Zapadno od Pivke na obroncima Javornika, ponosno se izdiže vrh Sveta Trojica, na kojem je sagrađena istoimena crkva. To je jedan od najljepših prirodnih bisera oko Pivke koji privlači posjetitelje iz svih krajeva Slovenije, kao i inozemstva. Zbog svog okruglog i travnatog vršnog grebena  iz daljine izgleda kao divovski plast sijena ili Lonić, stoga, ga domaći žitelji često nazivaju brdo Lonić. Pristup je moguć  terenskim vozilom do samog vrha.

Planinarski pristup vodi iz više pravaca: Iz Slovenskog sela, Petelinja, Trnova,  a najčešće se koristi od sela Trnje, od kuda je potrebno vozilom preći još 7,5 km po dobroj makadamskoj cesti do većeg proširenja koje služi za parkiranje vozila. To je polazna točka za uspon na vrh ( 45 min).

U centru Pivke na križanju na odcjepu za Knežak, treba skrenuti lijevo prema Trnju, gdje asfaltna cesta vodi do kraja sela, a nakon toga nastavlja se vožnja po dobro uređenoj makadamskoj cesti do vojnog poligona i smjerokaza Sveta Trojica, koji nas upućuje lijevo i dalje po makadamskoj cesti još 4,2 km do parkirališta, od kuda započinje uspon na vrh Svete Trojice.

Sa parkirališta treba ići markiranom planinarskom stazom koja vodi šumskom vlakom, kroz gustu bukovu šumu. Do pred sam vrh hoda se u dubokoj hladovini. Na početku staze postavljen je smjerokaz.

Staza je označena kao „laka pot“, za koju nije potrebna ni planinarska oprema. Na početku gotovo je polegnuta, i tako nastavlja umjerenim usponom do križanja, gdje se  šumska vlaka spaja sa šumskom cestom koja vodi do samog vrha.

Na ovom mjestu je postavljen najljepši kameni smjerokaz, umjetničko djelo, koga drugog nego svećenika Vida Premrla, autora svih ukrasnih detalja i anđela na kapelici Svetog Urbana Vremščici. Njegovo djelo prepoznatljivo je i na ovom kamenu, na kojem je isklesana planinarska markacija , a ispod nje Anđeo sa krilima. Na drugoj strani kamena isklesana je crkva Svete Trojice.

Od ovog raskrižja nastavlja se planinarskom stazom, koja se strmije uspinje kroz bukovu šumu, a potom izlazi na proplanak obrastao travom.

Nakon 35 minuta laganog hoda napušta se šumska staza i izlazi se na travnati vršni proplanak, od kuda se vidi mala kamena piramida, dok je crkva smještena niže od vrha.

Vrh je označen kvadratnim stupom na kojim je postavljeno nekoliko kamenja u obliku male piramide. Na kvadratnom dijelu stupa je ugrađen žig, a ispisan je i naziv vrha sa nadmorskom visinom.

Pored ovog stupa je postavljen i drugi manji betonski stup, sa orijentacijskom pločom – ružom smjerokaza bližih vrhova. Ispod ovog vrha, na većoj  zaravni  sagrađena je crkva Sveta Trojica. Kada je točno sagrađena crkva nije poznato, ali se spominje u 17 st., točnije 1672 godine . To potvrđuje,  natpis na jednom kamenu srušene crkve. Prvobitna crkva bila je izgrađena od kamena  iz lokalnog kamenoloma Osojnice. Bila je mala i niska sa jednim oltarom. Ovaj vrh i crkva Sveta Trojica poznato je hodočašće za blagdan Presvijetlog Trojstva. Crkva je negdje uništena između 1786 i 1911 godine. Obnovljena je poslije samostalnosti Republike Slovenije.

Autor: Mirko Bjelan

Uz ovu stazu trenutno ne postoji priložen album.