Monte Santo di Lussari (Slovenski: Sveto Višarje, Njemački: Luschariberg) je malo mjesto smješteno na istoimenoj planini na nadmorskoj visini 1970 m - usred visokih planina i tamnih stoljetnih šuma. U središtu sela smjestila se slavna hodočasnička crkva Sv. Marija, oko nje stisnule su se kućice, daleko od pogleda, izolirano od cestovne mreže i prometnih gužvi. To je mjesto koje još postoji samo u bajkama, i primjer je čiste prirodne ljepote. Pristup zaselku moguć je pješice ili žičarom. Makadamski pristup dozvoljen je samo za žitelje i ovlaštene tvrtke zbog opskrbe mjesta.

Korijeni svetišta datiraju  iz 1360 godine, kada je pastir iz Camporosso izgubio stado ovaca na planini Lussari, nakon duge potrage pronašao je ovce okupljene u krug oko grma. Pažljivo je pogledao na ukazani prizor i u grmu ugledao kip Marije Djevice s djetetom.  Podigao je kip – spustio se u dolinu do crkve i predao kip župniku u Camporossu. U narednim danima u dva navrata, nevjerojatno, kip Madone našao se ponovo na istom mjestu na planini Lussari, uvijek okružen stadom ovaca. Uskoro se počinje širiti priča o čudu kipa Madone. To je bio znak o svetom mjestu, na kome je 1360. godine izgrađena mala kapelica. 1500. godine na istom mjestu sagrađena je crkva. Tijekom stoljeća svetište je obnovljeno i nekoliko puta renovirano: 1807. je izgorjela od udara groma, 1915 našla se na samoj bojišnici Prvog svjetskog rata, gdje je potpuno uništena. Tijekom tog razdoblja, kip je sačuvan i vraćen na brdo Lussari 1925. godine, kada je svetište ponovno obnovljeno. Konačno, u povodu jubileja, 2000. godine, crkva je u potpunosti rekonstruirana.  Ova  planina je hodočasničko središte triju naroda (plemena), Germansko, Romansko i Slavensko, danas se nedvojbeno može smatrati Europskim svetištem, koje pohode mnogi vjernici. Sveta misa održava se na sva tri jezika. Do Monte Santo Lussari vode tri (3) hodočasnička puta: Talijanski romanski put dužine 205 km, Slovenski romanski put dužine 75 km i Austrijski romanski put dužine 80 km.

Iz Rijekepreko graničnog prijelaza Rupa – Ilirske Bistrice  do Postojne, od kuda se nastavlja autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do izlaza s autoceste na čvoru za Kranjsku Goru i dalje lokalnom cestom do graničnog prijelaza Rateče na Tarvisio. Voziti treba po staroj cesti za Udine – na kružnom toku treba izaći na drugom izlazu desno. Nakon nekoliko minuta dolazi se do podnožja žičare. Tu treba parkirati automobil i kupiti kartu za vožnju gondolom (10 Eura) do Monte Santo di Lussari.

Uspon u početku vodi do vrha  Berački Kugel (1780 m) iznad naselja na kome je postavljen križ. S ovog vrha vidi se selo iz druge perspektive, a posebno lijepo se vidi crkva i krovići kuća. S ovog vrha treba se spustiti do mjesta gdje je postavljeno 2010 godine spomen obilježje 650 obljetnice obilježavanja svetišta i do raskrižja putova. Nastavlja se širokom makadamskom cestom (zatvorena za sav promet, osim vozila za opskrbu i žitelja mjesta). Nakon nekoliko minuta dolazi se do kapelice – 14 postaje Križnog puta koji vodi od Kamporossa.

Pored kapelice na drvenom stup postavljen je smjerokaz: Lijevo vodi staza 613 za Malaga di Lussari (15 min.) i za Camporosso (1 h i 45 min.) – Desno nastavlja staza 613 za Cima del Cacciatore (1 h i 15 min.), te za Bivio 617 (Sella Parsing (2 h i 15 min.). Nastavlja se stazom 613 po dobro ugaženom i vidljivom putu kroz šumu ariša preko Višarske glave. U prvom dijelu staza je gotovo polegnuta, što je dobro za početno zagrijavanje. Nakon 20 minuta laganog hoda izlazi se iz šume na sipar i oblutke ispod grebena s lijeve strane staze, a ispred ravno vidi se cilj vrh Cima del Cacciatore. Prvi dio staze po siparu također je položen. Dolaskom pod greben glavnog vrha, staza skreće lijevo i nastavlja umjerenim usponom, do pred sami vrh, od kuda nastavlja strmim usponom kroz manji kamin na kome je postavljena čelična sajla, koja omogućava siguran i lakši uspon do vrha.

Sam vrh s nadmorskom visinom 2071 m obilježen je željeznim križem, pored kojeg je i malo zvono. Tu je i limena kutija s upisnom knjigom. S vrha se lijepo vide obližnji impozantni i visoki vrhovi Jof Fuart (Viš),  Jof di Montazio (Montaž), Monte Re ( Kraljevska špica), isto tako, lijepo se vidi dolina Zajezera i dolina Mrzle vode, a posebno se lijepo vidi naselje Monte Santo di Lussari, kao i cijeli greben s desne strane vrha.

S vrha se može napraviti manja kružna tura po nemarkiranom grebenu i spustiti se na stazu na kraju sipara i s njom do Monte Lusaria. Ovaj dio grebenske staze vrlo je zahtjevan, ne tehnički ni fizički, koliko je sav greben krušljiv i lomljiv

Uz ovu stazu trenutno ne postoji priložen album.