Ponce su planinski greben u slovenskim Julijskim Alpama, koji se pruža u smjeru sjeveroistoka prema jugozapadu. To je granični greben između Italije i Slovenije. Greben je smješten između doline Tamara i Planice na slovenskoj strani i Mangartske doline ili Belopeške doline na talijanskoj strani. To je ujednačeni oštri greben, čiji vrhovi počinju iznad Planice sa Malom Poncom  1925 m, nastavlja dalje preko Vratca 1844 m na Visoku 2274 m, Srednju 2228 m i zadnju Poncu 2242 m. Greben se nastavlja dalje preko vrha Strug 2265 m, Vevnice 2343 m, na Kotovu špicu 2376m, te dalje do Kotovog sedla 2134 m. Greben Ponci nudi prekrasan pogled na istaknute vrhove Jalovca, Mangarta, na sam dugi greben Ponci, na dolinu Tamar i Mangartsku dolinu i njena jezera.

Autocestu Ljubljana – Jesenice treba napustiti na izlazu za Kranjsku Goru, i nastaviti vožnju u smjeru Kranjske Gore. Kada se prođe Kranjska Gora, vožnju treba nastaviti prema graničnom prijelazu Rateče. U naselju Rateče odvaja se cesta za Planicu i Tamar. Prema putokazu treba skrenuti lijevo i nastaviti cestom  2,5 km do skakaonice Planica. Tu treba parkirati automobil, i dalje nastaviti 45 minuta pješice do doma v Tamarju, koji je početna točka ovog planinarskog izleta.

Od planinarskog doma v Tamarju staza uspona najprije vodi kroz šumu u smjeru Jalovca i Ponce.  Nakon desetak minuta hoda dolazi se do raskrižja putova i table sa smjerokazima odredišta i potrebnim vremenima hoda, na kojem treba skrenuti desno prema Visokoj i Srednjoj Ponci. Svi pravci uspona su označeni kao „zelo zahtevne poti“.

Od spomenutog križanja, planinarska staza vodi po oblutcima suhog potoka i nakon nekoliko minuta iz polegnutog dijela, započinje oštar uspon kroz šumu i kamenjar. Nakon 20 minuta hoda i laganog zagrijavanja prolazi se pored izdubljene stijene – šupljine. U nastavku planinarska staza vijuga kroz gustu borovu šumu uspinjući se vrlo oštro, potom izlazi iz nje, te dovodi do prve sajle i kamenjara. Popevši se po sajlama, planinarska staza skreće desno i gotovo u polegnutom dijelu priječi greben po izohipsi Srednje Ponce. Sa tog dijela otvara se lijep vidik na dolinu Tamar i planinarski dom. Planinarska staza zatim skreće lijevo i počinje strmi uspon po kamenjaru sve do glavnog grebena Srednje Ponce. Izlaskom na greben, nastavlja se desno nekoliko metara uspona na sami vrh Srednje Ponce (2228 m).

Vrh Srednje Ponce označen je većom gomilom kamenja iz koje viri drveni štap. Tu je i limena kutija sa planinarskim žigom. Sa ovog vrha staza se spušta i vodi po većim kamenim grotama po kojima se skakuće od kamena do kamena, zatim skreće lijevo i silazi jednim manjim okomitim spustom, iza kojeg započinje ponovni uspon. Tu se prelazi na talijansku stranu i izgubi se na visini 75 m.

U neposrednoj blizini ovog prijevoja dolazi se do raskrižja putova: Lijevo staza se spušta na Rifugio Zacchi, a desno nastavlja za Visoku Poncu. Na ovom križanju treba skrenuti desno. Ubrzo nakon skretanja uspon se nastavlja uz žlijeb koji dovodi do vrlo strmog grebena – osiguranog sajlom, zatim slijedi horizontalni prelazak pedesetak metara po vrlo izloženom i uskom dijelu istog grebena.

Držači sajli na ovom dijelu su srušeni i iskrivljeni, pa nisu od velike pomoći. Nakon toga,  staza skreće desno prema sjeveroistoku blagim usponom, a nakon toga skreće malo ulijevo i započinje strmi uspon po izloženoj stjenovitoj padini Planinške škrbine sve do vrha Visoke Ponce. Sa ovog, kao i ostalih vrhova Ponci prekrasni su vidici prema dolini Tamar, Mangartskoj dolini i planinskim vrhuncima koji se izdižu iznad njih.

Prelaskom ispostavljenog grebena slijedi strmi spust do raskrižja putova: Desno za Rifugio Zacchi – lijevo Srednja Ponca, a potom uspon do Srednje Ponce.

Dolaskom na Srednju Poncu, nastavlja se po dugačkom i ujednačenom grebenu Srednje prema Zadnjoj Ponci, i tu se susreće prva markacija za „Bivak Tarvisio“. Sa ovog grebena, također, su prekrasni vidici, kao i sa dva ostala vrha. Nastavlja se dalje po graničnom grebenu Srednje Ponce koji se proteže u dužini 500 m, zatim se strmo spušta do Rdečeg sedla (2152 m), od kuda započinje uspon po talijanskoj strani po uskoj, vrlo izloženoj i opasnoj, gotovo okomitoj  padini Rdeče škrbine.

Davno prije, ova planinarska staza je bila osigurana sajlama, danas, sajle su isprekidane i zahrđale, a držači poispadali i nisu od koristi. Tih 60 m dužinskih  predstavlja jedan od najzahtjevnijih i najopasnijih prolaza – uspona na Poncama, ali i općenito u Alpama.

Nakon prolaska ovog izuzetno zahtjevnog dijela planinarske staze, dalje slijedi umjereni uspon talijanskom stranom prema vrhu grebena i Zadnjoj Ponci (2242 m). Greben se dalje nastavlja sa višim vrhovima preko Struga (2265 m), Vevnice (2340 m), Kotove špice (2376 m), zatim se spušta do Kotovog sedla (2134 m). Sjeveroistočno greben se diže na vrh Jalovca (2645 m), prema jugozapadu na Mangart (2370 m).

S ovog vrha posebno je lijep pogled na Jalovec, Mangart i Belopeška jezera – Mangartska jezera ili Lago di Fusine.

Nakon ovog vrha slijedi povratak istim putom prema Srednjoj Ponci i dalje do križanja putova na kojem započinje spust prema domu Luigi Zacchi i Mangartskim jezerima.

Sa vrha Srednje Ponce nastavlja se spust najprije prema planinarskom domu Luigi Zacchi a zatim do Mangartskih jezera – koja su završna točka ovog planinarskog izleta.

Na ovom spustu treba savladati visinsku razliku od 1268 m, na dužini puta od 5, 6 km. S vrha Srednje Ponce nastavlja se spust istim putom kojim se prije penjalo na Visoku Poncu, ali samo do raskrižja putova, gdje se lijevo odvaja planinarska staza za Rifugio Zacchi. Od raskrižja put se strmoglavo spušta po rasutom kamenju pomiješanom sa siparom. Nakon nekoliko minuta hoda, staza priječi prema grebenu stijene Visoke Ponce, te dalje blažim spustom vodi kroz klekovinu, do izdvojene stijene, gdje se ponovo strmo spušta uz sam greben iste. Dalje se nastavlja po travnatom dijelu puta, gdje naglo skreće u desno i dovodi do slijedećeg raskrižja na kojem treba nastavit ravno prema planinarskom domu Luigi Zacchi.

Drugi dio staze strmo se spušta po visokim kamenim usjecima i stijenama. Na tom dijelu staze postavljene su sajle, koje osiguravaju lakši i siguran spust. Nakon prolaska tim osiguranim strmim dijelom, staza se umjereno spušta sve do doma Luigi Zacchi. Od spomenutog doma nastavlja se spust do Mangartskih jezera.

Autor: Mirko Bjelan

Uz ovu stazu trenutno ne postoji priložen album.