Ovdje će se opisati prilaz početnoj točki uspona iz Gospića i uspon na Debeli Kuk od devastiranog planinarskog skloništa Jelova Ruja.

Opis pristupa početnoj točki uspona počinje u centru Gospića kod crkve Navještenja Blažene Djevice Marije. Od ove točke treba voziti državnom cestom D25 prema Karlobagu. Nakon 9,4 km stiže se do raskrižja za Rizvanušu na kojem treba napustiti cestu D25, i skrenuti lijevo na usku asfaltiranu cestu, pa po njoj proći kroz Rizvanušu, a točno 2 km od raskrižja s D25 prestaje asfaltna cesta a tu je i kraj sela.

U nastavku treba voziti ravno po dolini lošijom cestom, te na raskrižju udaljenom1,2 km od kraja asfalta treba nastaviti još 200 m ravno i skrenuti desno uzbrdo makadamskom cestom. Kod vožnje ovim dijelom treba paziti na mjesta gdje je voda oštetila kolnik. Treba slijediti ovu cestu sve dok se s desne strane ne primjeti nekadašnja trafostanica, a petstotina metara dalje je raskrižje makadamskih cesta zvano Zobinovac.

Zobinovac je udaljen 7,1 km od skretanja s D25. Na njemu treba nastaviti ravno uzbrdo, po zavojima. Na jednom lijevom zavoju udaljenom 2,4 km od križanja Zobinovac, ne smije se otići ravno nego nastaviti lijevo a 300-tinjak metara dalje otvorena je rampa kroz koju treba proći i nastaviti do prijevoja Ravni Samar koji je ujedno i najviša točka ove makadamske ceste, nalazi se na 1175 m nadmorske visine a udaljena je 10,8 km od skretanja s D25. Sljedeće križanje je udaljeno 14,6 km od D25, a na njemu smjer desno je za Panos, Šugarsku Dulibu i Veliki Stolac a smjer lijevo vodi do devastiranog skloništa Jelova Ruja. Tu treba skrenuti lijevo i kod skloništa parkirati automobil.

Od planinarskog skloništa treba se vratiti nazad do križanja makadamskih puteva i na njemu skrenuti lijevo. Na drvetu s desne strane je smjerokaz za Šugarsku Dulibu. U nastavku makadamska cesta vodi sve do ispod samog vrha Panos.

Na povratku s ovog vrha, na križanju planinarskih puteva treba skrenuti desno u smjeru stapa. Odmah slijedi silazak u dolinu u kojem se gubi značajna visina. Staza vodi kroz visoku bukovu šumu i dosta je strma. Nakon silaska u dolinu, staza vodi gore-dolje, malo kroz šumu pa malo preko proplanaka, te malo po kamenjaru pa opet malo po mekanom terenu, sve do Stapa i Tatekove Kolibe.

Na ovoj dionici ima jedno križanje na kojem treba nastaviti ravno jer smjer desno vodi za Visovaču. Od kolibe najprije se treba vrattit po kamenjaru do livade u podnožju na kojoj je križanje na kojem smjer ravno vodi prema Panosu i Šugarskoj Dulibi a smjer desno prema Debelom kuku i Jelovoj Ruji. Ovdje treba skrenuti desno. Staza se oštrije uspinje kroz visoku bukovu šumu, dolazi do križanja podno kuka, na kojem smjer ravno vodi za Jelovu Ruju i Visočicu a smjer lijevo na Debeli kuk.

U nastavku slijedi vrlo oštar uspon, najprije kroz bukovu šumu, zatim po travnatoj goleti sve do kamene gromade, a nakon toga relativno jednostavan uspon na vrh Debeli Kuk.

Marko Žunić ∙ 6. Lipanj 2022

5-10 min vožnje nakon završetka asfalta u mjestu Rizvanuša dolazite na poprilično ostećeni dio makadama gdje treba poprilično smjelosti i vještine za proći "običnim" autom (ja sam išao Škodom Fabijom). Nastavak makadama (išao sam do skretanja za Panos tik pred Jelovu Ruju) također nije bajan za "obični" auto ali je prohodan i dalje nema značajnijih oštećenja koja su u rangu spomenutog na početku. Uglavnom za makadamski dio bih vam preporučio da idete malo povišenijim autom.