mokro, može biti jako nezgodna posebno u silasku.

Ovaj uspon trebaju odabrati planinari koji imaju dobru kondiciju i vole pomalo avanturističke uspone. Kada se savlada ova prva dionica, uspon se nastavlja oko vrha Šiljevača (1451 m) pa pored vrha Krug (1341 m) stalno gore dolje do križanja sa stazom koja dolazi iz Lukova Šugarja. Na tom križanju treba skrenuti lijevo i za 15-tak minuta stiže se do PS Šugarska Duliba.

Odnovljeno PS Šugarska Duliba

Planinarsko sklonište Šugarska duliba je lijepo uređeno, jednostavno planinarsko sklonište. Sklonište je temeljito obnovljeno 2017. godine. Prema originalnoj zamisli arhitekta Ivana Juretića dvije velike staklene stijene posjetiteljima u skloništu pružaju neposredan doživljaj boravka u prirodi. U blizini skloništa, uz ruševine lugarnice, ostala je sačuvana cisterna s pitkom vodom. U šumi l. pokraj puta, 70 m prije cisterne, nalazi se golem ponor kojemu se ne vidi dno. Šugarska duliba zahvalno je ishodište za uspone na razgledni vrh Veliki Stolac i druge vrhove u okolici. (Izvor: HPS)

Ova dionica je također zarasla ali zbog konfiguracije terena lakše se savladava. Obzirom da su markacije svježe i dovoljno često postavljene, nije jasno zbog čega staza nije bar malo očišćena od šikare. Na samom vrhu prve dionice je penjanje kroz kamenu galeriju i obzirom na strminu treba pripaziti na proklizavanje. Na stazi, gotovo na cijeloj dužini, ima puno prevrnutog drveća ali i granja ispod lišća, pa ako je vlažno stalno ste u opasnosti da se ne poskliznete.

Od planinarskog skloništa slijedi kratak ali vrlo oštar uspon, najprije kroz visoku bukovu šumu a nakon toga po tratini, do vrha. Nije jako zamoran jer je kratak.

Kasandra Fučijaš ∙ 1. Listopad 2021

Početkom 8. mjeseca smo išli u ovu avanturu, iako nije najpametnija ideja tako ljeti, dobra je strana ove rute hlad zbog šume. Jednako tako, staza, barem tada, je bila gotovo nepostijeća. Na nekim dijelovima, da nismo slijepo pratili Osmand, bismo odustali. Što zbog raslinja od kojeg je bilo nemoguće na vrijeme prepoznati makracije, što zbog doslovnih prepreka koje nisu davale jasan znak i sigurnost da nastavimo (taman uspon pred vododerinu gdje bi se putem starih trupaca i šljunka trebali na slijepo probiti kroz raslinje nebiste li izašli na cestu koja dalje vodi gore). Nadalje, staza kao takva nije problem, no dobar dio je nema i morate se snalaziti. Također, dijelovi staze su prhko kamenje koje se svakim korakom gubi pod nogama, stoga povratak ovom stazom nije preporuka upravo zbog stalne mogućnosti pada ili proklizavanja, posebno u lošijim vremenskim uvjetima. Svakako je avanturistička, no nikako za neiskusne (barem ovako zarasla)

Damir Kevilj ∙ 30. Svibanj 2022

Četiri i posl sata je apsolutno nerealna procjena vremena potrebna za prelazak ove staze. Od ovdje opisanog početka staze (malo iza Brušana), pa do PS Šugarske Dulibe, potrebno je bar šest sati s uobičajenom (dvodnevnom) opremom i s boljom kondicijom. Silazak ovom stazom nije preporučljiv, a sulud je ukoliko je nedavno padala kiša ili je napadao snijeg. Ako je nekome koristan podatak, mobilni signal se gubi čim dođete do podno Golog vrha, i nećete ga povratiti do nekih mjesta na Šugarskoj Dulibi. Kao što je Kasandra ranije komentirala, penje se po vododerinama, jako strmim padinama i kroz debele naslage lišča i/ili neprokrčene vegetacije. Staze kao takve, nema.