Ortler je vrh Istočnih alpa, koji nosi kraljevsku titulu, te se često u opisima koristi naziv König Ortler. Najviši je vrh u masivu Ortlergrupe sa svojih 3905 m nadmorske visine. Što je Austrijancima Grossglockner, Slovencima Triglav, većini Europljana Mont Blanc, to je Talijanima Ortler: barem jednom u životu moraju se popeti na njega.

Polazište se nalazi u malom brdskom mjestu Sulden (Solda), koji se nalazi na 1866 m nadmorske visine u okviru Nacionalnog parka Stilfser Joch. Stanovništvo se prvenstveno bavi turizmom te se ovdje nalaze hoteli, pansioni, restorani.... U samom mjestu je i katolička crkva iz 14. stoljeća, a njen je značaj u tome što se pored nje nalazi spomenik poginulima na Ortleru, uz koji se nalazi metalna knjiga sa popisom i datumom pogibije poginulih.

U Suldenu se nalazi i jedan od četiri Mesnerova muzeja, Mesnerov planinski muzej (Messner Mountain Museum Ortlers), sa temom leda i snijega, sa puno umjetničkih slika među kojima su i one koje je naslikao Julius Payer, a posvećene su ekstremnim penjačima, ledenjacima, ledu od Južnog do Sjevernog pola. Centralno mjesto među njima zauzima Ortler i pogled na Sjeverni i Južni pol. U sklopu spomenutog muzeja je i mala prostorija sa prikazom situacija na visokim planinama uz zvučnu podlogu simulacije vjetra, kao i oprema koju je Mesner koristio tijekom ekspedicije na Južni pol.

Masiv Ortlera sa svojim tri i četiritisućnjacima nije cilj samo penjačima, jer ovdje postoji puno mogućnosti i težina za penjanje, hodanje, šetanje. Pogled je fascinantan za sve posjetioce ovog područja. Ujedno se u blizini nalazi i skijalište koje je interesantno u zimskim uvjetima.

U ovom planinarsko-alpinističkom izletu je odabran smjer „Via Normale“ (“Normalweg”). Ovaj „Via Normale“ se smatra među najtežima u Alpama, znači da je težina uspona III, odnosno II A0 u stijeni te da su ledenjaci nagiba 40º, uz obaveznu upotrebu alpinističke opreme za ledenjake.

Ako se krene iz Zagreba, treba voziti preko Ljubljane i Gorice autoputom do mjesta Portogruaro o kojem treba skrenuti na autoput A 28 i slijediti ga do mjesta Ponte nelle Alpi u kojem se napušta autoput i nastavlja se dalje preko mjesta Belluno do Suldena (Solda). Nakon prolaska oznake mjesta, koja dosta moderno izgleda, i koja se nalazi s lijeve strane ceste, treba skrenuti u prvu ulicu desno, proći pored hotela Bambi i neposredno iza njega se nalazi veliko parkiralište namjenjeno alpinistima koji se penju na Ortler ili planinarima koji biraju neku drugu planinarsku destinaciju. Parkiralište se plaća i treba izdvojiti 4 Eura za svaka 24 sata. Početna točka uspona se nalazi na kraju tog parkirališta. U nastavku uspona treba slijediti stazu broj 4 do PD Payer.

Prvi dio uspona moguće je izvesti na dva načina: pješačeći planinarskom stazom broj 4. ili žičarom Langensteinlift do 2330 m nadmorske visine, do njenog kraja, od kojeg planinarskom stazom br. 10 do križanja prije ledenjaka Maltfernera, gdje se ova staza ubada u stazsu br.4, pa dalje nastavljaju zajedno do planinarskog doma Tabaretta, koji se nalazi na travnatom obronku na 2556 m nadmorske visine. U nastavk, od spomenutog planinarskog doma, planinarska staza vodi po serpentinama, kroz kameniti krš do “Medvjeđe glave” i dalje do planinarskog doma Payer na 3029m nadmorske visine. Ovaj planinarski dom je dobio naziv po Juliusu Payeru, poznatom planinaru, istraživaču polarnih krajeva, slikaru, kartografu, koji je kao austrijski oficir 1865-1868 g. istražio i izradio karte područja Ortler.

Planinarska staza uspona, od ovog planinarskog doma, vodi po zapadnom obronku Tabarettaspitze do usjeka s kojeg treba otpenjati cca 40 m (UIAA 2) niz gornji rub “Hohen Eisrinne”, širokog krušljivog žlijeba. Nakon toga slijedi gore-dolje sve do spuštanja cca. 30 m na sedlo.

Sa tog sedla slijedi uspon cca 60 m na visoki Tschierfeckwandl. Klinovi i željezni lanci to olakšavaju, bez te pomoći penjanje bi bilo težine UIAA 3. Zatim slijedi greben sve do vapnenastog platoa (UIAA 2) i konačno rub ledenjaka. Do ove točke, na više mjesta je nastavak uspona nejasan i treba dobro paziti da se ne ode u krivom smjeru.

Dolaskom na ledenjak strmine 35-40º, nestaju problemi s orjentacijom. Ovdje je prisutan drugi problem, ako se uspon izvodi u kasnijim ljetnim mjesecima, otvorene ledenjačke pukotine, što iziskuje krajnji oprez. Sa ovog ledenjaka prelazi se cca. 20 visinskih metara po zaleđenom bridu strmine ca 60-70º, na greben Tschierfeck sa Lombardi bivakom.

Ovaj dio preko stjenovitog krušljivog grebena treba proći u derezama (oko 200 m), do početka ledenjaka Oberen Ortlerferners, strmine 40º. U nastavku slijedi uspon po tom dojmljivom ledenjaku koji može biti pun raznih pukotina, do velikog Eiswanda na 3800 m i do gornje Ortlerplatte, sa koje se za nekoliko minuta stiže do vrha.

Prekrasne slike sa cijelog uspona možete vidjeti u albumu: Solda–Payerhütte-Ortler (Sergio Babić)

U drugom albumu su slike samo do doma Payerhütte. Jedan dan prije uspona na vrh, pala je veća količina snijega i uspon je bio jeko opasan i rizičan zbog mogućih lavina.

Jako lijepe slike i sa ovog izleta do Payerhütte, pogledajte u albumu: Sulden (Solda)–Payerhütte